Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Advies over XT schijfremmen

lotto-olympiatienen
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 jun 2007 23:14

lotto-olympiatienen 25 dec 2007 14:58

Met slepen geen problemen, inderdaad goed inrijden.

Heb sinds kort echter een ander probleem met mijn XT schijfremmen.
De remmen pakken totaal niet meer, ik rij precies met versleten V-brakes. Nochtans zijn de schijfremblokken net vervangen. Ook piepen ze enorm hard wanneer ik hard probeer te remmen. Iemand hier ervaring mee en weet een oplossing?
Lotto-Olympia Tienen

misspiggy
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 16 apr 2006 11:38

misspiggy 25 dec 2007 16:15

Lotto-Olympia Tienen schreef:Met slepen geen problemen, inderdaad goed inrijden.

Heb sinds kort echter een ander probleem met mijn XT schijfremmen.
De remmen pakken totaal niet meer, ik rij precies met versleten V-brakes. Nochtans zijn de schijfremblokken net vervangen. Ook piepen ze enorm hard wanneer ik hard probeer te remmen. Iemand hier ervaring mee en weet een oplossing?


Schoongemaakt met water en zeep? Dan zit er een vettige aanslag op je schijf. Hierdoor remt hij niet goed en haat ie piepen. Zou na een tijdje weer over moeten gaan; dan is het vetlaagje eraf geremd

mikebiker
Forum-lid
Berichten: 545
Lid geworden op: 01 sep 2006 23:27

mikebiker 26 dec 2007 00:50

Even een suffe vraag, ik heb namelijk nul ervaring met schijfremmen. Kan iemand kort en duidelijk utileggen of verwijzen naar een site over hoe ik de blokjes eruit haal, zuigers terugdruk (?) etc.
Groet,
Mike

tinn
Forum-lid
Berichten: 983
Lid geworden op: 01 aug 2006 15:51

tinn 26 dec 2007 17:13

Het splitpennetje verwijderen. Dan met een inbussleuteltje het pennetje (waar de splitpen op zat) losdraaien en er uit trekken. Vervolgens wip je eerst het veertje omhoog en daarna de 2 blokjes. De zuigers kun je voorzichtig met een schroevendraaier terugdrukken.
Als je de boel weer teruggeplaatst heb zou ik de boel weer even centreren zoals hierboven al omschreven is.

Hier een plaatje van de blokjes + veertje:
[img=http://picture.yatego.com/images/3f49dd ... .1/007.jpg]



@Lotto-Olympia Tienen:
Dat heb ik ook al een tijdje met de XT-achterrem. Voorrem is nog perfect. Heb al eens nieuwe blokjes geplaatst en ook de remschijf ontvet (op allerlei manieren) Niets helpt. Enorm piepen (vooral bij stevig remmen) en nauwelijks vertraging. Ik vrees dat het een nieuwe schijf wordt (rond de 20 euri's) en nieuwe blokjes. Hoop dat het dan voorbij is. Of heeft iemand nog een slimme suggestie??
Overigens wijt ik dit probleem aan veelvuldig blootstaan van schoonmaakmiddel (dreft) en/of het spul dat ik op de cassette en ketting spuit om de zaak schoon te maken.
Leef! Fiets!

mikebiker
Forum-lid
Berichten: 545
Lid geworden op: 01 sep 2006 23:27

mikebiker 02 jan 2008 14:48

Bij mij is bij schoonmaken van een van de zuigers/cilinders de zuiger eruit gekomen, waardoor alle olie eruit is gekomen. Nu heeft de rem geen druk meer. Kan ik de olie zelf goed bijvullen of is dit iets dat je eigenlijk door je fm moet laten doen? Balen, want wilde net gaan fietsen. Dan maar ff racer pakken.
Groet,
Mike

t.trapper
Forum-lid
Berichten: 409
Lid geworden op: 20 feb 2006 11:49

t.trapper 05 jan 2008 14:26

Je kan zelf hydraulische remmen ontluchten en olie verversen, zorg voor de juiste kit met het nodige materiaal en de juiste olie vooraleer je eraan begint. Belangrijk dat je alle luchtbelletjes uit het systeem haalt (tikken tegen de kabeltjes) voor je alles terug sluit.

mikebiker
Forum-lid
Berichten: 545
Lid geworden op: 01 sep 2006 23:27

mikebiker 05 jan 2008 16:38

Ok, jongens, bedankt voor de informatie. Ontluchten toch nog even bij de fm laten doen. Nu draait het wiel weer goed, maar weer eens kijken voor hoelang....
Groet,
Mike

Plaats reactie