Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 04 okt 2018 10:05

Russen hacken (ondermeer) WADA.
https://nos.nl/artikel/2132261-hackers- ... itova.html
En leggen de gegevens van Froome en Wiggins bloot.

Altijd maar afwachten wat er van aan is omdat die Russen nou niet meteen de meest betrouwbare bronnen zijn. Maar ben wel benieuwd of hier nog wat meer uit rolt. Behalve de verachtelijke methode van het Kremlin (zie vooral ook “Icarus” op Netflix)
Do or don’t, there is no try

Criterion
Forum-lid
Berichten: 196
Lid geworden op: 11 feb 2014 20:26
Locatie: Groningen

Criterion 04 okt 2018 10:11

Enzzo schreef: 04 okt 2018 10:05 Russen hacken (ondermeer) WADA.
https://nos.nl/artikel/2132261-hackers- ... itova.html
En leggen de gegevens van Froome en Wiggins bloot.

Altijd maar afwachten wat er van aan is omdat die Russen nou niet meteen de meest betrouwbare bronnen zijn. Maar ben wel benieuwd of hier nog wat meer uit rolt. Behalve de verachtelijke methode van het Kremlin (zie vooral ook “Icarus” op Netflix)

Wat is de relevantie van dit bericht uit 2016 ? ;)
Trek Domane ; Orbea Terra

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8293
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 04 okt 2018 10:29

Enzzo schreef: 29 sep 2018 14:22 Je snapt er helemaal niets van. Maar goed mij interesseert het niet of je het wel of biet snapt zolang je me maar niet publiekelijk een leugenaar noemt.
Hoe weet je dat iemand er helemaal niets van begrijpt? Zou zo maar zijn beroep kunnen zijn?? Bij jouw uitleg lijkt dat niet het geval. Kun je vertellen waarom jouw verhaal beter is dan van anderen?

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 04 okt 2018 10:41

Beetje in de trant van de PVV politica die hetzelfde onderzoek in ziekenhuis A, niet met dat van ziekenhuis B wenste te vergelijken, want het was immers een ander ziekenhuis dus daarmee al onvergelijkbaar.

Is het niet zo dat er standaardmethoden zijn? Dat de teststraten (zoals ze dat in ieder geval noemen in het lab van het Reinier de Graaf Ziekenhuis in Delft), gevalideerd en gekalibreerd zijn? Dat een resultaat altijd met een betrouwbaarheidsinterval komt (dus niet 49.5, maar 49.5 met een interval daar omheen om meetonnauwkeurigheid aan te geven). En dat je om deze reden ook altijd nog B-stalen hebt zodat je niet de verkeerde conclusie trekt op basis van die enkele meting?
Ik zit niet helemaal in dit vakgebied, maar ik heb wel aardig vertrouwen in de medische wetenschap. En dan nog meer in het bepalen van schildklier gerelateerde waarden dan het opsporen van doping.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 04 okt 2018 12:20

Ja natuurlijk, en als er verschillen tussen twee uitslagen van twee verschillende labs zijn, dan komt dat eerder doordat er verschil tussen de samples zit die gemeten zijn, dan dat de labs verschillend meten. Je zou toch geen enkele analyse meer serieus kunnen nemen als de analyse afhankelijk is van het lab waar die uitgevoerd is?
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 04 okt 2018 14:19

Heerlijk ironisch; als het over Sky, Quickstep of zelfs een supertalent, dat nog maar net uit de luiers is, gaat dan wordt een aanname maar al te graag tot feit verheven maar als er een feitelijk verschil blijkt te zijn tussen laboratoria dan willen we graag bewijzen zien :? (confused-dot-com)
Jans schreef:Hoe weet je dat iemand er helemaal niets van begrijpt? Zou zo maar zijn beroep kunnen zijn?? Bij jouw uitleg lijkt dat niet het geval. Kun je vertellen waarom jouw verhaal beter is dan van anderen?
Ja hoor, leest u even mee?

Maar goed:

Bron 1: https://www.vgns.info/hypo-of-hyper/diagnostiek
1 schreef: “...Artsen en laboratoria gebruiken verschillende normaalranges.
Welk laboratorium geeft de goede waarde? Als je hetzelfde bloed naar verschillende laboratoria zendt, krijg je uitslagen die tot 25% verschillen…."
Bron 2: https://www.niernieuws.nl/?dt=yes&artid=8288
2 schreef: …"Ondanks pogingen tot standaardisatie, blijken verschillende laboratoria nog steeds tot afwijkende uitkomsten te komen, zo blijkt uit Canadees onderzoek."
Bron 3: https://umcg.net/schildklier/
3 schreef: “...De uitslag hiervan verschilt iets per laboratorium, vanwege verschillen in de gebruikte meetmethoden.”...
Bron 4: https://www.nvkc.nl/zoek-een-test/eenhe ... tiewaarden
4 schreef: ...”Niet alle laboratoria gebruiken dezelfde analysemethoden en daarom kunnen uitslagen ook nog eens per laboratorium verschillen.”...
En zou ik nog even door kunnen gaan.
Mijn initiële punt was dit: (en had niet verwacht dat daar zo’n ophef over zou ontstaan want dan zou ik het niet eens geschreven hebben!) Omdat verschillende labo’s verschillende uitslagen kunnen geven is het lastig voor bijv. een team als Sky om de randjes op te zoeken op basis van een zelf opgezet laboratorium. De andere laboratoria kunnen theoretisch namelijk net wat hoger uitkomen en dus zitten ze dan aan de verkeerde kant van de lijn.

En ja ik ben me er van bewust dat klinisch chemische onderzoeken potentieel veel meer en grotere afwijkingen kunnen geven dan onderzoeken van de bloedspiegel.
Do or don’t, there is no try

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 04 okt 2018 14:49

Criterion schreef: Wat is de relevantie van dit bericht uit 2016 ? ;)
Oops ja :oops:
Ik kreeg het in mijn nieuwsapp maar dat ging er over dat nu blijkt dat het om Russiche hackers ging. Dus ik dacht actueel. Maar het feit dateert dus van 2016.
Ik was nog wat slaperig vanmorgen denk
Do or don’t, there is no try

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 04 okt 2018 16:12

Nu stel je op eens dat Sky zelf een lab zou op (moeten) zetten, terwijl de discussie begon dat ze geen betrouwbaar wetenschappelijk onderzoek kunnen doen, vanwege de onbetrouwbaarheid van de labs.

Discussie over normaal waarde is van alle tijden. Daar stelt ook niemand een diagnose op, het is niet zo dat als je precies op de grens zit je ziek bent en 1 promille er onder niet.
Geen enkele meting heeft een nauwkeurigheid van 100%. Als je hetzelfde sample 2x laat meten in hetzelfde lab zal er al een verschil zijn, al is dat zeer klein. Maar ieder zichzelf respecterend lab voert QC testen uit om de kwaliteit van de metingen te controleren.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 04 okt 2018 16:47

Bron 1 is een aluhoedjessite, bron 2 zegt dat er verschillen zijn als je verschillende zaken analyseert, bron 3 zegt dat er kleine verschillen kunnen zijn zonder te zeggen hoe groot die verschillen zijn en bron 4 zegt dat je een analyse resultaat van een laboratorium moet afzetten tegen de referentiemeting van dat laboratorium, omdat je anders onderlinge resultaten tussen laboratoria niet kan vergelijken.

Niet zulke goede voorbeelden dus.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 04 okt 2018 18:38

Floyd Landis neemt opleidingsploeg over.... (met het geld dat hij van Armstrong kreeg).
Of hoort dit bij wielerseizoen 2019 thuis? :twisted:
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 04 okt 2018 19:00

Landis is toch meer 2006? :mrgreen:
Less is bore

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 04 okt 2018 19:14

Met zijn eigen wietkwekerij als hoofdsponsor. Een echt dope ploeg dus.

Wel een gast met gevoel voor humor. dit shirtje is geniaal:
Afbeelding
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie