Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

marmotte: triple of compact?

forum
Forum-lid
Berichten: 88
Lid geworden op: 17 jun 2007 22:14

forum 29 nov 2007 15:31

Ik ben van plan om in 2008 de Marmotte te gaan rijden. Kan iemand mij adviseren welk crankstel ik het beste kan gebruiken.
Ik heb nu een Campa Chorus (2007) 53x39 crankstel. Kan ik hier bijv. een compact van maken?
Of adviseren jullie een triple? Maar dan moet ik toch ook een andere derraileur hebben?

composite
Forum-lid
Berichten: 1182
Lid geworden op: 22 mei 2005 22:15

composite 29 nov 2007 15:38

Of gewoon een cassette kopen met een 29 als grootste, volgens mij kom je dan echt wel overal boven.
Uiteraard is 1 en ander wel afhankelijk van je getraindheid...
Maar als je er voor zorgt dat je minimaal 3000-5000 kilometer in je benen hebt (met wat klim kilometers erbij!!) dan moet dat wel lukken lijkt me....
Ik ben benieuwd naar de volgende posts, want hierover verschillen de meningen nogal eens!!
Gang is alles!!

bottecchia
Forum-lid
Berichten: 3988
Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38

bottecchia 29 nov 2007 15:39

Die vraag is denk ik haast niet te beantwoorden. We hebben immers geen idee wat jou capaciteiten zijn.

In zijn algemeenheid kun je wel stellen dat het verstandig is om voorzichtig te zijn met de keuze van je beschikbare versnellingen. Liever iets te voorzichtig inschatten als iets te ambitieus want het is vervelend als je er tijdens de rit achterkomt dat je je kleinste verzet niet goed meer rond kunt krijgen.

Over wat er technisch mogelijk is met jou fiets heb ik geen verstand. Maar gebruik de zoekfunctie van het forum eens. Er is op dat gebied volgens mij best wat nuttige info terug te vinden.

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 29 nov 2007 15:46

compact behoeft een compact derailleur, maar niet persé.
triple behoeft een triple derailleur.
Beide behoeven geen andere shifters, omdat je met campagnolo rijdt.
Ik zou voor bvb een compact veloce gaan. Met 34-50 kom je alle bergen op, als je tenminste achteraan een 25 hebt zitten.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

thijsmerak
Forum-lid
Berichten: 195
Lid geworden op: 27 sep 2007 13:19

thijsmerak 29 nov 2007 15:47

Ik heb zelf te weinig ervaring met compacts om te kunnen melden of deze beter zijn dan triples in de bergen.

maar hier kan ik wel op antwoorden:
forum schreef: Ik heb nu een Campa Chorus (2007) 53x39 crankstel. Kan ik hier bijv. een compact van maken?


Campa chorus (normaal) heeft het kettingblad met een steek van 135mm, echter een compact crank heeft een steek van 110mm. Dit zal dus niet gaan lukken

kettingbladen met een steek van 135mm gaan tot minimaal 39 tanden (of weet iemand kleinere?)

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27566
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 29 nov 2007 15:50

Je kunt niet zeggen dat het één beter is dan het ander. Feit is dat je met een triple lichter kunt rijden. Ten eerste omdat je vooraan een 30 (versus 34) hebt en ten tweede omdat je achteraan door de lange slag derailleur een gigantisch tandwiel kan steken, wel tot 30 aan toe.

Ik ken je getraindheid niet maar met een 34x27 kom je echt overal boven en hou je die 27 nog lekker over voor de laatste klim (wel zo lekker bij de Marmotte).

TA Spécialités maakt overigens een 38 blad voor een klassieke dubbel. In combinatie met een 29 achter kom je dan ook wel een heel eind.

Over het algemeen zijn de meeste mensen wel beter af met een lichter verzet; zeker als je met een beetje een hoge trapfrequentie wilt rijden kom je bijna niet uit onder een triple of compact; of je moet heel sterk zijn.

pinarello
Forum-lid
Berichten: 2671
Lid geworden op: 13 sep 2005 22:09

pinarello 29 nov 2007 15:54

de zwarten schreef:compact behoeft een compact derailleur, maar niet persé.
triple behoeft een triple derailleur.
Beide behoeven geen andere shifters, omdat je met campagnolo rijdt.
Ik zou voor bvb een compact veloce gaan. Met 34-50 kom je alle bergen op, als je tenminste achteraan een 25 hebt zitten.


Ik ken er genoeg(en ook nog getraind) die geen Alp meer opkomen met 34x25. Als je met een compact wilt rijden kun je gerust een 29 achter nemen. Je kunt beter een versnelling "over"hebben dan eentje te weinig. Goede kans trouwens dat je die 29 toch nog zult gebruiken.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27566
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 29 nov 2007 16:04

Eens. Bekijk deze site maar eens.

Als je de Alpe (12 km) in een uur wilt doen (lijkt me aan het einde van La Marmotte nog best lastig trouwens) heb je bij 80 omwentelingen een verzet van 34x29 nodig. Bij 70 omwentelingen voldoet een 34x25.

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 29 nov 2007 16:28

dan vergeet je wel dat je geen 80 omwentelingen meer haalt als je geen pro bent (en dan nog). Het zullen er eerder 60 zijn, en dan ga je 10/h naar boven, wat voor iemand die de Marmotte wil doen en ervoor getraind heeft, heel redelijk is.
Er is trouwens praktisch geen verschil tussen 39-29 en 34-25, en met de eerste combinatie maak je kans op een derailleurwieltje dat vervelend tegen de 29 aantikt.

We gaan niet stoer doen maar 34-29 is een baby-verzetje. Je gaat toch niet door de wei de alp op hoop ik?
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

pinarello
Forum-lid
Berichten: 2671
Lid geworden op: 13 sep 2005 22:09

pinarello 29 nov 2007 16:37

de zwarten schreef:dan vergeet je wel dat je geen 80 omwentelingen meer haalt als je geen pro bent (en dan nog). Het zullen er eerder 60 zijn, en dan ga je 10/h naar boven, wat voor iemand die de Marmotte wil doen en ervoor getraind heeft, heel redelijk is.
Er is trouwens praktisch geen verschil tussen 39-29 en 34-25, en met de eerste combinatie maak je kans op een derailleurwieltje dat vervelend tegen de 29 aantikt.

We gaan niet stoer doen maar 34-29 is een baby-verzetje. Je gaat toch niet door de wei de alp op hoop ik?


Ik heb er geen moeite mee om zelfs 30x29 te rijden. En weet je wat het leuke is: de hoeveelheid mensen die ik voorbij rijd welke op een voor hun veel te groot verzet omhoog harken op klimmen als de Giau of Plancher les Belles Filles!

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 29 nov 2007 16:41

Wat ik bedoel is dat je trapbeweging niet meer mooi rond is maar 'schokkerig', en dat je geen snelheid meer haalt en dus teveel slingert. Ik heb in Toscane rondgereden met bagage, en met dezelfde versnelling kwam ik echt wel alles op zonder mijn knieën kapot te trappen. Het voelt aan als een soort kruipversnelling, zoals een tractor die heel veel trekkracht heeft en niet stilvalt, maar geen snelheid kan maken.
Als het voor jou een goeie versnelling is, okay, maar voor mij is er een soort optimum, daaronder gaan je knieën kapot en daarboven kan je bijna geen mooie omwentelingen meer draaien.
De giau is een beest, dat is toch wel wat meer dan de alp...
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

airjay
Forum-lid
Berichten: 145
Lid geworden op: 14 jul 2005 12:23

airjay 29 nov 2007 16:46

de zwarten schreef:We gaan niet stoer doen maar 34-29 is een baby-verzetje. Je gaat toch niet door de wei de alp op hoop ik?


Voorlopig heb ik respect (= waardering) voor iedereen die zelfs met een 30-29 bovenkomt. Voorlopig moet ik het nog waar zien te maken. En volgens mij is voor 99% van de deelnemers meedoen belangrijker dan winnen, ja toch?

Plaats reactie