Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5690
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 07 apr 2019 08:57

mackersv2.0 schreef: 07 apr 2019 08:54 Ja en?

Dit zou toch duiden op gebruik zonder medische begeleiding?

Ik antwoord op jouw vraag welke doktor haar geholpen zou hebben.
:winkthumb:
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 07 apr 2019 09:43

[flauw]ik weet wel een adresje[/flauw]
:mrgreen:
Less is bore

Gebruikersavatar
Slowracer
Forum-lid
Berichten: 1012
Lid geworden op: 13 sep 2011 15:21
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Gebruikersavatar Slowracer 07 apr 2019 10:34

daniel1975 schreef: 07 apr 2019 09:43 [flauw]ik weet wel een adresje[/flauw]
:mrgreen:
Nu nog even heel snel naar Antwerpen gaan en Patrick vragen. Als mijn hoop uitkomt is hij vanmiddag te chagrijnig om te antwoorden :twisted:
Zeer geleidelijk weer een beetje Slowracer

http://www.gaul.nl

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7980
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 07 apr 2019 10:58

‘T zal zijn omdat hij Terpstra heeft moeten laten gaan
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6100
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 07 apr 2019 17:59

Team Jumbo-Visma nuanceert de uitspraken van hun - voormalig - ploegarts.
Hij had intern al bekend gemaakt per 1 april 2019 te stoppen als arts bij de ploeg: https://www.schaatsen.nl/nieuws/2019/ap ... lyKwpaLLS8
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 779
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 08 apr 2019 11:33

Wordt er eindelijk eens een snoeiharde gezondheidslijn getrokken begint de hele santenkraam van belanghebbenden in en rond Jumbo-Visma meteen te glibberen en glijden: wij van WC-eend ruiken fris en wie niet helemaal fris is, wordt ondergedompeld in de zachte weldadige omgeving die de medische wetenschap ons ter beschikking stelt. Cortisonen? Als 't moet dan moet 't. Salbutamol? Piepende en krakende longen na een vijftienhonderdmeter kuchje mogen heus op een pufje rekenen. Volslagen uitgewoond na weer een slopende training of wedstrijd, waarbij alle verschijnselen van een doodzieke patiënt zich voordoen? Dan is de wonderbaarlijke herstelkracht van een paar testesteronpleisters sowieso onderdeel van 't antwoord. Een pilletje schildklierversneller is ook zo fijn om die laatste moeilijke pondjes kwijt te raken, niet waar Alberto Salazar ( u weet wel, trainer van Mo Farah en sinds nog niet zo heel lang van Sifan Hassan) ?

Zo jammer, dit glibber en glij gedoe !

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 08 apr 2019 11:39

Onbegrijpelijke keuze van Hassan, trveel ruis om die man heen.
Less is bore

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2440
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 08 apr 2019 14:25

…..
Laatst gewijzigd door Kiekeboe op 08 apr 2019 15:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7980
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 08 apr 2019 14:56

Dat station waren we al gepasseerd hoor
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Ernsto Rudolfo
Forum-lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 11 nov 2017 19:03

Ernsto Rudolfo 08 apr 2019 21:49

Testosteron, het mannelijke geslachtshormoon Ik zit op de TV te kijken naar M. Wel een goede aflevering, vind ik persoonlijk . Gaat grotendeels over man/vrouw en ook omlosmakelijk over testosteron. Met Willem van Hanegem en Spaan(met z 'n gecultiveerd A'dams accent, ik ben zelf Amsterdammer, excuus voor de lichtelijke ergernis). Gaat dan over voetbal.

Maar goed. Testosteron. Bij mannen geproduceerd in de ballen en bij vrouwen in de eierstokken en bijnieren. Mannen produceren van nature meer. Gemiddeld bij vrouwen 30% in vergelijking met de man,
De werking van testosteron is grotendeels bij mannen en vrouwen hetzelfde.
Een eigenschap van testosteron is dat het op een scala aan receptoren in de lichaamscellen kan plaats nemen en daar dus invloed kan uitoefenen,
De pharmaceutische industrie heeft dit al lang geleden ontdekt en heeft diverse biochemische varianten ontwikkeld. Uiteraard in principe voor gebruik in de reguliere geneeskunde. Dat noemen we anabole steroiden! Ook zijn er nog andere stoffen die een anabole werking hebben, meestal veterinair gebruikt(zero,zero,zero Cantador)
Werking van anabole steroiden om de prestatie te bevorderen:

Beperkt de eiwit afbraak(katabool) tgv. van het (ant)istresshormoon cortisol. Dit hormoon wordt door de bijnieren geproduceerd bij zware inspanning. Dit hormoon geeft op zich ook weer een prestiebevordering door het vrijmaken van brandstof voor de spieren(glucose en vetzuren) Het negatieve effect is eiwitafbraak(katabool)

Anabolen hebben een zeer positieve invoed op de aanmaak van rode bloedcellen en ook op het haemoglobinegehalte in die cellen in het beenmerg. Dit is van groot belang voor de zuurstof levering aan de spieren.
Nemen we een hoogtestage. Wielrenners gaan op 2000 tot max. 3000m(is nog te fietsen) lange afstandhardlopers , langlaufers en bergbeklimmers nog hoger(Kenia)
Hoogteziekte zie je bij wielrenners in beperkte mate(acclimatisatie).Hoogteziekte is een gevolg van een fenomeen dat je ziet bij inspannen op hoogte. Het lichaam verdunt het bloed, dwz, het aantal rode bloedcellen per volume(haematocriet) neemt af. Na een paar dagen herstelt dit weer tot normale waarden mits er op lagere hoogte wordt gerust. Bij de een gaat dit sneller dan bij de ander dus in bepaalde mate individueel bepaald. Echte hoogteziekte zie je bij atleten die te lang op grote hoogte verblijven zonder geacclimatiseerd te zijn. Er ontstaat dan hersenoedeem(vocht!) en overduk in de hersenen. Bij wielrenners zal dit in geringe mate voorkomen.
Hoe gaat zo'n hoogtestage? 3-4 dagen acclimatisren, dwz. rustige duurtraining bergop en uitfietsen in het dal. Daarna begint het echte werk. Dan moet je denken aan interval series van 1000 tot 1500 m bergop tot maximaal(5-10 hehalingen) Afgewisseld met een hersteldag.
Wat is de rol van anabolen hierbij? Wel degelijk! Herstel en overcompensatie bevorderen. Het lichaam helpen. Mits slim toegediend(pharmacokinetiek) kraait er geen haan naar!

anderson99
Forum-lid
Berichten: 649
Lid geworden op: 02 jul 2015 21:03

anderson99 08 apr 2019 23:06

daniel1975 schreef: 08 apr 2019 11:39 Onbegrijpelijke keuze van Hassan, trveel ruis om die man heen.
Niet gekozen er werd haar een contract aangeboden door Nike maar dan moest ze wel trainen in Oregon het hoofdkwartier van Nike en daar is Salazar de hoofd trainer van de langafstand atleten.

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 08 apr 2019 23:35

Als ik Betsema zou zijn ga ik per direct enkele potten , met anabole verrijkte supplementen aanschaffen en deze in de kast zetten om aan te tonen dat daar de oorzaak ligt (geniaal hé?) Ben altijd een beetje fraudeur geweest. :mrgreen:

Plaats reactie