Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Waarom valt ketting van buitenblad

six13freak
Forum-lid
Berichten: 269
Lid geworden op: 25 aug 2006 13:45

six13freak 05 feb 2008 17:00

Bij mijn nieuwe fiets (atb) valt de ketting er tijdens het fietsen, bij het opschakelen, over het buitenblad heen aan de buitenkant af, ondanks een mijns inziens goede afstelling:
als ik voor groot en achter klein heb geschakeld loopt de ketting zelfs licht tegen de kooi aan, dus van een te ruime afstelling kan volgens mij dan geen sprake zijn.

Heeft iemand een idee wat nog meer de oorzaak zou kunnen zijn?

perik
Forum-lid
Berichten: 2998
Lid geworden op: 14 jan 2007 17:40
Locatie: Rotterdam

perik 05 feb 2008 17:11

Waarchijnlijk is het limietschroefje voor de vooderailleur niet goed afgesteld. Dan kun je tijdens het opschakelen de ketting over het buitenblad tillen, ook al is de kabelspanning wel goed. Dus: ketting achter op het kleinste kransje, voor op het buitenblad, dan met de hand aan de kabel van de voorderailleur trekken en het limietschroefje zo afstellen dat de ketting net niet aanloopt tegen de voorderailleur.

maus_1990
Forum-lid
Berichten: 1216
Lid geworden op: 26 aug 2006 16:23

maus_1990 05 feb 2008 18:31

niet een erg slap kader waardoor als jij kracht zet de ketting eraf vlieg? Ik heb heb zelf meegemaakt toen ik nog in een fietsenwinkel werkte. Een klant had een trek gewonnen bij het tourspel van DC. Toen hij ermee in de Alpen ging klimmen vloog de ketting van zijn middenblad naar zijn kleine blad steeds. ( hij had een triple). Na heel lang zoeken bleek dat de concusie te zijn.

Misschien bij jou ook het verhaal als je wilt opschakelen!?
Afbeelding

t.trapper
Forum-lid
Berichten: 409
Lid geworden op: 20 feb 2006 11:49

t.trapper 05 feb 2008 18:35

perik schreef:Waarchijnlijk is het limietschroefje voor de vooderailleur niet goed afgesteld. Dan kun je tijdens het opschakelen de ketting over het buitenblad tillen, ook al is de kabelspanning wel goed. Dus: ketting achter op het kleinste kransje, voor op het buitenblad, dan met de hand aan de kabel van de voorderailleur trekken en het limietschroefje zo afstellen dat de ketting net niet aanloopt tegen de voorderailleur.


Juist. En als 't dat niet is dan heb je een probleem. Van te slappe kader tot te grote maat van bracketas, geplooide voorderrailleurkooi, scheve achterpat...zoeken maar.

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4467
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 05 feb 2008 22:36


six13freak
Forum-lid
Berichten: 269
Lid geworden op: 25 aug 2006 13:45

six13freak 06 feb 2008 11:52

Bedankt voor jullie reacties. Op de een of andere manier heeft de kabel nu meer rek gekregen en staat de kooi nu duidelijk te ver naar buiten. Heb hem weer naar binnen gezet met het limietschroefje. Dit weekend weer testen!

Plaats reactie