Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4517
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 03 mei 2019 11:22

Het interessante hier is dat we krampachtig proberen iemand in t vrouwen (of mannen) hokje te duwen, terwijl op andere vlakken in de samenleving die indeling uiterst discutabel wordt geacht. Discussie of M/V wel vermeld moet worden op identiteitsbewijs is al gestart.

Dus misschien is de tijd wel rijp om in de sport voorop te lopen en een indeling op andere gronden te maken dan op basis van geslacht

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 780
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 03 mei 2019 11:50

Vroeger leerde ik bij de biologie-les dat een vrouw in haar genetisch pakket het zogenaamde XX-paar heeft, wat haar onderscheidt van de man die een XY-paar heeft. De scheiding tussen man en vrouw zou dus op basis van het genenpakket (DNA) uitsluitsel moeten geven (sorry transgenders) voor de indeling in de sport.
Wat de IAAF en het CAS nu gedaan hebben is het definiëren van een "eigen" scheidslijn: hoeveelheid testosteron. Naar mijn idee is dat een faliekant verkeerde maatregel en discriminerend bovendien, zeker gezien de bijkomende voorwaarden van de IAAF: alleen geldend voor middellange afstand en hordelopen.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7980
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 03 mei 2019 12:12

Karl66 schreef: 03 mei 2019 11:01 Waarom zou een federatie als de IAAF, die doping het liefst onder tafel veegt, iemand die geen enkel WR of OR in handen heeft en slechts één nationaal record het sporten onmogelijk willen maken? Omdat ze een paar jaar de sport domineert? Er zijn wel meer sporters die een aantal jaren de sport domineren, denk bijvoorbeeld aan Merkx of Bolt. Je moet je afvragen waarom dat nou opeens wel een probleem is en waarom zij niet in het plaatje van de IAAF past.
Ze verbieden haar toch niet te sporten, ze stellen alleen dat ze haar testosteronspiegel moet verlagen om op bepaalde nummers te mogen starten. En dat is nu precies het probleem; haar persoonlijke gestel wordt als norm genomen om een regel in te voeren. En dan ook nog uitsluitend op nummers waar zij op uitkomt. Dat heeft op zijn minst de zweem van discriminatie.
En zie mijn eerdere opmerking over Bolt en Indurain. Alleen is er nooit een norm ingesteld voor spiermassa of longinhoud. Voor testosteron gehalte bij vrouwelijke atleten wel (leve de DDR en co)
Fiedoo, de vraag stellen is al zo onrespectvol dat je dat gewoon niet moet willen. Op het moment dat je de vraag stelt of ze een vrouw is, impliceer je dat ze ook wat anders kan zijn. Dat anders is een freak of nature en daarmee verwijs je mensen als Caster weer terug naar het circus, waar ze vroeger verstopt werden.
Volgens mij was de de vraag veel algemener, meer als; "wat definieert een vrouw in dit verband?"
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6100
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 03 mei 2019 12:19

Het is geen scheidingslijn. Want ze mag niet bij de mannen starten (want geen man). Ze mag met medicatie de testostoron onder de grens zien te brengen of anders langs te kant staan.

Andere indelingen is wel wat voor te zeggen. Korfbal is een goed voorbeeld?
Lindsey Vonn wilde ook bij de mannen mee doen, wat niet mocht.
Bij het roeien moe(s)t de stuurman/vrouw van gelijk geslacht zijn als het nummer waar ze in uitkwamen.

Je kan prima indelen op competitie op niveau (Ijshockey bijv kent verschillende "niveaus" WK's met promotie/degradatie regels. Iets soortgelijks kan je op andere sporten ook toepassen, waarbij je dan de indeling naar geslacht helemaal kunt loslaten.

Maar je gaat er dan wel altijd weer tegenaan lopen dat er een behoefte is om een wedstrijd te organiseren alleen voor een specifieke doelgroep (al dan niet omdat die doelgroep anders nooit in beeld kan komen). Zoals nu man/vrouw, licht/zwaar, junioren/U23/Senioren, gehandicapten velden met een oneindig aantal varianten en smaken. Welke nieuwe indeling je ook gebruikt, die behoefte zal altijd wel blijven bestaan in mijn ogen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 03 mei 2019 12:24

Dichter bij huis: wat is dan de positie van Nathalie van Gogh in het huidige peloton?
Open vraag!!
Less is bore

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7980
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 03 mei 2019 12:27

Overigens is het wetenschappelijke verschil tussen man of vrouw niet altijd even duidelijk.
In Salinas, een plaats in zuid-Amerika wordt het bij jongens pas op hun 12e duidelijk of ze M of V zijn. Heeft te maken met een bepaald type testosteron wat deze kinderen pas op lat leeftijd gaan aanmaken, tot die tijd zijn ze dus feitelijk geslachtsloos.

Om maar even aan te geven dat de wereld niet altijd in louter zwart en wit te verklaren is...
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 03 mei 2019 12:52

Deze variant had ik nog nooit gehoord, ik wist wel dat er zowel mannen (XY) als vrouwen (XX) zijn waar de receptoren in het lichaam niet compatible zijn met testosteron, waardoor ze effectief dus ongevoelig zijn voor testosteron. In het geval van vrouwen is het volgens mij niet zo'n probleem, maar voor mannen die met deze genetische afwijking worden geboren natuurlijk wel.

Over de salinas: https://en.wikipedia.org/wiki/Las_Salinas & https://www.bbc.com/news/magazine-34290981
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6100
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 03 mei 2019 13:14

daniel1975 schreef: 03 mei 2019 12:24 Dichter bij huis: wat is dan de positie van Nathalie van Gogh in het huidige peloton?
Open vraag!!
Dat vind ik een lastige, en in deze zin zou ik eerder nog een grens stellen op basis van - bijvoorbeeld - testostoron aanmaak. Maar waarschijnlijk blijf je een deel voordeel houden van je lichamelijke opbouw van de periode voor de geslachtsverandering.
En aan de ene kant vind ik hier dat het haar keuze is geweest om in te grijpen in haar lichaam om van man naar vrouw te gaan. Dus in zekere zin, als het gevolg is dat je dan niet mee zou mogen doen bij de dames, is dat 1 van deconsequenties.
Tegelijkertijd is dat wel erg simplistisch, want zo'n verandering doet iemand niet zomaar even. Daar gaat toch heel wat aan vooraf, en moet je iemand die toch al door die hele mallemolen is geweest ook nog weer weren uit de sport? Mwoa. denk het niet, maar je wilt wel een gelijk speelveld --> dus terug naar het begin, ik vind dit serieus lastiger dan het verhaal van de zuid afrikaanse loopster.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 03 mei 2019 13:46

Hormoontherapie volgen om mee te mogen doen vind ik belachelijk. Freak of nature? 100%, maar zijn alle top duursporters dat niet? We gaan Froome, Dumoulin en MvdP toch ook niet dwingen om hun VO2 max tot middelmatige waarden te laten zakken. Dan kunnen we net zo goed naar formule 1 of motorcross gaan kijken.

Dat een transgender van de mannen categorie naar de vrouwen overstapt mag in mijn ogen wel mits hormoon waarden vrouwelijk zijn (al voor een aantal jaar). Geen idee of hier wetenschappelijk onderzoek naar is gedaan, het zou best kunnen dat man naar vrouw transgenders een permanent voordeel hebben in krachtsporten, uitsluiting van de vrouwen categorie lijkt me dan evident.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3390
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 03 mei 2019 13:52

Klein_Verzet schreef: 03 mei 2019 11:50 Vroeger leerde ik bij de biologie-les dat een vrouw in haar genetisch pakket het zogenaamde XX-paar heeft, wat haar onderscheidt van de man die een XY-paar heeft. De scheiding tussen man en vrouw zou dus op basis van het genenpakket (DNA) uitsluitsel moeten geven (sorry transgenders) voor de indeling in de sport.
Wat de IAAF en het CAS nu gedaan hebben is het definiëren van een "eigen" scheidslijn: hoeveelheid testosteron. Naar mijn idee is dat een faliekant verkeerde maatregel en discriminerend bovendien, zeker gezien de bijkomende voorwaarden van de IAAF: alleen geldend voor middellange afstand en hordelopen.
Voila. 100% eens.
Afbeelding

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5692
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 03 mei 2019 14:19

nog niemand die zijn mening gegeven heeft over de hematocrietgrens.? Of de testosteronwaarden bij de mannen? Zijn toch ook begrensd?
Waarom zou een bepaalde maximumwaarde van testosteron bij vrouwen als abnormaal of niet kunnen mogen beschouwd worden?
Een van de verschillen tussen mannen en vrouwen is toch juist het grote verschil in hoeveelheid testosteron?
Laatst gewijzigd door fiedoo op 03 mei 2019 16:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5692
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 03 mei 2019 14:30

Ik denk dat als je op volgende link klikt het meeste wel gezegd is:
https://www.volkskrant.nl/sport/wanneer ... ~bfb28c7e/
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Plaats reactie