Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4454
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 22 okt 2021 10:32

Heb ze ook gezocht naar t gebruik van koolhydraten en zonnebrandcreme?! Ik verwacht dat ze daar ook sporen van gevonden zouden hebben…

Sorry maar iets opsporen wat niet verboden is gaat me wat ver. En er dan helemaal de publiciteit mee zoeken.

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 22 okt 2021 10:37

De controle instanties lopen altijd achter op de gebruikers, ze moeten dus eerst constateren dat er weer iets nieuws is voor ze het aan de lijst kunnen toevoegen, Eigenlijk in mijn ogen heel logisch dat je dus regelmatig moet controleren op stoffen die (nog ) niet op de lijst staan.
Ach, ik zeg ook maar wat

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5214
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 22 okt 2021 11:07

ophetkantje schreef: 22 okt 2021 10:37 De controle instanties lopen altijd achter op de gebruikers, ze moeten dus eerst constateren dat er weer iets nieuws is voor ze het aan de lijst kunnen toevoegen, Eigenlijk in mijn ogen heel logisch dat je dus regelmatig moet controleren op stoffen die (nog ) niet op de lijst staan.
Dit dus ^
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1327
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 22 okt 2021 13:26

dat zijn toch de befaamde marginal gains?

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 22 okt 2021 13:33

Wel grappig dat Bahrain_Merida nu alle shit krijgt en het veel waarschijnlijker is dat het om Arkea gaat van vorig jaar. Tijdspanne kan gewoon nooit uit. Niemand kan van gerechtelijk bevel tot onderzoek van naar specifieke stof tot een uitgevoerd en opgeschreven onderzoek binnen een maand. Ik bedoel de methode moest nog getest worden. ( versie voor review is al ingediend op 13 augustus. ) Het levert ook alleen een kort artikel op omdat het het eerste protocol voor deze stof in een haarsample is. Dat het profwielrenners waren is wetenschappelijk niet relevant.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 22 okt 2021 15:18

Welke ploeg had meer kortgeknipte koppies (haren van 2 a 3cm) den tijde van de respectievelijke Tours?
Een eerste scan op Google afbeeldingen zegt mij dat Arkea 2020 meer kans maakt.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 22 okt 2021 15:32

Het moet niet gekker worden. Vroeger was je gewoon verdacht als je hard fietste. Nu ben je ook al verdacht als je een verkeerd kapsel hebt :shock: :?
Live fast; die young. mijn blog

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 22 okt 2021 15:37

kxlight schreef: 22 okt 2021 10:32 Heb ze ook gezocht naar t gebruik van koolhydraten en zonnebrandcreme?! Ik verwacht dat ze daar ook sporen van gevonden zouden hebben…

Sorry maar iets opsporen wat niet verboden is gaat me wat ver. En er dan helemaal de publiciteit mee zoeken.
Enig idee hoe de Franse wet hierover oordeelt? De inval werd verricht door de OCLAESP, een onderdeel van de police judiciaire van de Gendarmerie. Dat het volgens de WADA niet op de lijst van verboden middelen staat maakt niet veel uit als het van de Franse wet zonder officiële machtiging sowieso niet mag.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 22 okt 2021 15:40

rob74 schreef: 22 okt 2021 15:32 Het moet niet gekker worden. Vroeger was je gewoon verdacht als je hard fietste. Nu ben je ook al verdacht als je een verkeerd kapsel hebt :shock: :?
Niets nieuws onder de zon. Iedereen herinnert zich toch de peroxide kapsels van renners als Ricardo Ricco, Richard Virenque, Frank Vandenbroucke en Philippe Gilbert?
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37363
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 22 okt 2021 16:08

Lol, dat heb ik ooit ook wel eens gedacht ja.
Less is bore

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 22 okt 2021 16:32

Zover ik weet is er bij Bahrein ook niks gevonden bij de inval. Bij Arkea ging het om "a method that can be described as doping". Daar hebben we een tijd niks van gehoord maar dit past wel aardig in dat plaatje.
Campagnolo Ultra Dork

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 22 okt 2021 20:09

daniel1975 schreef: 22 okt 2021 16:08 Lol, dat heb ik ooit ook wel eens gedacht ja.
Dat werd destijds kortstondig gezien als de manier om gebruik van verboden middelen te maskeren.

https://www.clint.be/sport/het-geheim-v ... ntsluierd/
Wij contacteerden Christophe Stove, medewerker bij het Laboratorium voor Toxicologie en Forensisch Instituut bij de Universiteit Gent.

Ons hoofdhaar slaat heel wat producten op. Zouden dopingproducten traceerbaar zijn via een haarstaal?

Christophe Stove: Dat klopt. Het menselijke haar bevat reststoffen waarmee men terug in de tijd kan nagaan wat er zoal gebruikt werd. Het gaat dan vooral over de klassieke geneesmiddelen, waaronder ook een aantal verboden middelen vallen. Met één centimeter hoofdhaar kan je ongeveer één maand terug in de tijd gaan, terwijl je met tien centimeter een volledig jaar kan analyseren. Er is wel een risico op contaminatie: politieagenten die bij de narcoticabrigade werken en een cocaïnevangst hebben gedaan, riskeren dat er sporen van cocaïne in de haren worden gevonden, wat veroorzaakt kan worden door in het haar te wrijven na contact met het product.

Zou het peroxideren van het haar verboden producten kunnen maskeren?

Christophe Stove: Dat klopt inderdaad. Alles hangt wel af van de mate waarin men verboden producten heeft gebruikt: iemand die dagelijks cannabis verbruikt, zal met één haarkleuring niet alles kunnen verwijderen. Maar een gedeelte is zeker te verbergen.
Afbeelding
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Plaats reactie