Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Bracket lagers lopen stroef

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 12 jan 2008 15:29

Externe lagers lopen altijd zwaarder en zo soepel als een conventionele as wordt het nooit.
Lagers zijn niet heel duur maar gaan helaas ook niet heel lang mee......

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 12 jan 2008 15:34

@Velo en Sharkman.

Thanks. Ik denk ook niet dat HenkV nu echt dacht dat 100 Watt zou vreten maar meer zoiets had van: 'Oef, is dat wel normaal?'

Dank voor jullie reacties. Weer wat geleerd.

Wellicht ergens te vinden maar nu we het toch over externe cups hebben.....is er een richtlijn na hoeveel kilometers deze te vervangen?
Lijkt me zeker voor HenkV met zijn vele kilomters interessant.

Mvg, Zorro
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

henkv
Forum-lid
Berichten: 1384
Lid geworden op: 27 dec 2006 19:15
Locatie: Annecy (FR)
Contact

henkv 12 jan 2008 15:45

Met de zelfde krachtbron (ik dus), draait de mtb as 7x rond en de dura ace race as 1x. Beiden zoals ik al schreef "buitenboord".

velo, die afdichtringen bedoel je daarmee de ringen die om de as zitten aan de buitenkant van de lagers? Ik heb de boel (crancks) gedemonteerd en vind dat m'n lagers zelf gewoon stroef lopen. De lagers zelf heb ik nog niet los geschroefd, het ontbreekt me nog aan een sleutel. Moet ik in die lagers zelf iets met afdichtringen verwijderen?
Mijn trainingen op bikeplanner.com

velo
Forum-lid
Berichten: 618
Lid geworden op: 07 okt 2006 15:36
Contact

velo 12 jan 2008 15:47

Sharkman 1 schreef: Lagers zijn niet heel duur maar gaan helaas ook niet heel lang mee......


Je zou die standaard lagers ook kunnen vervangen door die van Phil Wood.

Waar je ook op fora leest je vind nooit (ik heb het nooit kunnen vinden) een negatieve review/ervaring van PW lagers.

Jelle van singlespeed.nl is de importeur van PW spullen.


HenkV
Wat ik nog weet is dat je 2 afdichtingen hebt, nl
- een in het lager (achterkant)
- een in de cup (voorkant)

Mijns inziens is de achterkant de grootste boosdoener.

Je kunt die er uitwippen met een heel dun schroevedraaiertje of met het puntje van een mes oid.

Als je eea. dan weer in dezelfde volgorde doet monteren dan heb je van de buitenkant gerekend eerst je stofkapje, dan je lagerafdichting en da's dan gewoon standaard.

Vanuit de achterkant gerekend heb je niets geen afdichting meer, maar als je de lagercup bekijkt van uit de achterkant dan is het gedeelte waar het stof in kan zeer klein.
Verder kan je je afvragen hoe er aan de achterkant stof/vuil moet inkomen.

Gewoon eens bekijken hoe een in elkaar zit en dan zelf een afweging maken wat zin en onzin is.

Je moet om die cups te verwijderen wel een speciale sleutel hebben (die is niet zo duur), maar om die lagers er uit te halen moet je wel een speciale sleutel hebben van phil wood of die van enduro.

Je kunt ook gewoon naar je dealer gaan en vragen of hij die er even voor je uit wilt halen zodat je gewoon de boel eens rustig kan bekijken en overwegen hoe en wat en dan later terug naar je dealer en de boel er weer in laten zetten.

Kan niets gebeuren, maar het is erg leuk en leerzaam.
Staal, je blijft rijden ....
http://vintageveloblog.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 12 jan 2008 15:58

GastheerG schreef:@Zorro:

ik een rapper
kom nou trapper
gewoon een bietser
en een fietser
nu effe nie
door de knie
wel cool sleutelen
en wat reutelen
aan de fiets
niet voor niets
niet alles is top
soms een strop
met moderne schalen
dat is balen
die tollen niet
zoals je ziet
dan ouwe meuk
ik lig in een deuk
niet te filmen man
wat denk je er van

http://www.youtube.com/watch?v=PTHcfmlMi9E

is een Chorus as die spelingsvrij is afgesteld.


Joh.....GastheerG is in da house!

Hahaha...fantastisch maar volgens mij ging Bassie de struiken in om te schijten. 'I shit on that spinning Man! Chill out a bit Bro'

Nu weer even on topic. Tja, zo ken ik ook oude trapassen van fietsen die ik al niet meer bezit. Helaas blijken externe lagers dus niet zo soepel te lopen.
Zoals ik al zei draaien ze soepel en zonder enige vorm van merkbare weerstand. Ik maak er me verder geen enkele zorg meer over. Wel benieuwd hoe mijn Bontrager lagers het doen (lijkt veel soepeler te gaan maar eerst moet die ketting eraf).

Mvg, Zorro
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

henkv
Forum-lid
Berichten: 1384
Lid geworden op: 27 dec 2006 19:15
Locatie: Annecy (FR)
Contact

henkv 12 jan 2008 16:19

Hoeveel gewichtsvoordeel is daar weer uit te halen ;)

What can I say: wat ik al zei: nog niet 1* draait ie bij mij met zo'n zwieper! Dat moeten toch aardig wat watts zijn? Als ik 'm al aan de gang krijg als de mtb (7*) ben ik al een stuk meer tevreden.

.. ik kan niet zo snel 'n sandra bulluck grapje zoals ze uitvoerde in "the bus" ontdekken...
Mijn trainingen op bikeplanner.com

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 12 jan 2008 16:26

HenkV schreef:Hoeveel gewichtsvoordeel is daar weer uit te halen ;)

What can I say: wat ik al zei: nog niet 1* draait ie bij mij met zo'n zwieper! Dat moeten toch aardig wat watts zijn? Als ik 'm al aan de gang krijg als de mtb (7*) ben ik al een stuk meer tevreden.

.. ik kan niet zo snel 'n sandra bulluck grapje zoals ze uitvoerde in "the bus" ontdekken...


Henk,

Ik laat het je morgen weten als die ketting eraf ligt op mijn TREK 5.9SL (Bontrager BB). Gewichtsvoordeel is zo ongeveer 0 Gram als je de Bontrager Crankset vergelijkt met Dura Ace maar de exacte gewichten laat ik je morgen weten.
IK moet nu hollen aangezien ik verwacht word op een trouwreceptie en daar met olie besmeurde handen aankomen :d

Ik laat het je morgen weten.

Mvg, Zorro
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

henkv
Forum-lid
Berichten: 1384
Lid geworden op: 27 dec 2006 19:15
Locatie: Annecy (FR)
Contact

henkv 12 jan 2008 17:00

nee joh, natuurlijk niet in absoluut gewicht! Ik bedoel: we doen ons best voor 'n lichte fiets, liggen krom, werken over en dan vervolgens zit er 'n weerstand op 'n onderdeel dat het hele gewichtsvoordeel om zeep helpt. Dat lichte ding van mij + weerstand = gastheers oude bak = mijn oude bak....

Als ik het vergelijk met dynamo naven is het verschil in de trapas groter dan wel / niet het licht aan. Dat spul levert 6 watt. Mag ik ervan uit gaan dat deze onzin gewoon 10 watt extra kost voor de kat z'n ***? Of omdat er weer een fabrikant wat extra omzet wilde en een nieuw systeem verzon? 10 watt extra gedurende 7 a 8 uur in de Marmotte, dat zijn heel wat callorien!
Mijn trainingen op bikeplanner.com

henkv
Forum-lid
Berichten: 1384
Lid geworden op: 27 dec 2006 19:15
Locatie: Annecy (FR)
Contact

henkv 12 jan 2008 19:34

Ik koop gewoon een nieuwe fiets. Ze roepen hard over stijfheid, aerodynamisme, gewichtsvoordeel en dan zit er van dat *** spul op. Misschien heb ik het mis maar ik kan niet eens een normaal bracket monteren. Als dat nu eens waar is dat dat bv 10 watt kost die rommel, je koopt 'n frame dat is 2000€ duurder dan een gewoon frame en dat frame heeft daarom 8 watt aerodynamica voordeel volgens hunzelf. Ben je vet met zo'n bottemding dat 10 watt kost! Ik heb slechte zin!
Mijn trainingen op bikeplanner.com

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5574
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 13 jan 2008 09:56

Ik zou niet weten waarom je geen normaal bracket op je fiets zou kunnen monteren!
Je wordt er natuurlijk wel sterk van, die extra 10 watt trainingsarbeid, zo heeft elk nadeel zijn voordeel, ;)
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Plaats reactie