Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

duurtraining

stephan1
Forum-lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 27 sep 2005 00:43

stephan1 20 feb 2008 23:56

Ik ga deze zomer ws. de Marmotte fietsen. Een groot gedeelte van mijn trainingen zal moeten bestaan uit duurtrainingen. Ik heb in verband met jonge kinderen maar een beperkte mogelijkheid om lange duurtrainingen af te werken. Een zondagochtend kan ik nog wel vrij maken. Eeen tweede mogelijkheid heb ik niet. Ik wil een gedeelte van de duurtrainingen gedurende woon-werkverkeer afwerken.
Mijn vraag is nu: geeft het afwerken van 2 x 50 km woon-werkverkeer dezelfde trainingprikkel als een duurtraining van 100 km aaneengesloten.

Mvg,

Stephan

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 21 feb 2008 00:11

Nee, dat is een stuk minder effectief. Maar iets is natuurlijk altijd veel beter dan niets.
Als je zo nu en dan een uurtje op de terugweg aan je training plakt dan heb je al wel een mooie duurtrainingtraining.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

gbrand
Forum-lid
Berichten: 196
Lid geworden op: 24 dec 2006 13:46

gbrand 21 feb 2008 20:43

Met jouw woon-werk verkeer = 5 dagen 2x50km?? = 500km per week zou ik me over verdere duurtrainingen niet al te druk maken. Als je een beetje afwisselt in intensiteit dan kun je volgens mij een hele week Marmottes gaan rijden zonder een centje pijn.;)
Zo\'n tellertje heb ik ook gehad.

bottecchia
Forum-lid
Berichten: 3988
Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38

bottecchia 21 feb 2008 21:06

Het zijn wel veel kilometers maar dat wil volgens mij nog niet zeggen dat je daarmee je duurtrainingen hebt afgedekt. Ik heb altijd begrepen dat een duurtraining pas effect heeft vanaf 2 uur fietsen maar hoe langer hoe beter. Die 50 kilometer zit in het gunstigste geval dus net aan de ondergrens van die regel. Af en toe een uurtje er aan vast plakken zou dan toch zeker nut hebben.

Gelijk even een andere vraag over duurtraining. Hoe 'schadelijk' is het voor deze training als je op een enkel punt in je rondje even stevig doorhaalt. Bijvoorbeeld als er één of twee heuvels in je parcours zit waar je even doortrekt. Is dan feitelijk het hele effect van je duurtraining omzeep geholpen of is het slechts zo dat het effect iets minder is.

edwinfe
Forum-lid
Berichten: 445
Lid geworden op: 17 okt 2005 00:03
Locatie: Pijnacker

edwinfe 21 feb 2008 22:11

een keer in de week een echte lange duurtraining doen? is dat niet afdoende? Ik zit huis ook met drie kinderen van 9,7 en 2j dus herken ik wel wat jij zegt. Ik ga zelf ook altijd zondagochtend fietsen. Ik rij bij een toerclub die nu nog 9 uur wegrijden, maar over een maand vertreken ze 8 uur 's ochtends. Ben je 's middags weer op tijd thuis om nog iets te ondernemen. Jou dan als extra voorafgaand een uur eerder van huis kunnen gaan. in mijn geval zou dat 7 uur zijn. het woonwerk verkeer zou ik dan ook erbij doen en dan bv een dag heen 50km en de volgende dag of die daarna weer terug?? Ik woon iets dichterbij dus ga ik heen en terug. Het heeft zo zijn voordelen. Je benut je reistijd nuttig.

bottecchia
Forum-lid
Berichten: 3988
Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38

bottecchia 21 feb 2008 23:34

Volgens mij is één keer in de week een lange duurtraining prima hoor. Dat moet echt wel genoeg zijn. Alleen is dat dan niet een rit van 2 uur maar een stukkie langer.

stephan1
Forum-lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 27 sep 2005 00:43

stephan1 21 feb 2008 23:54

5 dagen in de week heen en weer op de fiets is me een beetje teveel van het goede.

Vooralsnog wil ik 1 x per week naar mijn werk en terug. Daarnaast fiets ik dadelijk (als de klok verzet word) op de woensdagavond met de club een kleine 70 km, op donderdag 2 uur solo en op de zondagmorgen met de club een uurtje of 4. Bij mekaar zo'n 350 km per week

In de planning zitten verder de Amstel Gold Race, Limburgs mooiste en de Jan Jansen classic als voorbereiding.

Eens even kijken hoever ik hier mee kom. Ik had nu, en de maand maart en april graag wat meer duurwerk verricht. Eind mei en de maand juni kan ik ws op de zaterdagmorgen nog een duurtraining afwerken.




lior63
Forum-lid
Berichten: 2065
Lid geworden op: 01 jan 2008 18:01

lior63 22 feb 2008 08:47

[quote="Bottecchia"]Volgens mij is één keer in de week een lange duurtraining prima hoor. Dat moet echt wel genoeg zijn. Alleen is dat dan niet een rit van 2 uur maar een stukkie langer.[/quote]

Hoeveel langer dan?
En die vraag van eerder was ook een goede: is een heuveltje er tussendoor dan funest?

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5894
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 22 feb 2008 09:51

Volgens mij is er nog een goede manier om binnen twee een goede duurtraining te doen. Het eerste uur rijd je zeer fanatiek zodat je een groot deel van de voorradige koolhydraten verbrandt. Het tweede uur doe je een echte duurtrainig. Het tweede uur zal echter aanvoelen alsof je er al twee uur op het zitten, omdat dat eerste uur vermoeiend was.
Live fast; die young. mijn blog

oegehiddema
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 dec 2007 09:32

oegehiddema 29 feb 2008 18:54

[quote="Stephan1"]Mijn vraag is nu: geeft het afwerken van 2 x 50 km woon-werkverkeer dezelfde trainingprikkel als een duurtraining van 100 km aaneengesloten.[/quote]
Nee, 2*50 km heeft niet hetzelfde effect als 1*100 km. Ik zou toch proberen om in het weekend tijd vrij te maken voor 1 lange duutraining, en de duur hiervan langzaam uit te bouwen.
http://oegehiddema.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie