Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Bracket lagers lopen stroef

tore
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 apr 2008 00:16

tore 16 apr 2008 23:32

Bedankt Velo! Zijn die Enduro tools ergens in België te kopen? Ik ben aan't Googelen, maar kom telkens in Amerika terecht.

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 17 apr 2008 20:40

Hoi,

Voor Belgie doet/deed deze firma Enduro:

http://www.bikesystem.com/page.asp?menuID=150&menu=3

Zoniet koop je die tools toch beter via het i-net.

Voor wie de verzegelingen van zijn lagers afhaalt, een goede raad: monteer dan gelijk goede hybride lagers van SKF of CS zoniet blijf je bezig met lagers trekken.

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

velo
Forum-lid
Berichten: 618
Lid geworden op: 07 okt 2006 15:36
Contact

velo 17 apr 2008 20:50

Tore schreef:Bedankt Velo! Zijn die Enduro tools ergens in België te kopen? Ik ben aan't Googelen, maar kom telkens in Amerika terecht.


Ik heb het gekocht in de usa en via een kennis laten opsturen.

Je maakt denk wel goede kans via Jelle van Singlespeed.nl.
Hij doet als service je BB lagers verwisselen voor PW's die hij zelf doet importeren en misschien kan hij je ook zo'n setje leveren.
fdegrove schreef:
Voor wie de verzegelingen van zijn lagers afhaalt, een goede raad: monteer dan gelijk goede hybride lagers van SKF of CS zoniet blijf je bezig met lagers trekken.



Vraagje mijnerzijds: hoe herken ik een goed lager als ik ze op de toonbank zie liggen en niet afga op de bla, bla van de verkoper.

Ik lees dit soort kreten wel vaker, maar nooit heb ik de uitleg gelezen hoe eea. als leek te herkennen.
Verder heeft ook SKF fabrieken in China ed..

Dus graag een reactie hoe/waaraan herken ik een goed en een slecht lager.
Staal, je blijft rijden ....
http://vintageveloblog.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

henkv
Forum-lid
Berichten: 1384
Lid geworden op: 27 dec 2006 19:15
Locatie: Annecy (FR)
Contact

henkv 17 apr 2008 22:34

Ik zag 'n oud topic van me langskomen.. mijn status dan maar even...: ik had het helemaal gehad met die dura ace lagers. Ik wilde zowieso nog een compact erbij dus heb ik de fulcrum RS aangeschaft. Dat is gewoon een wereld van verschil. Dat draait gewoon vanaf het monteren veel soepeler en na 1000 km inrijden vraag je nergens meer na! Ik snap het ook niet. Die dura ace dingen moet je dus vastzetten met 'n kniderhandje terwijl de fulcrums met 30NM moeten worden gemonteerd en dan 10* soepeler lopen...

Als iemand interesse heeft in een dura ace triple, 1000 km, drop me maar een pb-tje. Er is dus niets mee aan de hand maar ik accepteer die weerstand niet.
Mijn trainingen op bikeplanner.com

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12472
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 20 apr 2008 11:02

Wat doen sommige mensen in vredesnaam met die lager cups. Ik rijd er op de MTB makkelijk 20k mee zowel de XT als XTR en aangezien de lagers hetzelfde zijn als dura ace / ultegra doen jullie denk ik echt iets fout, daarnaast zijn de lagercups voelbaar stijver dan de octalink assen.

Ik haal elke circa 4k de seals eraf:

-Spuit ze schoon met remmenrijniger;
-laten drogen 1 uurtje;
-weer volstoppen met (geel dura ace) vet;
-assembleren.

Het enige wat je niet moet doen is de hogedrukspuit op de lagers richten.
Daarnaast draaien ze ook zeer soepel, als ze dast niet doen wellicht het stelwieltje te vast aangedraaid. Draai het stelwieltje goed handvast en dan een kwart slag terug en zet dan de crankbouten een voor een een halve slag vaster.

Pas acros ceramische lagers gestoken wellicht kan dat dan iets zijn voor sommige, daar heb ik zelf pas 1k ervaring mee. Zijn wel 10gr zwaarder dan de XTR/dura ace cups

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 20 apr 2008 21:27

Ik heb de Chorus crank inmiddels gemonteerd. Het levende bewijs dat een Campa/Shimano combinatie er mag zijn!

Afbeelding

Afbeelding

henkv
Forum-lid
Berichten: 1384
Lid geworden op: 27 dec 2006 19:15
Locatie: Annecy (FR)
Contact

henkv 20 apr 2008 22:34

maar Havanna, "hoe loopt het" (grappig plekje voor die cadans censor)? Overigens die fiets ziet er zo blinkend uit.... fiets je wel eens? ;)

@wasbeer: ik vraag me af of je goed gelezen hebt want nergens wordt geschreven over schoonspuiten etc. Het was gewoon allemaal nieuwe montage met in mijn geval nog 1000 km test en toen afkeur. Ook montages vast / lost zijn besproken. Wellicht dat je, indien je een andere ervaring hebt, kunt schrijven van een blauwe maandagochtend - model. Of misschien heb jij 'n vrolijke woensdag - model want er wordt in het algemeen niet veel goeds geschreven over die lagers.
Mijn trainingen op bikeplanner.com

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 20 apr 2008 23:00

Nou HenkV, je had mijn fiets eens moeten zien vóór vandaag... Heb dus vanochtend gepoets en ook niet cassette en ketting geplaatst, vandaar...

Crank loopt overigens super!

Plaats voor de cadanssensor is uit nood geboren: het signaal is niet sterk genoeg om 'm op de achtervork te plaatsen..

tore
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 apr 2008 00:16

tore 21 apr 2008 00:17

Vandaag 100km met de club (LWT) gefietst op mijn favoriete terrein (heuvelachtig). Mijn motivatie om er 'iets' aan te doen is nog toegenomen. Normaal ben ik van de beteren in de groep (bergop toch). Nu was het spartelen midden in de groep. Heb intussen in 'Fiets 4/2008 gelezen dat profploegen met keramische lagers fietsen. Voor hen voldoet de Dura-Ace dus ook blijkbaar niet. Ik heb ook Shimano zelf gecontacteerd. Ze zijn daar op de hoogte van die verhoogde wrijving. Toegeven dat het 'anders' is doen ze wel. Dat het slechter draait dan bij de vorige brackets willen ze niet geweten hebben. Voor mij is dat niet te begrijpen vanwege een bedrijf dat mij tot nu toe altijd voldoening schonk over het verkochte materiaal.
Ben nog aan het afwegen of ik het tool van Enduro koop of ik er de boel gewoon afkieper en een andere bracket koop en monteer.

woutre
Forum-lid
Berichten: 610
Lid geworden op: 30 aug 2006 18:01

woutre 21 apr 2008 03:03

Viel me zondag tijdens de Fiets-testdagen ook op dat de Rival crank met buitenliggende lagers een stuk minder soepel draaiden dan mijn geintegreede Veloce lagers.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12472
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 21 apr 2008 14:49

Sorry hoor maar mijns inzins is het toch voor 90% montage/afstelling/onderhoud. Er kan best een keer een slecht model bij zitten, maar zoveel en ik toevallig niet?

Ik heb het niet over een fiets maar over acht MTb's in twee jaar die ik heb gebouwd en onderhoud voor vrienden. Geen van hen hebben het probleem zonder afgevlakte brackets. oke er zijn twee dames bij die de helft minder vermogen leveren maar toch.

Daarnaast neem ook de werking bij belasting mee, die is belanrijker dan zoals er wordt beschreven vrijloop.

tore
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 apr 2008 00:16

tore 24 apr 2008 23:57

Spijtig!!!
Spijtig van dat mooie Shimano Ultegra SL bracketset. Ook spijtig van het geld dat het mij kostte om een Campagnolo Centaur bracketset te kopen (oud model met vierkante asuiteinden). Spijtig voor Shimano want ik kocht 20 jaar lang niets anders. Dat zal hun wel een zorg wezen...
Maar nu heb ik een bracket dat hééééél goed draait. In de winkel vergeleek ik nog even met Ultegra octalink. De keuze was snel gemaakt. Het verschil was duidelijk merkbaar in het voordeel van Campa. Ik heb net een testritje gemaakt (kort want het begon te regenen). Ook op de weg is het verschil duidelijk. Zij die denken dat het maar een idee is moeten het maar eens proberen. De fietshandelaar zei me terloops ook dat zij enkel het oude model brackets monteren voor renners die op de piste rijden. Het straffe is dat ze het allemaal wel weten, maar het zal wachten zijn op een nieuwe generatie lagers zeker?
Nu ik toch aan het sleutelen was, heb ik een autopsie verricht op de nieuwe Shimano lagers. Met wat handigheid kreeg ik ze uit de behuizing zonder de tooltjes van Phil Wood of Enduro. Langs de binnenkant zit de stofkap tussen de twee lagerhouders. Als je die er uit prutst, draait de zaak merkbaar beter. Ik heb ze opnieuw gemonteerd om te zien hoe het bracket zou draaien. Twee omwentelingen ongeveer in plaats van de halve vroeger. 300% winst dus!! De nieuwe nog niet gerodeerde Campa haalt 10 omwentelingen. 1900% winst!!! Zondag gaan we weer op stap met de club. Ik ben baankapitein. Ik hou jullie op de hoogte van de eerste 'real life' test.

Plaats reactie