Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Wat ik nu weer op Marktplaats zag....

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1141
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 06 mei 2023 18:15

Enzzo schreef: 06 mei 2023 15:41 Want? Fietser wonen alleen de randstad?!
Nee, en het is lullig voor mensen die daadwerkelijk in de uithoeken wonen, maar het is een bekend gegeven dat oplichters op mp plekken als Oost Groningen, Zuid Limburg of Zeeuws Vlaanderen uit kiezen zodat de kans dat een koper het (niet bestaande) product op wil laten sturen zo groot mogelijk is.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 07 mei 2023 00:33

Dus als in zo’n -vermeende- uithoek woont en je verkoopt je je fietske op marktplaats ben je meteen een verdachte?
Do or don’t, there is no try

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 07 mei 2023 07:10

Enzzo schreef: 07 mei 2023 00:33 Dus als in zo’n -vermeende- uithoek woont en je verkoopt je je fietske op marktplaats ben je meteen een verdachte?
Uiteraard niet. Maar wel als de vraagprijs te mooi is om waar te zijn, de verkoper pas net actief is en er geen reviews zijn. Er zijn natuurlijk genoeg betrouwbare verkopers uit die delen van het land.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 07 mei 2023 07:14

Nee, als je op zo'n plek gewilde (elektronische) producten van verzendformaat, voor te weinig geld ziet staan, is de situatie zeer verdacht.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 07 mei 2023 20:20

De prijs en het product wel ja, de locatie heeft daar mijnsinziens weinig mee van doen
Do or don’t, there is no try

martijnnnn
Forum-lid
Berichten: 360
Lid geworden op: 06 dec 2009 17:27

martijnnnn 07 mei 2023 20:29

Juist wel, door te kiezen voor zulke locaties kiezen mensen sneller voor het laten verzenden van producten omdat ze nooit in zo’n uithoek komen om iets op te halen. Geld wordt overgemaakt en product nooit verzonden.

Robber77
Forum-lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 21 apr 2019 13:47

Robber77 07 mei 2023 21:42

derxx schreef: 04 mei 2023 19:59 Altijd erg verrassend dat ze in een uithoek van NL wonen. Meestal is het of hoge noorden tegen de Noordzee aan, zuid-zuid limburg of ergens in de buurt van Terneuzen.
Mooie uithoek net zoals Midwolda 😉

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 07 mei 2023 22:05

martijnnnn schreef: 07 mei 2023 20:29 Juist wel, door te kiezen voor zulke locaties kiezen mensen sneller voor het laten verzenden van producten omdat ze nooit in zo’n uithoek komen om iets op te halen. Geld wordt overgemaakt en product nooit verzonden.
Zo typisch voor het Nederlandse randstad denken dit! Ben je nu echt van mening dat de wereld buiten de randstad dichtgeplakt is met oude kranten? Er wonen daar ook mensen hè. En zeker ook mensen die weleens iets aanbieden of kopen op marktplaats.
Geen wonder dat heel Groningen onder de grond mag verdwijnen omdat den Haag denkt dat het toch maar een “uithoek” is….

Het argument prijs klopt niet met hetgeen wordt aangeboden is geheel legitiem. Maar hou het topografische argument aub erbuiten.
Do or don’t, there is no try

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1141
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 07 mei 2023 23:14

Enzzo schreef: 07 mei 2023 22:05
martijnnnn schreef: 07 mei 2023 20:29 Juist wel, door te kiezen voor zulke locaties kiezen mensen sneller voor het laten verzenden van producten omdat ze nooit in zo’n uithoek komen om iets op te halen. Geld wordt overgemaakt en product nooit verzonden.
Zo typisch voor het Nederlandse randstad denken dit! Ben je nu echt van mening dat de wereld buiten de randstad dichtgeplakt is met oude kranten? Er wonen daar ook mensen hè. En zeker ook mensen die weleens iets aanbieden of kopen op marktplaats.
Geen wonder dat heel Groningen onder de grond mag verdwijnen omdat den Haag denkt dat het toch maar een “uithoek” is….

Het argument prijs klopt niet met hetgeen wordt aangeboden is geheel legitiem. Maar hou het topografische argument aub erbuiten.
Dit heeft echt helemaal niks met randstad denken te maken, want het gaat om fictieve locaties. Je kunt op marktplaats helemaal zelf je locatie bepalen. En het is voor een oplichter gewoon handig om een dunner bevolkt gebied aan de rand van het land te kiezen, omdat de kans dan gewoon kleiner is dat iemand zegt, "oh ik woon om de hoek dus ik fiets over een half uurtje langs om het op te pikken"

Het is gewoon een bekende truc van oplichters om dit te doen.......en zegt gewoon helemaal niks over de gebieden zelf, behalve dat er minder mensen wonen en er geen snelweg direct langs het dorp loopt. En het is slechts één van de indicaties (naast te lage prijs, ontbreken van reviews en jonge accounts).

Wanneer het een normale prijs is, een ouder account met prima reviews, maakt het uiteraard niks uit waar iemand vandaan komt.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 08 mei 2023 06:17

Sulla schreef: 07 mei 2023 23:14
Wanneer het een normale prijs is, een ouder account met prima reviews, maakt het uiteraard niks uit waar iemand vandaan komt.
Sowieso, altijd persoonlijk afhalen als het de moeite is.
Mensen willen soms én een goede deal hebben én niet teveel moeite doen.
Dogma F

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6056
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 08 mei 2023 08:58

Locatie kán juist wel een indicator zijn. Maar niet de belangrijkste. Het is vaak een 3e of 4e check, als er al andere triggers zijn die een advertentie verdacht maken. Ik zou het zeker niet als "melden aan marktplaats" doen, bij dit soort advertenties. Maar op een fietsforum als hier bij tijd en wijlen een voorbeeld geven om mensen erop allert te houden, is toch prima. Dan is het daarna aan eenieder zelf.

En in dit geval ook, het gaat om een top groepset (wel met velgremmen). Met verdacht lage prijs, van een gebruiker die kort op marktplaats is (let op, er worden ook accounts gekocht, dus ook zat oplichters die met oude accounts rondgaan... het is niet zwart/wit of eenduidig). zonder reviews.., Dat zijn al genoeg alarmbellen. De locatie is dan alleen nog maar een extra aandachtspunt, een verzendbaar product aanbieden vanaf een uithoek van het land.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 08 mei 2023 11:22

Omgekeerd trouwens ook. Ik woon tegenwoordig in de gemeente Amsterdam (we zijn aan Amsterdam toegevoegd) en ik verkoop regelmatig spullen op marktplaats. En spullen, die ik dan elders in het land voor geen meter zie verkopen, raak ik hier in de omgeving gewoon kwijt. Op de een of andere manier lijkt hier het duurzaamheidsvirus wat meer vat op mensen te hebben dan elders? En als er veel mensen in de buurt wonen is je markt groter en het aanbod groter.

Het geldt trouwens ook voor mezelf, ik koop regelmatig dingen tweedehands op marktplaats, omdat ik nieuw niet nodig vind (voor mijn beurs maar ook om een beetje aan het milieu te denken).
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Plaats reactie