Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Bracket lagers lopen stroef

spietpiet
Forum-lid
Berichten: 1205
Lid geworden op: 19 mar 2006 17:45

spietpiet 15 jan 2008 01:43

HenkV schreef:Ik heb wat zitten prutsen gisteren en vandaag en heb gemerkt dat de weerstand behoorlijk beinvloed wordt door de kracht waarmee je de crankarm (met dat wieltje) op de as draait. Hoe sterker de hand hoe hoger de weerstand.


Klopt, daarmee stel je de voorspanning van de lagers in.
Volgens de montage handleiding vastdraaien met een koppel van 0.7-Nm-1.5 Nm.
Dat is dus handvast.

ilko
Forum-lid
Berichten: 1237
Lid geworden op: 23 aug 2004 12:53
Locatie: Arnhem

ilko 15 jan 2008 15:33

Handvast is wat vaag hier. De meeste monteurs die ooit met hun klauwen aan motoren sleutelen draaien bouten op de hand behoorlijk vast. 0.7-1.5 Nm is bijna niets!

henkv
Forum-lid
Berichten: 1384
Lid geworden op: 27 dec 2006 19:15
Locatie: Annecy (FR)
Contact

henkv 15 jan 2008 19:21

Ja, handvast zeiden ze tegen mij, leek me niet veel discussie mogelijk... Dankzij spietpiet en m'n momentsleutel heb ik vervolgens handvast onder de noemer kinderhandjes onder de 4 jaar gezet!

In elk geval het loopt allemaal veel soepeler. Ik heb ook m'n normale kadans terug, die was gewoon bijna 5 tourtjes minder per minuut!

Jammer dat niemand het net als ik niet normaal vond dat met een enorme zwieper niet eens 1 tour gehaald werd! Gelukkig ben ik eigenwijs!
Mijn trainingen op bikeplanner.com

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37663
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 15 jan 2008 19:29

GastheerG schreef:
Ik ben een echte Campa fan maar ze gaan niet 1 buitenboordlager aan me verkopen en ik ben gewoon extra “oude” cranks en assen aan het inslaan.

Same here. IK heb ook op mijn nieuwe Paris een 2006 crankstel gemonteerd.

Had dit topic nog niet eerder gelezen, maar is helaas een feest van herkenning. Op de ATB heb ik helaas ook deze ellendelingen gemonteerd, wat een drama. Een "ouderwets" Campa-asje (zelfs Shimano) draait veel beter en gaat vooral veel langer mee.
Less is bore

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 15 jan 2008 19:34

HenkV schreef:Ja, handvast zeiden ze tegen mij, leek me niet veel discussie mogelijk... Dankzij spietpiet en m'n momentsleutel heb ik vervolgens handvast onder de noemer kinderhandjes onder de 4 jaar gezet!

In elk geval het loopt allemaal veel soepeler. Ik heb ook m'n normale kadans terug, die was gewoon bijna 5 tourtjes minder per minuut!

Jammer dat niemand het net als ik niet normaal vond dat met een enorme zwieper niet eens 1 tour gehaald werd! Gelukkig ben ik eigenwijs!


Haha....eigenwijs zijn is goed Henk ;) . Laat men maar het tegendeel bewijzen. Iemand moest het doen en dat was jij in dit geval. Zo draagt ieder zijn steentje bij! Altijd vragen blijven stellen.Thanks!!

Een vraag. Je hebt het middels je momentsleutel aangedraaid. Past die stervormige sleutel daarop? Bij mij niet in ieder geval (BBB Momentsleutel maar dat maakt verder niet uit). 1.5Nm is bijna niks om aan te draaien (doe je met 1 vinger zo ongeveer).

Wellicht heb je gevoeld hoeveel 1.5Nm is met een Momentsleutel en zo de zaak aangedraait?

Ben je nu weer wat blijer Henk :D

Mvg, Zorro
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

henkv
Forum-lid
Berichten: 1384
Lid geworden op: 27 dec 2006 19:15
Locatie: Annecy (FR)
Contact

henkv 15 jan 2008 20:56

Nee zorro, je moet je hand even eiken :) mbv een momentsleutel. 1NM is echt helemaal niets...

In die zaak waar ik dat dopje kocht zagen ze me kijken waar de inbus in moest en toen kwamen ze met de opmerking "à la main".. aldus...

Trouwens om helemaal onder de noemer "sukkel" te vallen: vanochtend dacht ik, goh, die van de mtb lopen veel soepeler. Ik verwissel die lagers even met die dura ace lagers om te kijken of ik het verschil kan voelen. De sleutel om los te schroeven was dezelfde dus dat zal wel passen allemaal... de rest kun je zelf wel invullen... past niet.. ik ben te naief voor de fietswereld!
Mijn trainingen op bikeplanner.com

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 15 jan 2008 22:11

HenkV schreef:Nee zorro, je moet je hand even eiken :) mbv een momentsleutel. 1NM is echt helemaal niets...

In die zaak waar ik dat dopje kocht zagen ze me kijken waar de inbus in moest en toen kwamen ze met de opmerking "à la main".. aldus...

Trouwens om helemaal onder de noemer "sukkel" te vallen: vanochtend dacht ik, goh, die van de mtb lopen veel soepeler. Ik verwissel die lagers even met die dura ace lagers om te kijken of ik het verschil kan voelen. De sleutel om los te schroeven was dezelfde dus dat zal wel passen allemaal... de rest kun je zelf wel invullen... past niet.. ik ben te naief voor de fietswereld!


Haha....je noemt jezelf 'sukkel'. Tussen mij en een collega gaat het altijd van 'Prutser' als ik of hij een blunder maakt.
Je bent dus een fietser en geen techneut 'pur sang'. Ik ben ook geen techneut maar probeer wel te leren en zo gaat het het met jou ook.
In eerste instantie fietsen maar als het nodig is......

Toch ben ik wel geinteresseerd aangaande technische aangelegenheden als dit. Meer weten schaadt nooit ;)

Mvg, Zorro

p.s. 1Nm is inderdaad echt niks. Zoals ik al zei: '1.5Nm is bijna niks om aan te draaien (doe je met 1 vinger zo ongeveer)'
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

tore
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 apr 2008 00:16

tore 11 apr 2008 01:19

Ben ik blij dat ik niet alleen zit met mijn probleem. Ik heb me al doodgeêrgerd aan die nieuwe energievreters op mijn nieuwe fiets. Ik ben al 20 jaar tevreden met wat Shimano op de markt bracht maar nu draait deze boel stroever dan alles wat ik al op mijn fietsen gehad heb!
Minder aanspannen helpt een beetje, maar ik kan me niet inbeelden dat een prof genoegen neemt met lagers die zo fel afremmen. Dat scheelt tien overwinningen per jaar! Hoe lossen de profploegen dit op??
Ik heb al geprobeerd om de zaak wat te 'roderen' met mijn sleuteltje in de boormachine. Als de lagers wat opgewarmd waren na enkele minuten aan 200-300 rpm ging het even beter. maar het bleef niet duren. Ik ga dus ook de afdichtingen verwijderen en als het nog lang duurt, verwijder ik de ganse boel!! Ik ben het beu om powertraining te doen terwijl mijn makkers lekker molentjes malen.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 11 apr 2008 12:31

Ik weet niet zeker of ik het goed heb gehoord (had oordopjes in), maar de mijne zijn volgens mij weer begonnen met kraken. En dat terwijl ik het bracket keurig heb laten afvlakken.

Ik overweeg serieus om een Chorus Compact 2006 crankstel te bestellen.

tore
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 apr 2008 00:16

tore 11 apr 2008 21:49

Ik ben er net met goede moed aan begonnen. Vast besloten om er binnenste afdichting uit te kieperen. De buitenkant dat lukte redelijk vlot met een kleine schroevendraaier. Stofkapje er uit en de lagerafdichting volgde ook vlot. Maar de lagers zelf die zitten goed vast. Die krijg ik er zo niet uit. Is daarvoor die speciale sleutel nodig?
Als de boel er uit is, moet het met wat extra vet lukken om de zaak redelijk vuilvrij te houden. De lagers zitten al goed ingepakt.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 12 apr 2008 12:02

Ik heb de knoop inmiddels doorgehakt en heb een Chorus 2006 crank besteld. Uiteraard vergezeld van een oerdegelijke Chorus bracketas. Voor mij geen buitenboord rommel meer!! Ik ben nu toe aan mijn 4e setje lagers in nog geen 15.000 km en dat terwijl mijn bracket netjes is afgevlakt.

velo
Forum-lid
Berichten: 618
Lid geworden op: 07 okt 2006 15:36
Contact

velo 12 apr 2008 17:43

Tore schreef:Ik ben er net met goede moed aan begonnen. Vast besloten om er binnenste afdichting uit te kieperen. De buitenkant dat lukte redelijk vlot met een kleine schroevendraaier. Stofkapje er uit en de lagerafdichting volgde ook vlot. Maar de lagers zelf die zitten goed vast. Die krijg ik er zo niet uit. Is daarvoor die speciale sleutel nodig?
Als de boel er uit is, moet het met wat extra vet lukken om de zaak redelijk vuilvrij te houden. De lagers zitten al goed ingepakt.


De lagers er uit halen kan je doen met een sleutel setje van Phil Wood of die van Enduro.

De laatste werkt echt geweldig kan ik je vertellen.

Verder is het zo dat je de achterste keerring er best uit kunt halen zeker als je alleen maar met droog weer fietst en dan is je weerstand al zonder meer minder.
De voorste keerring heeft een bepaalde druk die ik niet zo 123 kan uitleggen, maar die is wel minder dan de achterste.

Als je echt het uiterste er uit wilt halen en kijken of er echt verschil in zit dan haal je ook de voorste keerring weg en dan heb je alleen nog het dustcap je over.
Ben erg benieuwd of dat merkbaar is of een placebo effect geeft.


Ik ben zelf overgestapt op de lagers van Phil Wood.

Kan nog niets zeggen over de levensduur, maar gezien de reputatie van PW lijkt dat wel ok.
Verder heb je ook met die van PW weerstand dat is gewoon het systeem, helaas maar waar, echter het is het einde van de wereld niet dus geen olifant van een vlieg maken lijkt mij zo.
Staal, je blijft rijden ....
http://vintageveloblog.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie