Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Racefiets of gewone fiets

passero
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 11 feb 2008 13:37

passero 20 feb 2008 10:41

Ik ben nu een aantal weken bezig met rijden (puur als hobby, zeker niet competitief) en ben even aan het uitkijken wat ik best zou doen...
Ik heb (naar mijn normen) een relatief goede fiets. Het is een gewone fiets die je gebruikt om naar de bakker te rijden ofzo :). Ik doe daar nu tochten mee en dat lukt best aardig maar wou toch eens weten welke voordelen ik kan halen uit een racefiets.

Ik dacht eerst dat je houding daar beter is en je minder last hebt van je rug enzo maar ik heb me nu anders laten vertellen... Hoe zit het daar meee?
De aerodynamische houding intresseert me niet echt. Of ik nu gemiddeld 23 of 28 doe per uur, dat maakt me echt niet uit dus daarvoor zou ik het zeker niet doen.
Iets wat ik wel heel belangrijk vind is dat ik op mijn gemak op de fiets zit en uren kan rijden zonder last te hebben van rug, zitvlak, armen...
Wat zou ik dan best doen? Nieuwe onderdelen kopen voor mijn huidige fiets (stuur, zadel,andere?) zodat die confortabeler wordt of ben ik dan best met een nieuwe fiets

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 20 feb 2008 10:51

Da's lastig te beslissen voor een buitenstaander. Ik zou zeggen, huur/leen eens een racefiets en probeer het gewoon, vergeet niet dat een wat 'agressievere houding' wel wat gewenning vergt.

Er zijn sowieso racefietsen die meer gemaakt zijn om te touren (Bianchi Via Nirone bijv) en racefietsen die meer gemaakt zijn voor wedstrijden/knallen.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5891
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 20 feb 2008 10:52

als ik je verhaal zo lees, lijk je mij geen figuur voor een racefiets. Je bent niet geinterresseerd in snelhed (dus geen racer) maar wel in comfort. En je wil uren in het zadel kunnen doorbrengen. Elke geoefende wielrenner op een racefiets kan uren in het zadel doorbrengen zonder dat de houding vermoeit, maar dat is door training en gewenning aangeleerd. De zithouding van een racer is namelijk niet de meest comfortabele.

Je bent waarschijnlijk het beste af met een trekking bike (bijvoorbeeld een Stevens Primera lux, http://www.stevensbikes.de/2008/index.p ... lang=de_DE). Ik weet niet in hoeverre je huidige fiets verschilt met een trekking. Misschien dat een ander zadel, voorvork en stuur voldoende is om hem om te bouwen.

veel plezier met fietsen!!
Live fast; die young. mijn blog

passero
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 11 feb 2008 13:37

passero 20 feb 2008 11:01

Rob, bedankt voor de uitleg. Dit ziet er inderdaad een goede fiets uit.
Momenteel rij ik op een oxford (ken het type niet vanbuiten, zal vanavond eens kijken) en zal dan ook eens in de winkel vragen hoe het zit voor onderdelen te wijzigen.

Is dit dan de categorie waar ik moet gaan zoeken? http://www.jomasport.be/bikes.php?show=3
Link is van een winkel bij mij in de buurt, dan kan ik daar eens gaan zien en eventueel elders kopen waar het goedkoper is ;)

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5891
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 20 feb 2008 11:18

de categorie hybride/cross en de categorie trekking/reisfietsen komen waarschijnlijk het beste in debuurt van jouw wensen.

Als je naar deze fietsenmaker stapt, kun je het beste hem gewoon uitleggen waarvoor je de fiets wilt gebruiken en hoeveel je ermee wil gaan rijden. Hij zal je zeker goed kunnen adviseren.
Live fast; die young. mijn blog

laulau
Forum-lid
Berichten: 325
Lid geworden op: 20 jul 2005 15:04

laulau 20 feb 2008 17:12

Ik heb recentelijk voor dezelfde keuze gestaan. Na een proefrit op een racefiets toch maar gekozen voor een hybride (fitness bike). De harde(re) zit is even wennen, maar dat komt dan ook omdat mijn vorige hybride een geveerde vork+zadelpen had.

Overigens is mijn nieuwe hybride gebaseerd op een racefiets frame, maar dan met flatbar welke ik op de hoogste stand heb staan met een opzetstuur ; dit verhoogt het comfort weer wat en na de gewenning ben ik er zeker van vele km's lekker af te kunnen gaan leggen.

Probeer allebei, kies evt wat vering mocht je voor de hybride gaan. Een fatsoenlijke fiets voor jouw gebruik hoeft overigens niet duur te zijn, maar dat heb je zelf in de hand natuurlijk ;-P

Succes met de keuze!
Cube AMS Comp 2010

Next: Specialized Roubaix òf Bianchi Via Nirone C2C ??

Plaats reactie