Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

TIPS EN TRICKS

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 17 dec 2007 12:26

Mischien leuk om hier een sticky van te maken waar een ieder zijn of haar tips in kwijt kan. Zo kan iemand je misschien op een idee brengen, of je bij een probleem helpen waar je zelfs steeds tegen aan loopt bij het (de)monteren, schoonmaken, vervoeren enz.

te beginnen met de tip van : Rockhopper

Kettinghulpje


Als je je achterwiel hebt verwijderd maar je wilt je ketting niet loshalen als je bijv je fiets schoonmaakt is dit handig:

Gebruik een oud der.wieltje, schuif dit om een stukje pvc pijp wat precies tussen je achtervork past. Schuif hier je snelspanner door en je kunt je ketting perfect over het der.wieltje laten lopen. Als je schakelt schuift het mooi mee met je derailleur.

Kan tevens gebruikt worden bij transport om je ketting strak te houden.

Eenvoudig, handig en niet duur.

dogestyle
Forum-lid
Berichten: 512
Lid geworden op: 26 mei 2006 16:54

dogestyle 17 dec 2007 13:17

Ik zou wel een foto van het kettinghulpje willen zien, ik snap em zo alleen met beschrijving niet helemaal...

groet

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37371
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 17 dec 2007 13:23

Ik heb hem sticky gezet. Graag hier kort en bondig de tips en truuks uitleggen, geen lange discussies om het een beetje overzichtelijk te houden.
Less is bore

mensma
Forum-lid
Berichten: 1411
Lid geworden op: 23 jun 2004 22:46

mensma 17 dec 2007 13:34

Dan hoef je deze niet meer te kopen:
http://www.bbbparts.com/products/access ... btl50.html

dijk
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 jan 2005 18:07

dijk 29 mar 2008 18:22

Om het water af te voeren dat zich na een natte rit kan verzamelen onder in het bracket is er meestal in het bracket (aan de onderkant) een gaatje geboord. Heeft jouw fiets niet zo'n gaatje in het bracket dan kan dit op den duur problemen op gaan leveren. Roestende lagers etc. etc.
Er wordt vaak geadviseerd om dan zelf maar een gaatje in het bracket te boren. Op zich kan dat wel, maar wil je dit niet, dan de volgende tip:
Draai het schroefje waarmee de kabelgeleider vast zit op het bracket er uit. Vervang dit door een RVS inbusboutje dat je in de lengte hebt doorboord. Het gaatje kun je boren met een boortje van 2 of 2,5 mm. Schroefje er weer indraaien en je hebt een prima afvoer zonder dat je in je frame hoeft te boren.
Catani

woutre
Forum-lid
Berichten: 610
Lid geworden op: 30 aug 2006 18:01

woutre 07 apr 2008 17:24

Simpele tip; voor het sleutelen je handen insmeren met handcreme. Zo krijg je je handen makkelijker schoon.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 07 apr 2008 17:38

Als je de stuurdopjes van je stuur (uiteinde van je stuur) kwijt bent en je hebt geen zin om nieuwe passende dopjes te kopen.

Sla de kurk van een wijnfles in je stuurbuis. Dit is namelijk precies de goede maat. Enig nadeel (ahum); je moet eerst twee flessen wijn leeg drinken. Met een kurkentrekker (hoe anders?) kun je ze weer uit krijgen.
Live fast; die young. mijn blog

roderaaf
Forum-lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 11 mei 2007 05:34

roderaaf 08 apr 2008 18:07

Ok rob 74, zelf fiets ik al jaren lang met kurken in m'n stuurbuis. Gebruik hiervoor wel kunststofkurken (zitten op steeds meer wijn tegenwoordig) Deze hebben als groot voordeel dat je ze kunt "pimpen" Ik heb bij de Praxis een paar kekke deurknoppen gekocht. Je boort een gat in de lengte door de kurk. schroeft de deurknop vast er slaat vervolgens de kurk vast in je stuur. Zit muurvast (veel beter dan die waardeloze dopjes die je standaard bij je stuurlint krijgt) en staat super cool.
Ciao RR
Fietsen is een mooie sport waar je meestal vrolijk van wordt.

w0uter
Forum-lid
Berichten: 1583
Lid geworden op: 10 apr 2005 17:26

w0uter 08 apr 2008 18:18

Zulke?

Afbeelding

tyrw
Forum-lid
Berichten: 420
Lid geworden op: 18 mei 2004 13:58

tyrw 08 mei 2008 14:57

Ideale bescherming voor je fiets tijdens vervoer: buis-isolatiemateriaal. Voor een paar euro te koop bij de Gamma. Zoek de juiste maat en klem het om je buizen heen. Blijft altijd zitten, ook achter de auto.

berrre
Forum-lid
Berichten: 101
Lid geworden op: 24 mei 2008 18:42

berrre 06 jun 2008 21:05

Draai enkele toeren Teflon tape (voor loodgieters) rond de schroefdraad van bottom bracket cups en pedalen. Tegen insijpeling van water. Zo komen ze makkelijker los en blijft ze ook beter zitten.
Twee dingen zijn oneindig: het universum en de domheid van de mens, maar van het eerste ben ik nog niet zeker. (Albert Einstein)

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 21 aug 2008 02:09

Als niets meer helpt om een tikkende / krakende zadelpen echt stil te krijgen dan frame en pen goed schoonmaken en pen monteren met siliconenkit. Werkt bij het aluminum frame van mijn vader al een jaar uitstekend. Alleen verstellen is niet zo makkelijk, maar dat hoeft ook niet in dit geval. En het is geen lijm en komt dus wel gewoon weer los als het echt moet.

Wat hierbij niet werkte was vet, montagepasta (shimano, tacx dynamic), andere pen, teflon tape om de pen, strakker aandraaien, juist losser, ander zadelpenklem etc. Niets hielp. Tot de siliconen.

Plaats reactie