Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5892
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 14 nov 2017 07:23

Ik kan me vaag herinneren van een of andere Texaan dat die via de rechter probeerde af te dwingen dat onwelgevallige publicaties zouden worden verboden. :cry:

Onze Fabian lijkt nu dezelfde kant op te gaan: :?
nu.nl schreef: Fabian Cancellara heeft via zijn advocaten een directe verkoopstop van het boek Draft Animals van oud-wielrenner Phil Gaimon geëist.
De Amerikaanse oud-coureur beschuldigt de Zwitser er in zijn boek van dat hij tijdens zijn zeges in de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix in 2010 en Milaan-Sanremo in 2008 gebruik heeft gemaakt van mechanische doping.

"Onze advocaten eisen bij de Amerikaanse uitgeverij Penguin Random House dat de verkoop van het boek onmiddellijk wordt gestopt en dat de schrijver Phil Gaimon zijn excuses aanbiedt", heeft Cancellara's manager Armin Meier maandag tegen het Zwitserse Blick gezegd.

Gaimon beweert dat Cancellara gebruik maakte van een motortje. "Als je de beelden ziet, dan zijn de versnellingen van Cancellara niet natuurlijk", schrijft Gaimon. "Het lijkt alsof hij niet op de trappers kan blijven staan. Die klootzak reed waarschijnlijk met een motortje."

De internationale wielerunie UCI is naar aanleiding van de beschuldiging een officieel onderzoek gestart. "We moeten precies weten wat hier aan de hand is", zei UCI-voorzitter David Lappartient. "Ik ken de geruchten maar we moeten dit nu onderzoeken. Dat is ons werk."

Geruchten
Cancellara reed tijdens de Ronde van Vlaanderen van 2010 de concurrentie op imponerende wijze op achterstand. Tom Boonen finishte op 1.14 van de renner van Team Saxo Bank als tweede. Bij Parijs-Roubaix van dat jaar won Cancellara nog overtuigender. Thor Hushovd werd destijds op twee minuten achterstand tweede.

De afgelopen jaren werden er vaker vraagtekens gezet bij de zeges van Cancellara. Ook de geruchten over het gebruik van mechanische doping in het peloton gaan al langer, maar er werd nooit een wegwielrenner betrapt. Bij de Belgische veldrijdster Femke Van den Driessche werd na de WK in 2016 wel een elektrisch motortje aangetroffen in haar fiets.

De UCI schorste Van den Driessche voor zes jaar en gaf haar een boete van 20.000 Zwitserse Frank. Al haar uitslagen vanaf 11 oktober 2015 werden met terugwerkende kracht geschrapt, inclusief de Belgische en de Europese titel voor beloften.

Door: ANP/NU.nl
Dikke minpunten voor de Zwitser. Een beetje sportman staat toch boven dit soort aantijgingen.
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4531
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 14 nov 2017 08:41

Als het echt niet waar is, mag hij zich natuurlijk wel verdedigen lijkt mij.

erikkie39
Forum-lid
Berichten: 259
Lid geworden op: 02 dec 2016 14:29

erikkie39 14 nov 2017 09:46

rob74 schreef: 14 nov 2017 07:23 Ik kan me vaag herinneren van een of andere Texaan dat die via de rechter probeerde af te dwingen dat onwelgevallige publicaties zouden worden verboden. :cry:

Onze Fabian lijkt nu dezelfde kant op te gaan: :?
nu.nl schreef: Fabian Cancellara heeft via zijn advocaten een directe verkoopstop van het boek Draft Animals van oud-wielrenner Phil Gaimon geëist.
De Amerikaanse oud-coureur beschuldigt de Zwitser er in zijn boek van dat hij tijdens zijn zeges in de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix in 2010 en Milaan-Sanremo in 2008 gebruik heeft gemaakt van mechanische doping.

"Onze advocaten eisen bij de Amerikaanse uitgeverij Penguin Random House dat de verkoop van het boek onmiddellijk wordt gestopt en dat de schrijver Phil Gaimon zijn excuses aanbiedt", heeft Cancellara's manager Armin Meier maandag tegen het Zwitserse Blick gezegd.

Gaimon beweert dat Cancellara gebruik maakte van een motortje. "Als je de beelden ziet, dan zijn de versnellingen van Cancellara niet natuurlijk", schrijft Gaimon. "Het lijkt alsof hij niet op de trappers kan blijven staan. Die klootzak reed waarschijnlijk met een motortje."

De internationale wielerunie UCI is naar aanleiding van de beschuldiging een officieel onderzoek gestart. "We moeten precies weten wat hier aan de hand is", zei UCI-voorzitter David Lappartient. "Ik ken de geruchten maar we moeten dit nu onderzoeken. Dat is ons werk."

Geruchten
Cancellara reed tijdens de Ronde van Vlaanderen van 2010 de concurrentie op imponerende wijze op achterstand. Tom Boonen finishte op 1.14 van de renner van Team Saxo Bank als tweede. Bij Parijs-Roubaix van dat jaar won Cancellara nog overtuigender. Thor Hushovd werd destijds op twee minuten achterstand tweede.

De afgelopen jaren werden er vaker vraagtekens gezet bij de zeges van Cancellara. Ook de geruchten over het gebruik van mechanische doping in het peloton gaan al langer, maar er werd nooit een wegwielrenner betrapt. Bij de Belgische veldrijdster Femke Van den Driessche werd na de WK in 2016 wel een elektrisch motortje aangetroffen in haar fiets.

De UCI schorste Van den Driessche voor zes jaar en gaf haar een boete van 20.000 Zwitserse Frank. Al haar uitslagen vanaf 11 oktober 2015 werden met terugwerkende kracht geschrapt, inclusief de Belgische en de Europese titel voor beloften.

Door: ANP/NU.nl
Dikke minpunten voor de Zwitser. Een beetje sportman staat toch boven dit soort aantijgingen.
Ik vind dat zeker geen minpunten, maar meer dan terecht. Het moet maar eens afgelopen zijn met die tendens dat veroordelingen in de media plaatsvinden, en iedere vage beschuldiging als bewijs wordt gezien. We leven in een rechtstaat: eerst bewijs, dan veroordeling door de rechter, en dan mag hij wat mij betreft op het schavot als alles echt waar blijkt te zijn. Maar tot die tijd is hij gewoon onschuldig, en vallen dergelijke boeken zonder concreet bewijs onder de categorie 'smaad en laster'.
Giant Defy Advanced 2 2016
Gazelle XR4

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 14 nov 2017 12:06

Gaan we nu een roddel (ik beweer dat ik heb gehoord dat...) vergelijken met een aanklacht tegen mensen die uit eerste hand getuigen over doping gebruik? Of met artikelen van journalisten die een door, verifieerbare, bronnen onderbouwd verhaal schrijven?
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Hans-Je-Pence
Forum-lid
Berichten: 226
Lid geworden op: 02 aug 2017 23:23

Hans-Je-Pence 14 nov 2017 12:08

@erikkie; Helemaal mee eens! Overigens geldt datzelfde wat mij betreft voor die “me too” actie. Media is niet de plek om dit soort zaken uit te vechten. En hoewel daarbij dan nog het gegeven macht en onmacht aan de orde is wat het toch wat anders maakt denk ik toch dat het niet de juiste plaats is aangezien er vaak alleen eenzijdige informatie belicht wordt.

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1684
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 14 nov 2017 12:25

Er worden nu wat zaken door elkaar gehaald. Volgens mij is dit aan de hand:

Cancellara vraagt om een verkoopstop van het boek. Ik ben zeer benieuwd of hij dat voor elkaar krijgt, want als de verkoop van elk boek verboden kan worden, omdat iemand het niet eens is met bepaalde passages, wordt het leeg in de schappen van de AKO. Maar goed, we zullen zien.

Dat de media bovenop deze zaak springen lijkt me logisch. Het onderzoek van de UCI is tenslotte behoorlijk big news. Volgens mij heeft de media Cancellara niet veroordeeld, maar geven ze slechts aan wat de UCI nu gaat doen en wat daarvan de reden is.

Dat de UCI onderzoek gaat doen vind ik ook niet onlogisch, omdat het bestrijden van valsspelerij topprioriteit is. Niks doen vind ik ook geen optie, omdat ze dan uitstralen dat dopingbestrijding niet belangrijk genoeg is.

Overigens verwacht ik dat het onderzoek niks gaat aantonen. Daarvoor is het inmiddels te lang geleden. Persoonlijk blijf ik wel twijfels houden en denk ik dat het gebruik van mechanische doping groter is dan wordt aangenomen. Maar dat kan ik niet hardmaken en hoop dat ik ongelijk heb. Verder blijf ik gewoon genieten van wielrennen, dat dan ook weer.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 14 nov 2017 12:42

Iemand die schuldig is wil niet dat er in een boek staat dat hij schuldig is.
Iemand die onschuldig is wil niet dat er in een boek staat dat hij schuldig is.

Als je een boek uitbrengt waarin staat dat iemand schuldig is, zal de reactie dus hoe dan ook het zelfde zijn.
Die reactie zegt verder niets over schuld of onschuld.

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1684
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 14 nov 2017 12:45

Eens. Ik snap Cancellara's reactie wel. Maar het verbieden van de verkoop van een boek is iets heel anders.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Hans-Je-Pence
Forum-lid
Berichten: 226
Lid geworden op: 02 aug 2017 23:23

Hans-Je-Pence 14 nov 2017 19:18

Een boek mag je ook bij de categorie media scharen als het een documentaristisch / biografisch boek is. En dat rechtvaardigt in mijn optiek dat je als beschuldigde in zo’n boek protest mag aantekenen. Hij zegt namelijk niet dat hij het niet eens is met passages maar hij betwist de feitelijke juistheid. Dus een vraag om stop op huidige uitgave gevolgd door heruitgave met gewijzigde inhoud is terecht, iemand is namelijk onschuldig tot het tegendeel bewezen is en in het geval van een lopend onderzoek is het zelfs nog belangrijker dat opiniërende publicaties beperkt worden.

Als het boek uitgegeven wordt onder de noemer fictie hoeft Cancellara zich niet druk te maken over deze fictieve verdachtmakingen, net zomin als hij dat over al die andere verdachtmakingen in het verleden deed.

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 14 nov 2017 21:13

De beschuldiging valt gewoon onder laster en in de meeste landen is dat strafbaar. Je kan nou eenmaal niet zomaar van alles over andere mensen beweren zonder dat je bewijs hebt. Grote kans dat Cancellara in het gelijk gesteld gaat worden.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

bever
Forum-lid
Berichten: 2124
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 14 nov 2017 21:34

Karl66 schreef: 14 nov 2017 21:13 De beschuldiging valt gewoon onder laster en in de meeste landen is dat strafbaar. Je kan nou eenmaal niet zomaar van alles over andere mensen beweren zonder dat je bewijs hebt. Grote kans dat Cancellara in het gelijk gesteld gaat worden.
Hoe heeft dat ook al weer uitgepakt met Thomas Dekker ? ;)

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16238
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 15 nov 2017 09:07

https://www.ad.nl/wielrennen/motortjesd ... ~a3b423c6/

"That fucker did probably have a motor.” is er blijkbaar geschreven. Dat lijkt mij geen laster maar gewoon een mening.
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie