Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37371
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 19 jan 2023 21:08

Het witwassen van doping ;-)
Less is bore

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5650
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 20 jan 2023 09:11

lugosi schreef: 19 jan 2023 19:54
ottorongo schreef: 19 jan 2023 18:56 Roept bij mij een beeld van de periode Armstrong op = ook goed georganiseerd en gecamoufleerd.
Zo praten we vermoedelijk over een decennium over huidige goed georganiseerde ploegen.
+1
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4454
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 20 jan 2023 09:21

fiedoo schreef: 20 jan 2023 09:11
lugosi schreef: 19 jan 2023 19:54
ottorongo schreef: 19 jan 2023 18:56 Roept bij mij een beeld van de periode Armstrong op = ook goed georganiseerd en gecamoufleerd.
Zo praten we vermoedelijk over een decennium over huidige goed georganiseerde ploegen.
+1
Die gedachten heb ik ook met enige regelmaat... 'als iets te mooi lijkt om waar te zien, dan...'

Gebruikersavatar
nespresso
Forum-lid
Berichten: 578
Lid geworden op: 06 dec 2008 23:52

Gebruikersavatar nespresso 24 jan 2023 12:22

Wat zei Froome ook alweer?

“This is one yellow jersey that will stand the test of time,” said the British rider, who dominated rivals over three weeks on the road and adroitly dealt with doping suspicions off it.

galileo2
Forum-lid
Berichten: 1038
Lid geworden op: 01 aug 2011 22:18
Locatie: Belgie

galileo2 24 jan 2023 22:08

lugosi schreef: 19 jan 2023 19:54
ottorongo schreef: 19 jan 2023 18:56 Roept bij mij een beeld van de periode Armstrong op = ook goed georganiseerd en gecamoufleerd.
Zo praten we vermoedelijk over een decennium over huidige goed georganiseerde ploegen.
Jumbo Visma?
Of bedoel je die niet?

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37371
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 25 jan 2023 09:12

Ik kan het mij haast niet voorstellen, de erfenis van de Rabo-ploeg in gedachten hebbende.
Maar zeg nooit nooit...... :(
De enige die daar echt bijzondere dingen doet is Wout van BuitenAerts, de rest is toch echt niet zo superieur als destijds bijv Sky, US Postal of Mapei.
Less is bore

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1330
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 25 jan 2023 10:02

Ik denk dat je onderschat hoe sterk Jumbo Visma was de vorige tour de france. Sky en US postal lieten dagzeges en nevenklassement onaangeraakt. Jumbo "verspilt" als ploeg daar wel energie aan, maar blijkt dan nog de sterkere ploeg te zijn in de tour. Lijkt me meer een kwestie van dat er bij Sky en US Postal een veel duidelijkere kopman was waar alles of niks mee gespeeld werd. Zet Wout van Aert en Roglic in de rol van knecht en je krijgt ook dat type dominante ploeg.

Ik ben akkoord dat we binnen een decennium ook zo zullen spreken over tenminste 1 van de topploegen van dit moment. Welke ploeg dat dan zal blijken, is ook deels beïnvloed door het imago dat ze nu opbouwen. Verdachtmakingen van Sky kunnen als oorzaak hebben dat ze zo saai koersten. Het karakter van Armstrong hielp nu ook niet bepaald met niet verdacht zijn.
Hoe je het ook draait of keert: een attractieve, aanvallende renner die dan ook nog eens goedlachs voorkomt, wordt veel minder snel gelinkt aan doping.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 25 jan 2023 10:21

De echte smoking gun ontbreekt daarvoor toch wel. Bij Sky waren die er meerdere.

Het hele Sloveense wielrennen is natuurlijk verdacht vanwege de link met Operation Aderlass, de ploegleiders en minder profs dan een gemiddeld dorp in Vlaanderen en toch no. 1 op de wereldranglijst.

Voor Colombia geldt min of meer hetzelfde, inclusief twee toppers die de laatste tijd tegen de lamp liepen.

Bahrein heeft de nodige verdenkingen.

Astana is vanwege Vino alleen al verdacht maar gezien de prestaties de afgelopen jaren zou je zeggen dat die na de superjaren van Fuglsang gestopt zijn met risico's nemen.

En dan hebben we QS nog met vooral het verdachte pakketje van Evenepoel.

Maar niks is zo concreet als destijds.
Campagnolo Ultra Dork

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5650
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 25 jan 2023 10:35

bartdr schreef: 25 jan 2023 10:02 Ik denk dat je onderschat hoe sterk Jumbo Visma was de vorige tour de france. Sky en US postal lieten dagzeges en nevenklassement onaangeraakt. Jumbo "verspilt" als ploeg daar wel energie aan, maar blijkt dan nog de sterkere ploeg te zijn in de tour. Lijkt me meer een kwestie van dat er bij Sky en US Postal een veel duidelijkere kopman was waar alles of niks mee gespeeld werd. Zet Wout van Aert en Roglic in de rol van knecht en je krijgt ook dat type dominante ploeg.

Ik ben akkoord dat we binnen een decennium ook zo zullen spreken over tenminste 1 van de topploegen van dit moment. Welke ploeg dat dan zal blijken, is ook deels beïnvloed door het imago dat ze nu opbouwen. Verdachtmakingen van Sky kunnen als oorzaak hebben dat ze zo saai koersten. Het karakter van Armstrong hielp nu ook niet bepaald met niet verdacht zijn.
Hoe je het ook draait of keert: een attractieve, aanvallende renner die dan ook nog eens goedlachs voorkomt, wordt veel minder snel gelinkt aan doping.
niet vergeten dat de "knechten" daar naast Wout, Roglic, Vingegaard ook wel heel sterk presteren: "laporte, van hooydonck, benoot, Kuss, ..... en heb je daar nog een paar steengoede ronderenners bij zonder daar dopingbeschuldigingen aan te knopen maar ze zijn een uitzonderlijk sterk geheel. Trouwens. Vingegaard komt voor mij uit het niets plots boven water in 2021 in de tour (2de) en legt Pogacar ( die al sinds zijn jeugd een supertalent is) er met groot machtsvertoon plots op in de tour 2022, Wout blijkt plots superman op de weg en is even sterk of nog een beter veldrijder dan mathieu. Ik ga niemand verdacht maken of zelfs maar verdenken maar beweren zoals in een van de vorige posts ( Daniel) dat Jumbo niet buitengewoon presteert is toch een beetje te weinig eer voor de ploeg van Jumbo-Visma.
De ploeg van Lance bestond wel ook uit renners die eerder (of later) al een grote ronde wonnen of eerder heel sterk gepresteerd hadden ( ekimov, heras, savoldelli, hampsten, azevedo, tyler hamilton, hesjedal, landis, leipheimer, pena, vaughters,..). Er werd volgens mij in heel die periode niemand betrapt ( of anders doofpot door UCI) als ploegmaat van Lance wel meestal heel snel betrapt eens ze US Postal (of de opvolger er van) verlaten hadden.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 25 jan 2023 14:39

Vingegaard heeft vooral het geluk gehad dat Pogacar zichzelf een beetje verloren had in grootheidswaanzin. Die dacht ook nog even een compleet voorjaar af te kunnen raggen, dan even tussen neus en lippen door de Tour te gaan winnen om als toetje nog het wk mee te pakken.
Hij was toch even vergeten dat er nog Belgen, Nederlanders en die gekke Deen meedoen met het wielrennen.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3340
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 25 jan 2023 14:48

Vingegaard (en Pogacar) staken er in de Tour wel erg ver bovenuit als GC renner. Ze speelden met elkaar en lieten ondertussen Geraint Thomas (en anderen) maar wat rijden. Zeggen dat Vingegaard de Tour heeft gewonnen door een tekort aan niveau bij Pogacar is de waarheid geweld aandoen - de Deen had zelfs de kans/mogelijkheid om de slottijdrit te winnen in aanwezigheid van toch wel wat TT talent, waaronder Van Aert. Hij was gewoon beresterk en op geen enkel moment kapot te krijgen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37371
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 25 jan 2023 15:17

Ja, want Wout had de hele tour nog niks gedaan en alleen een beetje in het peloton gefreewheeld.....
Dat Pogi zichzelf wat voorbij is gelopen zijn we het denk ik toch wel over eens. Geen enkele tour in de moderne wielerhistorie is gewonnen door iemand die dat programma heeft gereden én ook nog eens geen fatsoenlijke ploeg had.
Vingegaard gaat de tour niet nog eens winnen, geloof ik niks van. One hit wonder imho.

Jumbo 100% schoon? Vast niet. Maar niet erger dan alle andere ploegen zou ik denken.
Less is bore

Plaats reactie