Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8293
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 11 jan 2023 19:06

daniel1975 schreef: 11 jan 2023 18:44
Jans schreef: 11 jan 2023 16:37
kxlight schreef: 11 jan 2023 14:14 Snap niet zo goed dat er een discussie is over ketonen-gebruik.

M.i. is het vrij simpel zo lang t niet verboden is, mag t gebruikt worden. Komt t op n lijst te staan van verboden producten en je gebruikt t alsnog dan is dat discutabel te noemen... :-)
Maar dan de volgende vraag, kan het zijn dat je je eigen lichaam aan het afbreken bent? Wel fijn als het toegestaan is.
Topsport is per definitie niet gezond.
Maar het ene is wel heel veel ongezonder dan het ander.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 11 jan 2023 19:11

Het is allemaal redelijk simpel.
Net als fiscaliteit en andere dingen in het dagelijkse leven "als het niet verboden is dan is het toegelaten".
Het is niet voor niets dat onze, ook in Nederland, fiscale wetgeving zo ingewikkeld is, dan kunnen de slimmeriken de achterpoortjes openen. :)

Je kan dat niet eerlijk vinden maar het leven is nu eenmaal niet eerlijk.
I know myself like no one else
Nothing to defend

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4454
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 11 jan 2023 19:13

derxx schreef: 11 jan 2023 18:36 Ding is wel: dat spul is schrikbarend duur. Dus voor een kleine ploeg met beperkt budget is dat gewoon niet te betalen.
Valt wel me toch. Als t € 70,- per portie is. Dan is een World tour ploeg met 30 renners die elk 80 koersdagen hebben een kleine €170k kwijt. Voor JumboVisma is dat 1% van het sponsorbudget. Voor kleine ploeg misschien 3%. Toch te overzien lijkt me.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 11 jan 2023 19:22

Ze hoeven natuurlijk ook niet iedere renner, iedere wedstrijddag te voorzien.

Het probleem zit ook niet bij de profs. Het probleem zit bij de wedstrijden waar de profs tegen de semi-profs of zelfs amateurs rijden. Zeker bij de dames is dat eerder regel dan uitzondering.
Campagnolo Ultra Dork

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4454
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 11 jan 2023 20:37

Precies, is ook maar een ruwe inschatting. Gaat om orde grootte niet de laatste euro

derxx
Forum-lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 11 jan 2023 22:17

kxlight schreef: 11 jan 2023 19:13
derxx schreef: 11 jan 2023 18:36 Ding is wel: dat spul is schrikbarend duur. Dus voor een kleine ploeg met beperkt budget is dat gewoon niet te betalen.
Valt wel me toch. Als t € 70,- per portie is. Dan is een World tour ploeg met 30 renners die elk 80 koersdagen hebben een kleine €170k kwijt. Voor JumboVisma is dat 1% van het sponsorbudget. Voor kleine ploeg misschien 3%. Toch te overzien lijkt me.
Jij denkt dat een klein ploeg zo even 170k over heeft voor een seizoen ? Ik hoor toch andere verhalen. Van renners die van nauwelijks meer dan een minimum moeten rondkomen etc. Zeker als je richting de continental ploegen gaat.

Maar een ander ding: Waarom zou het niet verboden moeten worden? Uiteindelijk is het gewoon een performance enhancement drug. Zelfde als bv testosteron. Ook dat heb je natuurlijk in je lijf zitten, maar dat mag je dus ook niet even onnatuurlijk "bijvullen".

Ik vermoed dat het nog niet verboden is omdat ze nog geen goeie manier hebben om aan te kunnen tonen dat je het op een niet natuurlijke manier hebt binnen gekregen.
Afbeelding

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4454
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 12 jan 2023 13:14

170k voor voltallige ploeg. Is niet gezegd dat je op continentaal niveau alle 30 dit moet nemen. Per renner misschien 5k per jaar. Tja, of dat t waard is... een hoogtestage van 2-3 weken zal toch ook snel zoiets kosten. Zeker als je een masseur en mechanieker ook mee moet. Hoogtetentje is misschien wat goedkoper, maar dat is mentaal weer zwaarder. Epo-kuur was ook niet goedkoop.

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1330
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 12 jan 2023 13:32

En als dat %winst per euro hoger is dan zullen ze wel iets anders laten vallen zeker? Stel dat je met ketonen procentueel meer marginal gains haalt dan met een op maat gemaakt tijdrit pak (ik noem maar iets), dan is de logica toch om in te zetten op ketonen?

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4454
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 12 jan 2023 14:21

bartdr schreef: 12 jan 2023 13:32 En als dat %winst per euro hoger is dan zullen ze wel iets anders laten vallen zeker? Stel dat je met ketonen procentueel meer marginal gains haalt dan met een op maat gemaakt tijdrit pak (ik noem maar iets), dan is de logica toch om in te zetten op ketonen?
Exact!

derxx
Forum-lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 12 jan 2023 15:57

Ik denk dat dit gewoon extra kosten zijn die gewoon niet nodig zouden moeten zijn. In the end zijn het gewoon performance enhancement drugs, hoe je het ook wend of keert. Het is inderdaad nu legaal, maar mijn menig is dat de UCI er goed aan zou doen om dit zsm te verbieden.
Afbeelding

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 12 jan 2023 19:07

Dat is de eeuwige discussie, wanneer is iets een voedingsstof of een performance product.
Cafeïne en creatine, de twee bewezen werkende performance middelen mogen ook, stuk goedkoper, maar het blijft dezelfde categorie.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 12 jan 2023 23:23

Precies... Moet je dan een vitaminepil ook verbieden? Onder het mom van dat je dan maar meer mandarijnen moet eten oid?
En zullen we dan hoogtestages ook verbieden? Dat is ook onnatuurlijk prestatiebeforderlijk, behalve als je per ongeluk het geluk hebt gehad om al op 2500m hoogte te zijn geboren (Colombianen), dan was 't wèl natuurlijk.

Moeten we dan niet ook limieten stellen aan hoeveelheid broccoli, spinazie, andijvie em dat soort producten?

Uiteindelijk zijn renners maar een beroepsgroep die voor hun levensonderhoud op die fiets zitten. Ze verdienen hun brood ermee, en ze vermaken het klootjesvolk.
Als jij of ik ziek zijn, maar met een spuit erin, of extra vitaminen, of speciale behandeling kunnen wij terug ons werk doen. Dan vindt iedereen dat je dat moet doen... Als alternatief zou je steunteekker zijn in de ziektewet, of nog wat later in de bijstand.
Maar van sporters verwachten we dan op water en boord het onmogelijke gedaan wordt?

Dan moet je terug naar de tekentafel. Regels zijn er (anti doping reglement, om een gelijk speelveld te creëeren, èn om enigszins de gezondheid van de sporters te borgen). Dan, volg die regels. En alles wat er nog een iet in staat, is gewoon toegestaan. Prima, wat mij betreft.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Plaats reactie