Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Fietscrisis

eelcoz

eelcoz 10 feb 2011 22:37

Volgens mij zit ik in een soort van fietscrisis. Op dit moment (sinds afgelopen weekend) heb ik werkelijk geen enkele zin om te fietsen. Het staat me zelfs tegen.

In 2006 ben ik begonnen met fietsen (eind jaren '90 als tiener wel een paar jaartjes gefietst, maar niet heel fanatiek) en sinds voorjaar 2009 fiets ik vrij regelmatig (2 a 3x per week, maar ook wel eens een week niet). Dit jaar wilde ik graag wat nieuwe dingen uitproberen (Alpen, tochten in Vlaanderen en Ardennen) en heb dus een trainingsprogramma opgesteld dat begon in de eerste week van dit jaar. Tot afgelopen vrijdag eigenlijk netjes dat schema gevolgd (3 a 4x per week trainen), maar toen was ik er ineens helemaal klaar mee. Geen zin meer om te fietsen en had het gevoel met een zinloze exercitie bezig te zijn.

Een paar dingen spelen mee, denk ik: Gevoelsmatig maak ik nauwelijks progressie, met name qua snelheid. In de jaren '90 fietste ik al probleemloos een Elfstedentocht (2x, zo'n 240km) in een rustig tempo. Nu is 200 km ook geen enkel probleem. Echter, mijn snelheden gaan nauwelijks omhoog voor m'n gevoel. Dat mensen met veel talent of veel trainingsjaren achter de rug hoge gemiddelde snelheden rijden, begrijp ik, maar soms lees ik hier posts van mensen die pas een paar weken of maanden fietsen en al boven de 30 gemiddeld zitten. Laat ik maar eerlijk zijn, ik heb (behalve in een korte tijdrit) nog NOOIT een gemiddelde van boven de 30 gehaald. Solo is m'n maximum 28 km/h. Nu weet ik dat gemiddeldes niet altijd alles zeggen, maar toch. Het demotiveert me op de een of andere manier.

Daarnaast is het best passen en meten om zo'n 12 uur per week te trainen naast m'n werk (wat varieert van 40-60u per week). Gelukkig ben ik volledig vrij in waar en wanneer ik werk (ben aio/promovendus), maar ik heb soms ook het idee dat ik daardoor niet genoeg rust krijg.

Misschien herkent iemand dit soort gedachten of hebben mensen tips. Alvast bedankt.

roy73
Forum-lid
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 mei 2010 20:31

roy73 10 feb 2011 22:41

Misschien is het handig om er even bij te zetten hoe je die 12 uur traint.
Met gericht trainen en 12 uur per week zou je gemiddelde toch wel omhoog moeten kunnen lijkt me.
Specialized Tarmac Sworks SL4, Specialized Sworks ht, Project 346 Basman en een opoefiets.....

Twitter Facebook

eelcoz

eelcoz 10 feb 2011 22:44

[quote="Roy73"]Misschien is het handig om er even bij te zetten hoe je die 12 uur traint.[/quote]

Momenteel zoiets:

dinsdag: 3 uur D1
donderdag: 2 uur D2 (2*20min of 1*30min D2-blok, rest D1)
zaterdag: 2 uur D1 met krachtblokken(3*6 herhalingen) op viaduct
zondag: 5 uur D1

velolove
Forum-lid
Berichten: 556
Lid geworden op: 20 mar 2010 20:08
Locatie: Gelderland

velolove 10 feb 2011 22:49

Twee weekjes "vakantie" houden, en hoppa, je krijgt weer zin. Werkt met fietsen maar ook met andere zaken ;-)
ooit allemaal op een Scalpel

em
Forum-lid
Berichten: 1337
Lid geworden op: 12 aug 2008 14:22
Locatie: Den Haag

em 10 feb 2011 22:50

Ga eens een tijdje fietsen zonder schema, kilometerteller of wat dan ook. Zie het ook niet als "training" maar geniet gewoon van de omgeving op een mooie dag. Lekker terug naar de essentie een paar weken. En heb je geen zin, ga dan gewoon een keer niet. Uiteindelijk gaat het toch weer kriebelen na een bepaalde periode en kan je er weer vol tegenaan.

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 10 feb 2011 22:51

Ik denk dat je wat meer om het leuke moet gaan fietsen en niet omdat het moet.
Met schema's rijden is leuk als je een prof ben, maar voor de meeste mensen werkt dit niet echt motiverend. En echt heel leuk weer is t nu ook niet!

Over je snelheden: gemiddelden boven de 30 km/u moet je een beetje met een korreltje zout nemen hoor! En dat is eigenlijk ook niet echt belangrijk toch?? Om boven de 30 gem te rijden moet je echt wel je best doen, zeker in je eentje.

Vergeet ook niet dat de meeste mensen slecht rijden in de kou, wanneer het weer beter word ga je vnzelf weer meer trainen en gaat het ook weer beter.

bottecchia
Forum-lid
Berichten: 3988
Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38

bottecchia 10 feb 2011 22:54

Als een trainingsschema voor jou niet werkt dan gooi je het toch lekker in de prullenbak?

Verder is snelheid niet zo relevant. Zeker niet om te vergelijken met anderen. De omstandigheden zijn anders, je zit misschien met een hele andere intentie op de fiets en je moet ook maar afwachten of degene die over hoge snelheden vertellen het verschil kennen tussen een gemiddelde snelheid en een kruissnelheid.

Mijn advies. Effe lekker een paar dagen niets doen en weer op de fiets stappen tegen de tijd dat je er zin in hebt. Het seizoen is lang genoeg en met een tijdje niets doen ben je echt niet alles in één keer kwijt. En ga lekker eens een tochtje zonder snelheids en/of hartslagmeter doen. Neem in plaats daarvan een camera mee. Dan zit je heel anders op je fiets en maak je toch je kilometers.

Voor wat betreft je plannen. Kijk eens naar de verschillende agenda's voor toertochten en kijk of je een paar leuke tochten kunt inplannen. Da's ook een prima voorbereiding en het is veel leuker dan zo'n saai schema.

eelcoz

eelcoz 10 feb 2011 23:02

Hmmm, ja, bedankt voor alle (snelle) adviezen.

Ik ga dit weekend naar Keulen met een paar vrienden. Misschien moet ik het lokale bier maar eens goed testen en dan volgende week zonder m'n Garmin gaan fietsen, hoewel het wel wat naakt zal voelen zonder zo'n band om m'n borstkas.

Ik heb echter het gevoel dat ik zonder gericht trainen nauwelijks enige progressie zal boeken. Begrijp me goed, ik fiets voor m'n plezier, maar vind het toch wel aan m'n plezier bijdragen als ik progressie boek en een beetje leuk door de Ardennen of de Alpen kan rijden deze zomer.

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 10 feb 2011 23:03

Dat komt heus wel goed hoor! Ga nou maar gewoon rijden!

Je mag die band ook gewoon omdoen, je moet alleen niets met de informatie doen. Gewoon lekker cruisen!

bottecchia
Forum-lid
Berichten: 3988
Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38

bottecchia 10 feb 2011 23:04

In deze tijd kun je voor je doel prima volstaan met rustige duurtrainingen. Opbouwen van een goede basis is het belangrijkste in deze periode.

En ik zou inderdaad maar eens lekker een biertje gaan drinken. Als het niet helpt is het in ieder geval nog leuk en lekker. Da's ook wat waard! :)

Gebruikersavatar
aapje
Forum-lid
Berichten: 787
Lid geworden op: 19 jan 2010 16:42

Gebruikersavatar aapje 10 feb 2011 23:05

[quote="eelcoz"]Momenteel zoiets:

dinsdag: 3 uur D1
donderdag: 2 uur D2 (2*20min of 1*30min D2-blok, rest D1)
zaterdag: 2 uur D1 met krachtblokken(3*6 herhalingen) op viaduct
zondag: 5 uur D1[/quote]

Ik zou ook eens wat D3 en weerstandstrainingen gaan doen (beetje varieren). Je zit nu relatief veel op lage intensiteit, dat is vooral goed voor uithoudingsvermogen, maar minder goed voor hoge snelheid.

farelli
Forum-lid
Berichten: 2603
Lid geworden op: 24 feb 2010 22:14

farelli 10 feb 2011 23:06

Het komt natuurlijk ook door je huidige gevoel maar er zit iets in van 'moeten'. En je moet al zoveel als aio/promovendus. Je maakt vrij veel uren en imho zou het fietsen je eigenlijk 'moeten' ontstressen. Toch?
Zelf ben ik 55jr en fiets al meer dan 30 jaren. Met wisselende intensiteit.
Factoren als werk, studie, kinderen, stress of net een andere focus maakten dan het verschil. Zeker als er een aantal bij elkaar kwamen.
Een positieve factor was, en is, voor mij wel altijd het hebben van iets nieuws. Dat kan een helm zijn, of handschoentjes en zeker een andere fiets.
Op dit moment fiets ik gemiddeld toch 3x/week. Weliswaar nu nog geen echt lange ritten. Dit bij een volle en intensieve werkweek en een studie.
Ik kan bijna niet wachten tot ik weer op de fiets zit.
Moet wel zeggen dat hardfietsen me totaal niet interesseert, ik train nooit, ik fiets.
Ben het eigenlijk wel eens met diegenen die aangeven dat je het efkes rustig aan mag doen. En verwen je eens met iets nieuws zou ik zeggen.
Het komt wel goed.:)
Kom, we gaan de fietsjes voeren
http://fabiofarelli.blogspot.com

Plaats reactie