Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5688
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 02 apr 2018 18:28

timo2.0 schreef: 02 apr 2018 00:24 Dat zijn er zestig: http://www.wvcycling.com/nl/ploeg/OPQ/o ... ngen/2012/

En dat zijn er achtenzestig: http://www.wvcycling.com/nl/ploeg/OPQ/o ... ngen/2013/

beobank-corendon in 2017 46 overwinningen, wat is daar aan de hand? :lol: :roll:
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Ernsto Rudolfo
Forum-lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 11 nov 2017 19:03

Ernsto Rudolfo 02 apr 2018 21:18

Wat alle profs in het peloton gemeen hebben is dat ze een VO2max hebben van minimaal 75-80ml/kg/min en nog meer.
Deze VO2 max is nog steeds een zeer belangrijke maat voor wat een persoon potentieel kan presteren bij een langdurige zware inspanning.
Deze kan gemeten worden op een ergometer, in het geval van een wielrenner op een
fietsergometer. Deze ergometer is een nagebootste fiets waarbij de weerstand ontstaat door electromagnetische remming die wordt toegepast op een vliegwiel. Dit is heel nauuwkeurig te ijken.
De VO2 max wordt in de praktijk op twee manieren gemeten in een maximaal test(tot uitputting)
Meest praktisch en minder nauwkeurig:

Begonnen wordt op een fiets met 50 Watt belasting met meer dan 70 pedaalslagen en ieder minuut wordt de belasting opgevoerd met 25 Watt. De reactie van het hart(ECG) en de bloeddruk wordt gecontroleerd onderweg
Daar komt een maximaal geleverd vermogen uit. Dan kun je de VO2 max berekenen met een formule er zijn er een aantal, die ik gebruik lijkt mij het meest betrouwbaar nl. wat betreft vergelelijkbaarheid met een directe meting.

Die directe meting zegt het meest. Het pricipe is dat de uitademingslucht bij inspanning wordt geanalyseerd door een apparaat dat vooraf nauwkeurig wordt geijkt voor de omstandigheden luchtvochtigheid en luchtdruk . De wielrenner krijgt een kapje voor neus en mond en dit wordt goed aangesloten. Uiteraard wordt alles bewaakt, het is natuurlijk een maximaal test en de wielrenner wordt verbaal tot het uiterste gejaagd!

Wat is de VO2 max? Dit is de hoeveelheid zuurstof(O2 is de chemische formule) die iemand maximaal uit de buitenlucht kan opnemen en kan gebruiken in zijn lichaam om voornamelijk de spieren hun werk te laten doen wat betreft het branstofgebruik.
De VO2 max zegt heel veel over het hele systeem van zuurstof opname in de longen ,transport via het boedvaatsysteem(hart) naar de spieren en ander organen. Hoe hoger hoe beter als het gaat om prestatie leveren.

Bij topwielrenners: allemaal boven een VO2 max van 80 ml/kg/min. De gemiddelde gezonde persoon in het leven tussen leeftijd 20-35 jaar : 42 ml/kg/min
Grotendeels genetisch bepaald het verschil! Dus topwielrenners gewoon een uitgeselecteerde groep, al bepaald door dat wat ze zelf al wisten omdat ze in de praktijk al beter waren in de koers.
Uit vele onderzoeken blijkt dat je de VO2 max met optimale training tot zo,n 20-25 % kunt verbeteren.
Het zal duidelik zijn dat als je als potentiele topper nog verder wilt komen, dat je nog andere middelen kunt gaan gebruiken> Psychologische begeleiding, heel specifieke begeleiding op bepaalde trainingsaspecten(bijv,omgaan met verzuring) maar ook het gebruik van voeding, supplementen(zgn.vitamines!!) Bij dat laatste houdt het wat mij betreft als begeleidend arts van sporters op.

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 02 apr 2018 21:42

Ernsto Rudolfo schreef: 02 apr 2018 21:18 ...
Daar komt een maximaal geleverd vermogen uit. Dan kun je de VO2 max berekenen met een formule er zijn er een aantal, die ik gebruik lijkt mij het meest betrouwbaar nl. wat betreft vergelelijkbaarheid met een directe meting.
Ben erg benieuwd hoe dat berekend wordt. Kun je een formule delen (of aangeven waar die te vinden is)?

(hoewel dit volgens mij wel erg off-topic is)
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4531
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 02 apr 2018 22:17

@Ernsto,
Is de VO2max van een 16 jarige getrainde het zelfde als op zn 18 of 21st?
Of zit daar nog een verbetering in de loop van jaren? Aangezien het voor het groot gedeelte genetisch is bepaald.

Ernsto Rudolfo
Forum-lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 11 nov 2017 19:03

Ernsto Rudolfo 03 apr 2018 00:19

De Tukker: de formule is(0,0136.Wmax-0,35) x 1000) Dit deel je door het lichaamsgewicht dan heb je de VO2max/kg/ml/kg. Nogmaals: wel een duidelijke indicatie maar een directe ademluchtanalyse is nauwkeuriger.
Mao: die Vo2 max zal bij een 16-jarige van nature meestal nog wel toenemen, tenzij de renner al heel jong volwassen is. Ik denk dat je bij jongens moet uitgaan van 20 jaar om te kunnen bepalen waar je echt staat.
Het is wel leuk om te Cooglen naar "Tabellen VO2 max". Dit zijn tabellen die eigenlijk wereldwijd worden gehanteerd om te beoordelen wat iemands conditie waard is. Ze beginnen bij 20-jarige leeftijd> Dan zit je bij 62 en hoger bij de getalenteerden voor top-duursport. Als je uitgaat van dit minimum dan kun je bij ongetraindheid/ pure aanleg met maximaal 25 % verbetering uitkomen al tegen de 80. Als je ongetraind een uitgangswaarde hebt die hoger ligt: reken maar uit!
Dit lijkt allemaal out-topic. Miz. niet want ik beweer dat de gemiddelde profwielrenner in het peloton op die hele hoge VO2 max waarden zit. In de concurrentie komen dan middelen als doping naar voren: herstel na zware training, herstel na een zware koers, net iets beter zijn, je baan behouden en paniek als die VO2 max tijdens het seizoen gaat zakken, noem maar op!

Ernsto Rudolfo
Forum-lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 11 nov 2017 19:03

Ernsto Rudolfo 03 apr 2018 00:20

De Tukker: de formule is(0,0136.Wmax-0,35) x 1000) Dit deel je door het lichaamsgewicht dan heb je de VO2max/kg/ml/kg. Nogmaals: wel een duidelijke indicatie maar een directe ademluchtanalyse is nauwkeuriger.
Mao: die Vo2 max zal bij een 16-jarige van nature meestal nog wel toenemen, tenzij de renner al heel jong volwassen is. Ik denk dat je bij jongens moet uitgaan van 20 jaar om te kunnen bepalen waar je echt staat.
Het is wel leuk om te Cooglen naar "Tabellen VO2 max". Dit zijn tabellen die eigenlijk wereldwijd worden gehanteerd om te beoordelen wat iemands conditie waard is. Ze beginnen bij 20-jarige leeftijd> Dan zit je bij 62 en hoger bij de getalenteerden voor top-duursport. Als je uitgaat van dit minimum dan kun je bij ongetraindheid/ pure aanleg met maximaal 25 % verbetering uitkomen al tegen de 80. Als je ongetraind een uitgangswaarde hebt die hoger ligt: reken maar uit!
Dit lijkt allemaal out-topic. Miz. niet want ik beweer dat de gemiddelde profwielrenner in het peloton op die hele hoge VO2 max waarden zit. In de concurrentie komen dan middelen als doping naar voren: herstel na zware training, herstel na een zware koers, net iets beter zijn, je baan behouden en paniek als die VO2 max tijdens het seizoen gaat zakken, noem maar op!

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 03 apr 2018 12:04

En wat moet ik dan onder Wmax invullen? Het eindvermogen in een inspanningstest, maar dat is puur afhankelijk van het protocol?

De luchtanalyse is overigens niet bepaald nauwkeurig, althans de laatste keer (zal de nodige jaren geleden zijn geweest) dat ik er naar keek was het +-10%
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Ernsto Rudolfo
Forum-lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 11 nov 2017 19:03

Ernsto Rudolfo 03 apr 2018 22:45

Am. dank voor de kritische noot. Meten is weten wordt vaak gezegd. Is natuurlijk maar voor een een deel waar. Maar wel voor een groot deel. Als je test dan is een onzekerheid van 5 % aanvaardbaar. Dwz. dat als je het goed doet bij een test , alles zo is gekalibreerd dat dit percentage ook gehaald wordt . Zo'n test zegt wel veel overwat de potentie is. Er komt een getal uit. Dat zegt natuurlijk helemaal niet alles. Die VO2 max zegt wel veel maar natuurlijk ook niet alles. De wielrennerij is een heel interessante sport! Kijk naar de RvVl van dit weekend>
Niki wint na een solo. Ik weet wel zeker dat Niki een hogere VO2max heeft dan Peter Sagan! Deze probeerde het ook nog eens solo. Peter Sagan is wel heel slim. In koersen verstopt hij zich heel lang in het peloton, heeft hij helemaal geen ploeg voor nodig. Dat scheelt zeker 100-125 watt vermogen trappen gemiddeld per uur dan als je in de volle wind zit. Tom Du Moulin is ook zo'n slimme renner. Maar die geeft zich wel bloot in tijdritten. Daar kun je je niet verbergen! Dan zie je wat een klasbak dat is. Die Sagan heeft waarschijnlijk relatief wat meer witte spiervezels, dwz dat je in een eindsprint gedurende laten we zeggen 20 seconden meer snelheid kunt ontwikkelen en een sprint kunt winnen. Hij heeft ongetwijfeld hele goede adviseurs .

ane
Forum-lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 02 sep 2014 16:25

ane 11 apr 2018 17:24

De krant in Spanje vandaag:

http://www.elmundo.es/deportes/2018/04/ ... b4693.html

Doping wordt niet genoemd in het artikel, maar in de commentaren wel.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37675
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 11 apr 2018 17:34

Froome mag starten in Giro :-(
Lulverhaal van UCI over regels (jaja, zal wel terecht zijn volgens advocaten), maar hopelijk voor de tour.
Less is bore

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8358
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 11 apr 2018 17:50

ane schreef: 11 apr 2018 17:24 De krant in Spanje vandaag:

http://www.elmundo.es/deportes/2018/04/ ... b4693.html

Doping wordt niet genoemd in het artikel, maar in de commentaren wel.
Natuurlijk zat er aan te komen. Eerst maar eens wachten tot de uitkomsten van het onderzoek er zijn.

ippe
Forum-lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 12 jan 2014 18:36

ippe 11 apr 2018 18:35

Di Grégorio betrapt op doping => wordt geschorst in afwachting van de test van het B staal.
Froempie wordt betrapt op doping => mag blijven koersen tot hijzelf ooit eens afkomt met een B staal

Er ontgaat mij iets, maar ik weet niet wat ... :?:
Canyon Ultimate CF sl Movistar.
Gios Torino Professional '84.
Colner Strada '74.

Plaats reactie