Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Look

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 03 mei 2022 18:27

De afstand van het zadel achter het bracket? Is die gelijk. Dit zitbuishoek van dit frame is heel anders dan een CAAD.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

leon1
Forum-lid
Berichten: 2817
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 03 mei 2022 18:35

daniel1975 schreef: 03 mei 2022 18:07 Wow, deze had ik gemist.
Een van de mooiere frames hier op het forum!!
Benieuwd naar eindresultaat!
Dank je wel. Al had ik deze fiets liever niet gehad. Maar dat zal ik even uitleggen. Zowel mijn vader (overleden in de eerste covid19-golf in 2020) als mijn moeder (plotseling overleden begin dit jaar - beide helaas te vroeg) hebben mij als 15-jarige in het zadel geholpen. Met mijn vader heb ik in mijn jeugd talloze toertochten gereden (ook in Belgie) en hij heeft mij in een korte periode dat ik ook BMX deed door het hele land gereden. Zij hebben mijn fietshobby altijd gesteund. Dus ik heb gemeend de erfenis aan te wenden voor het bouwen van een 'dream-build'. Eerlijk gezegd had ik anders nooit zo'n dure fiets gekocht. Ik wil ook nog een sticker laten maken met 'gesponsord door pap en mam' die ik aan de binnenkant van de chainstay wil plakken. Zij zouden deze fiets zeker hebben goedgekeurd! Maar zoals gezegd, ik had ze liever nog even om mij heen gehad....
Ride bikes, not tanks!

leon1
Forum-lid
Berichten: 2817
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 03 mei 2022 18:39

thestudent schreef: 03 mei 2022 18:27 De afstand van het zadel achter het bracket? Is die gelijk. Dit zitbuishoek van dit frame is heel anders dan een CAAD.
Dat was ook het enige waar ik net nog aan dacht. Maar daarom meet ik de voorkant van het zadel naar het midden van de positie van het stuur in de stuurpen. Dan haal je op zich de hoek van de zitbuis eruit. Maar natuurlijk niet de positie t.o.v. de pedalen. Let ook op dat de Look een zadelpen heeft met een behoorlijke setback. Ik zal de cijfers even opzoeken (want de Caad heeft ook een pen met setback).
Ride bikes, not tanks!

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 03 mei 2022 18:41

De positie TOV de pedalen moet eerst juist zijn. Daarna moet je je pas bekommeren over het stuur.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

leon1
Forum-lid
Berichten: 2817
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 03 mei 2022 18:55

Ok, duidelijk. Dank je wel.

De Cannondale Save zadelpen heeft trouwens een offset van 15mm. De zadelpen van Look 31,8mm.

Maar ik zal vanaf de 0 -positie van het zadel een touwtje naar beneden laten hangen en dan de afstand tot het BB-center meten. Doe ik dat dan juist?
Ride bikes, not tanks!

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37370
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 03 mei 2022 19:04

@leon1: bijzonder verhaal, ik snap je keuze!
Less is bore

leon1
Forum-lid
Berichten: 2817
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 03 mei 2022 19:15

Een blik op de vergelijking in de bike-comparator sheet. Helaas biedt deze geen optie om de zadelhoogte mee te nemen. Je ziet in het vergelijk de steile zitbuishoek van de Look. Maar zoals hierboven aangehaald heeft de zadelpen van de Look 16,8mm meer offset. Ik ga het zo even in 'real life' nameten maar ik vermoed dat het verschil minimaal is.

Groen is de Look (75,8gr zithoekbuis), rood de Cannondale (74,4gr).
Bijlagen
Bike.JPG
Ride bikes, not tanks!

leon1
Forum-lid
Berichten: 2817
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 03 mei 2022 19:28

Ik zie dat idealiter je een touwtje vanaf de knieschijf naar beneden laat vallen om de zadelpositie te bepalen. Dat gaat op de Look nog niet. Maar omdat ik prima op de Cannondale zit ga ik er vanuit dat de methode zoals ik deze hierboven heb beschreven ook werkt.

Trouwens: ik kwam erachter dat de positie van het zadel op mijn Caad een halve centimeter afweek van de positie op mijn S6evo. En dat zijn qua geo dezelfde frames. Daar heb ik nooit iets van gemerkt. Dus het lijkt erop dat een verschil van een aantal mm. (voor mij dan) niet heel veel verschil maakt. De zadels staan nu trouwens wel identiek.

EDIT: check, check double check. Iets nauwkeurig meten leverde nog maar een verschil van ongeveer 1 cm op (en geen 2cm dus). Zadel op de Look iets naar achter en het verschil is minder dan een halve centimeter. Ook de positie van het zadel t.o.v. de pedalen. Ik ga het zo laten
Ride bikes, not tanks!

leon1
Forum-lid
Berichten: 2817
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 14 mei 2022 21:25

Dan eindelijk de stuurbuis ingekort. Die carbonzaag van Pro is duur maar zijn geld wel waard. Ik heb nog nooit zo'n mooie zaagsnede gemaakt. 8-)

Handleiding lezen inzake de expander....ik had al deze al uitgeprint maar goed dat ik online ook even heb gekeken. Er was een update en die was iets duidelijker. De expander moet met 8Nm vast en de topcap met minimaal 10 tot 12Nm. Ik heb deze nu vastzitten met 10Nm. Dat was al voldoende om de speling eruit te halen. De momentsleutel van Pro is ook echt fijn om mee te werken. Ben ik blij mee! Nu kan het opbouwen echt beginnen!

Waar ik ondertussen ook heel tevreden mee ben zijn die Mavic Speed Release steekassen. Die blijven dus in de naaf zitten bij het loshalen. Ideaal! Ze kunnen alleen wel maar gebruikt worden bij naven die dus maar 1 diameter binnenmaat as hebben. Daar had ik vooraf geen gedachten over gehad toen ik de Bora wielen bestelde.... Maar gelukkig past dat.

Verder zal ik Jagwire Elite sealed kabels gebruiken omdat de kabels geleverd bij de ergo's simpelweg te kort zijn. De buitenkabel gaat nl. ook in het frame door tot bijna aan het BB. Ik twijfelde nl. even of ik toch niet de Campa kabels wilde gebruiken maar die beslissing is dus al voor mij genomen.

De kale fiets (zoals je 'm zou kopen in de winkel) zal ongeveer 7,3kg wegen als ik het nu mag inschatten. Voor mij compleet gebruiksklaar met pedalen, bidonhouders, bel, computer(&mount) etc. ongeveer 7,6kg.
Bijlagen
IMG_20220514_205844776~2.jpg
IMG_20220514_205835027~2.jpg
IMG_20220514_194012721~2.jpg
Ride bikes, not tanks!

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5808
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 14 mei 2022 21:49

Echt mooi geworden Leon, ik denk zeker dat je er van gaat genieten. Maar de topcap op 10Nm is best veel, ook gezien het feit dat mijn BMC met een soortgelijke vork ( afgeplat met foam er in, waar een holle schroef in moest ) op 3 Nm zit om de speling eruit te halen. Of heeft jou vork er geen foam inzitten ?

Ik ben erg benieuwd naar het eind resultaat !
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

leon1
Forum-lid
Berichten: 2817
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 14 mei 2022 22:18

Dank je Rene. Ik zie geen foam in de vork. Waar zit dat bij jou? In de stuurbuis? Ik volg de handleiding nu maar even. De boel moet toch nog uit elkaar als ik de leidingen en kabels ga trekken. Op Weightweenies staan pagina's vol met problemen om de speling kwijt te raken. Daarop is volgens mij de expander aangepast dus ik volg voor nu de handleiding maar. Het balhoofd draait prima nu en zeker niet zwaar. Anders had ik wel wat minder moment gebruikt. De compressiering van het balhoofd is ook een flinke. Die kan ik met mijn handen niet bewegen. Dus niet te vergelijken met die bijna 'blikken' compressieringen die ik in andere balhoofdsetjes ben gewend.
Ride bikes, not tanks!

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5808
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 15 mei 2022 00:16

Hier een PDF copy van de vork zoals het bij mijn BMC is ( klik op het plaatje om uit te vergroten )

Afbeelding
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Plaats reactie