Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

BeOne

emil
Forum-lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 15 feb 2011 13:41

emil 03 jun 2014 14:20

Ik ben ook nog zeer tevreden met mijn BeOne raw pro fiets. Tot afgelopen week heb ik voornamelijk gefietst in het vlakke, maar ben ik toch ook twee weekeinden de heuvels in geweest. Afgezien van een zere kont van het voor mij toch niet zo comfortabele fizik arione cx zadel, heb ik geen enkel probleem meegemaakt. Hij fietst gewoon prima.

Wel heb ik wat zitten experimenteren met de zadelhoogte en ben uitgekomen bij een ietwat hogere stand. Ik strek mijn benen hierdoor iets meer, zodat ik naar mijn gevoel wat relaxter kan rondtrappen. Klein nadeel is wel dat ik niet meer zo rechtop zit, waardoor ik op langere ritten wat last van mijn onderrug krijg. Dit zijn kleine ongemakken, maar ik moet dit wel in de gaten houden natuurlijk. Ik heb altijd wat last van mijn rug gehad, ook gewoon zittend in de auto of in de trein, dus dat is ook een beetje een zwak punt van mij. Ik vermoed tenminste dat het door het iets hogere zadel niet beter wordt, maar de voordelen van het makkelijker rondtrappen en minder belasting op mijn knie wegen zeker voor nu zwaarder dan de lage rugpijn. Daarnaast heb ik nog een sticker geplaatst om de achtervork wat te beschermen bij een slappe ketting stand en wat rubbertjes rond kabels geplaatst zodat deze niet direct op het frame rusten.

Verder heb ik ook nog steeds mijn oude fiets vrij veel gebruikt, waardoor het toch elke keer weer extra leuk is om op de BeOne plaats te mogen nemen. De oude fiets gebruik ik voornamelijk in België op wat slechter wegdek, en is meer een fiets geworden waar ik niet zo meer naar omkijk qua onderhoud.

De echte test van de BeOne kwam echter afgelopen week in de Alpen, waar ik met wat vrienden ruim 600 kilometer heb gefietst en we zo'n 14.5 km in hoogtemeters hebben gemaakt. Veel aan de fiets sleuren op lastige stukjes, sprintjes trekken, gestaag doortrappen op de Galibier (na de croix de fer en telegraph), geconcentreerd afdalen; het gaat allemaal uitstekend. Vooral in de afdaling vertrouw ik de fiets nu 100% - in het begin is het toch wat wennen om op een 'zelfbouw' naar beneden te gaan - maar het verschil met de oude fiets is goed merkbaar. Het remmen gaat met de 6800 remmen een stuk fijner, maar vooral het insturen van de bochten en de stabiliteit op rechte stukken bij hoge snelheid zijn gewoon erg goed.

Vlak voor deze trip had ik het zadel overigens vervangen voor een San Marco Concor Carbon FX Team zadel. Het was een beetje een gokje, omdat ik nauwelijks tijd had voor een testrit en het zadel toch een wat andere vorm heeft, maar voor mij heeft het goed uitgepakt. Op de Arione CX zat ik na een lange rit toch niet meer zo comfortabel op het zadel, vooral na opnieuw opstappen moest ik er weer even inkomen, en eigenlijk keek ik daar tegenop. Dus er moest wat veranderen.Met het nieuwe zadel heb ik dat niet meer. Enkel de eerste dag van de vakantie moest ik er wat aan wennen, maar vanaf dag twee tot aan het einde van de week had ik nergens meer last van en ben ik blij met deze verandering.

Gek genoeg had ik aan het begin van de week ook meer last van mijn onderrug, maar tegen het einde van de week is dat bijna geheel verdwenen. Wellicht dat het zadel, en de stand daarvan, daarbij ook een rol speelt. Ik hou het verder in de gaten.

Goed, het zadelverhaal heeft verder weinig met BeOne te maken.

Kortom, ik ben over de BeOne zelf - nog steeds - zeer tevreden.

peter1981
Forum-lid
Berichten: 3135
Lid geworden op: 27 feb 2010 00:39
Locatie: Heerlen

peter1981 03 jun 2014 19:02

onderrug komt van een zwakke core zegt m`n masseur en sinds ik core stability oefeningen doe is het weg
je kan me mailen dan stuur ik je de oefeningen door het zijner 3 en vrij simpel maar het helpt als en gekke.
Wellicht dat je er ook baat bij hebt :)
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

martijnm
Forum-lid
Berichten: 154
Lid geworden op: 17 jun 2010 11:57

martijnm 04 jun 2014 22:49

Ik ben ook zeker tevreden..
Uiteraard ook meteen t boutje van de zadelpenklem kapot gedraaid... En ook af en toe een klapperende kabel in t frame, misschien nog eens iets aan doen.. maar heb er pas bij echt Belgisch wegdek last van, en dan rammelt er altijd wel ergens wat, is het mn fiets niet, dan ben ik t zelf wel ;)

De paar minpunten aan de fiets zitten m meer in de afmontage, en dat is uiteraard spul wat ik er zelf bij heb uitgezocht en heeft weinig met dit topic te maken :)

emil
Forum-lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 15 feb 2011 13:41

emil 05 jun 2014 11:54

Het boutje van de zadelpen is bij mij toch (voor alsnog) gewoon prima, en ik heb er al een redelijk aantal keren aangezeten om het zadel wat te kunnen verstellen. Wellicht heb ik gewoon geluk, of moet ik maar eens nadenken over preventief een stevigere optie plaatsen...

Ik heb overigens wel wat montagepasta gebruikt, en ook een momentsleutel (alhoewel ik moet bekennen dat ik die enkel heb gebruikt om te zorgen dat ik niet teveel kracht zet, en het waarschijnlijk minder strak heb aangedraait dan wellicht mogelijk is...dus hier gewoon volgens het principe vast is vast. Ik vermoed dat ik onder de 4 NM blijf..)

Gebruikersavatar
wido
Forum-lid
Berichten: 1110
Lid geworden op: 29 okt 2009 18:47

Gebruikersavatar wido 13 jun 2014 17:47

emil schreef:Het boutje van de zadelpen is bij mij toch (voor alsnog) gewoon prima.., ... Ik vermoed dat ik onder de 4 NM blijf..)
Bij mij gaf hij (zij?) al de geest bij 3 NM, wél nadat ik wat anti-seize pasta had aangebracht. :?:
Over je fiets lullen is beter dan andersom...........
mybikes
ikfietsvriendelijk.nl

martijnm
Forum-lid
Berichten: 154
Lid geworden op: 17 jun 2010 11:57

martijnm 19 jun 2014 21:42

Ik was tot vorige week dus erg tevreden.. maar mn half jaar oude Beone heeft het vorige week begeven.. De bracketpot is losgekomen van het frame...
Garantiegevalletje zou je zeggen, maar dat gaat natuurlijk niet ;)
Was ook nog in mn laatste trainingsritje voor de trois ballons.. Gelukkig is het tijdens de Trois Ballons redelijk goed gegaan, zit natuurlijk redelijk wat speling op mn crankstel nu, maar toch naast wat bijgeluiden probleemloos uit kunnen rijden.

Volgens carbonreparatie.nl is het te repareren.. ik ben benieuwd. Ik zie niet hoe ze de bracketpot uit het frame gaan krijgen.. als dat goed mogelijk was geweest had ik het ms zelf wel gefixt.. maar volgende week gaat mn frame dus op de post voor reparatie.. hopelijk kunnen ze er nog wat mee.

Gebruikersavatar
Matthijs1973
Forum-lid
Berichten: 444
Lid geworden op: 25 sep 2012 08:26
Locatie: Zeist

Gebruikersavatar Matthijs1973 20 jun 2014 07:54

dat is jammer zeg, ben benieuwd wat ze er mee kunnen.

_pfw_
Forum-lid
Berichten: 1164
Lid geworden op: 01 aug 2004 16:18

_pfw_ 20 jun 2014 09:31

martijnm schreef:Ik was tot vorige week dus erg tevreden.. maar mn half jaar oude Beone heeft het vorige week begeven.. De bracketpot is losgekomen van het frame...
Garantiegevalletje zou je zeggen, maar dat gaat natuurlijk niet ;)
Was ook nog in mn laatste trainingsritje voor de trois ballons.. Gelukkig is het tijdens de Trois Ballons redelijk goed gegaan, zit natuurlijk redelijk wat speling op mn crankstel nu, maar toch naast wat bijgeluiden probleemloos uit kunnen rijden.

Volgens carbonreparatie.nl is het te repareren.. ik ben benieuwd. Ik zie niet hoe ze de bracketpot uit het frame gaan krijgen.. als dat goed mogelijk was geweest had ik het ms zelf wel gefixt.. maar volgende week gaat mn frame dus op de post voor reparatie.. hopelijk kunnen ze er nog wat mee.
Welk type frame is dat? Een 2013 raw met bsa?

martijnm
Forum-lid
Berichten: 154
Lid geworden op: 17 jun 2010 11:57

martijnm 20 jun 2014 09:57

_pfw_ schreef: Welk type frame is dat? Een 2013 raw met bsa?
Ja, denk het wel, weet niet zeker of dat het 2013 model is.
Net zo een als deze:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Matthijs1973
Forum-lid
Berichten: 444
Lid geworden op: 25 sep 2012 08:26
Locatie: Zeist

Gebruikersavatar Matthijs1973 20 jun 2014 18:24

klopt, dat is mijn fiets ;-) zit een BSA in (2013 model). Het 2012 model had bb30.

martijnm
Forum-lid
Berichten: 154
Lid geworden op: 17 jun 2010 11:57

martijnm 20 jun 2014 19:21

Matthijs1973 schreef:klopt, dat is mijn fiets ;-) zit een BSA in (2013 model). Het 2012 model had bb30.
Ik had idd ff je foto gejat van een paar pagina's eerder in dit topic :)
Die van jou nog wel heel? voorzichtig trappen he, alles op souplesse :p

redalert
Forum-lid
Berichten: 545
Lid geworden op: 10 okt 2007 22:31

redalert 20 jun 2014 19:39

Ik heb hetzelfde frame nu net een week in gebruik. Na hoe veel kilometer kreeg je problemen?

Plaats reactie