Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Bracket lagers lopen stroef

henkv
Forum-lid
Berichten: 1384
Lid geworden op: 27 dec 2006 19:15
Locatie: Annecy (FR)
Contact

henkv 13 jan 2008 12:03

colnagofreak schreef:Ik zou niet weten waarom je geen normaal bracket op je fiets zou kunnen monteren!

aah, jij maakt me wakker! Dus daar past een normale trapas in, alleen moet ik dan natuurlijk ook de crankarmen vervangen omdat bij deze de as aan de armen vast zit. Klopt?

Enneuh wat die watts betreft, is maar een gissing. Maar de weerstand is echt behoorlijk! Wel bijna 1* draaien met een enorme zwieper... ik kan er nog kwaad van worden.
Mijn trainingen op bikeplanner.com

auke
Forum-lid
Berichten: 1452
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:52

auke 13 jan 2008 12:42

Het verschil in weerstand tussen bubl en bibbl onder belasting zal verwaarloosbaar klein zijn, net als het gedweep met keramische lagers. En net als met wielen kun je niet de rolweerstand inschatten door er een zwiep aan te geven. Mijn campa wielen draaien honderd rondjes en de mavics 110....., so what? Je zult ze toch onder druk van lichaamsgewicht moeten vergelijken lijkt me.... Dus het laboratorium in met die dingen!

henkv
Forum-lid
Berichten: 1384
Lid geworden op: 27 dec 2006 19:15
Locatie: Annecy (FR)
Contact

henkv 13 jan 2008 12:53

spijt me auke maar wat ik beschreven heb vind ik niet het verschil tussen 100 en 110. Dat is het verschil tussen 90 en 700 bij externe lagers en 90 en 3000 bij gastheer z'n geval.
Mijn trainingen op bikeplanner.com

auke
Forum-lid
Berichten: 1452
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:52

auke 13 jan 2008 15:55

HenkV schreef:spijt me auke maar wat ik beschreven heb vind ik niet het verschil tussen 100 en 110. Dat is het verschil tussen 90 en 700 bij externe lagers en 90 en 3000 bij gastheer z'n geval.


Het is gewoon te koud bij je in de alpen waardoor je vet in de lagers te stroperig wordt, haha.....
Toch denk ik dat je je cranks moet vergelijken bij 90-110tpm bij het onder krachtsinspanning ronddraaien. Lijkt me sterk dat er echt iets aan je lagers mankeert.... Wil je het echt weten zou je eens andere lagers op je bracket kunnen draaien, zowieso handig om een paar op voorraad te hebben.... er zijn vast wel keramische lagers voor dura-ace cranks te verkrijgen, dan weet je het verschil helemaal zeker.... Kan ook zijn dat je lagers nog een beetje moeten indraaien, opdat je rubbere afdichtingen van je lagers ietsje inslijten....

maatchen
Forum-lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 24 aug 2004 13:09

maatchen 13 jan 2008 18:40

HenkV schreef:Als ik een enorme ruk geef aan een cranckarm dan draait hij bijna 1 keer rond. Doe ik dat op m'n oude fiets dan tolt ie dat het een lieve lust is.

De lagerschalen die stroef lopen zijn die van Dura Ace 7800, 1000km gedraaid.

Is het normaal dat 't minder dan 1 keer ronddraait bij 'n flinke zwieper?
Zo nee, is hier op de een of andere manier iets aan te doen?
Zo nee, zijn er soepeler lopende schalen want dit kost gewoon vermogen(watt)(denk ik)


Komt waarschijnlijk door die ultralichte crankjes, heb je geen vliegwieleffect meer en staat de handel meteen stil na een zwieper.......................

spietpiet
Forum-lid
Berichten: 1205
Lid geworden op: 19 mar 2006 17:45

spietpiet 13 jan 2008 19:10

Auke schreef:Het verschil in weerstand tussen bubl en bibbl onder belasting zal verwaarloosbaar klein zijn, net als het gedweep met keramische lagers. En net als met wielen kun je niet de rolweerstand inschatten door er een zwiep aan te geven. Mijn campa wielen draaien honderd rondjes en de mavics 110....., so what? Je zult ze toch onder druk van lichaamsgewicht moeten vergelijken lijkt me.... Dus het laboratorium in met die dingen!


Helemaal mee eens.

mcf1
Forum-lid
Berichten: 694
Lid geworden op: 09 dec 2004 09:55

mcf1 14 jan 2008 22:06

Ik heb zelf een 9 speed ultegra krankstel en die draait veel soepeler als een 10 speed krankstel met externe lagers.... Vind het iig apart.... Is de ultegra 10 speed nou echt wel een sprong vooruit?
Is het niet zo dat shimano de lagers niet zelf kan en wil maken en daardoor een ander systeem probeert te zoeken (wat niet beter is) waarbij shimano monopoly heeft.

henkv
Forum-lid
Berichten: 1384
Lid geworden op: 27 dec 2006 19:15
Locatie: Annecy (FR)
Contact

henkv 14 jan 2008 23:57

Ik heb wat zitten prutsen gisteren en vandaag en heb gemerkt dat de weerstand behoorlijk beinvloed wordt door de kracht waarmee je de crankarm (met dat wieltje) op de as draait. Hoe sterker de hand hoe hoger de weerstand. Ik heb vandaag 100 km gereden met dat ding veel minder hard aangedraaid (sleept tegen de lagers) en meteen 0,5 kmh gemiddelde snelheid erbij gekregen... Ik ga het niet beredeneren, morgen zie ik wel weer of het een momentopname was, maar vertel mij maar dat een zware trapas weerstand geen invloed heeft op de snelheid.. not.. Hij draait overigens nog steeds niet zo mooi als ik graag zou willen maar wel al een stuk lichter!

@mcf1 ultegra 9 met trapas cassette op de oude fiets draait ruim 7 * lichter dan dura ace 10 buitenboord op de nieuwe fiets.

@velo ik heb die lagers van de fiets afgeschroefd op zoek naar die rubbers die je aangaf te verwijderen. Maar die zitten aan de binnenkant helemaal verzonken in de conussen. Is het de bedoeling dat ik eerst die lagers uit de conussen haal om erbij te kunnen?
Mijn trainingen op bikeplanner.com

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6740
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 15 jan 2008 00:10

HenkV schreef:Ik heb wat zitten prutsen gisteren en vandaag en heb gemerkt dat de weerstand behoorlijk beinvloed wordt door de kracht waarmee je de crankarm (met dat wieltje) op de as draait.


Henk,

Je bedoelt de crankarm, maar dan niet aan de kettingbladenkant, alwaar de twee schroeven de arm vastzetten?
Met dat wieltje bedoel je dat zwarte palletje? Maar dat palletje draai je niet vast dus wat precies heb je nou gedaan?

Wat bedoel je dus met 'dat wieltje'?

Ik heb ook even geen foto om precies duidelijk te maken wat ik bedoel maar ik dacht dat het zo duidelijk zou moeten zijn.

Mvg, Zorro
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

henkv
Forum-lid
Berichten: 1384
Lid geworden op: 27 dec 2006 19:15
Locatie: Annecy (FR)
Contact

henkv 15 jan 2008 00:28

Je zet de crankarm op de as en dan heb je zo'n tooltje, een soort wieletje om de cranckarm verder op de as te draaien. Als dat allemaal goed zit dan draai je de boel vast met die 2 inbusboutjes. Het gaat dus om de kracht die je gebruikt bij het draaien aan dat wieletje.

Zie bv: http://www.materiel-velo.com/boutique/f ... ag=1&num=1
Mijn trainingen op bikeplanner.com

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6740
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 15 jan 2008 00:41

Aaaaah....get it. Dat is die stervormige 'dop' op de crank. Pfff.......ik had het kunnen bedenken maar kon het zoeven niet voor de geest halen :rolleye: Excuses.

Mvg, Zorro
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Plaats reactie