Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

racefiets met vering

lottemie
Forum-lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 03 feb 2007 21:33

lottemie 24 feb 2008 19:43

mijn man is op zoek naar een racefiets met vering in voor- en/of achtervork. We dachten eerst aan de Specialized Roubaix maar onze FM volgt dit merk echter niet. Weet iemand een ander merk dat ook dergelijke vering heeft, de FM wist het niet zo direct.

pim3
Forum-lid
Berichten: 788
Lid geworden op: 06 mei 2007 21:26

pim3 24 feb 2008 20:10

die Specialized heeft geen vering, alleen de trillingsdempende Zertz inzetstukken. Dat veert niet, maar filtert een deel van de trillingen weg. Daardoor zou de fiets wat comfortabeler zijn. Andere comfortabelere racefietsen zijn o.a. de Giant SCR en de Focus Ergoride.
KTM Toryn 2011 teamfiets // Trek 1400
Weys KTM Racing Team

kuiper
Forum-lid
Berichten: 2041
Lid geworden op: 13 nov 2005 15:17
Locatie: Wateringen
Contact

kuiper 24 feb 2008 20:13

@Lottemie,
Al zou je die echt willen hebben, je FM kan wellicht wel dat model doorgeleverd krijgen.

composite
Forum-lid
Berichten: 1182
Lid geworden op: 22 mei 2005 22:15

composite 24 feb 2008 20:18

Precies...!!Maar hij verkoopt uiteraard liever wat hij in de winkel heeft staan, of de merken die hij normaal levert (op zich begrijpelijk, wel een beetje jammer).
Gang is alles!!

gast
Forum-lid
Berichten: 386
Lid geworden op: 23 mei 2006 11:15

gast 24 feb 2008 22:42

Ik weet niet wat je doel is met je fiets, maar aangezien de specialized ook geen echte vering heeft, vraag ik me af of het gezochte comfort niet beter bereikt kan worden met een verende zadelpen en eventueel nog een iets breder bandje.

lottemie
Forum-lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 03 feb 2007 21:33

lottemie 25 feb 2008 11:24

@gast
Olivier heeft reuma en hierdoor soms wat last van de polsen. Vooral op de slechte wegen (hier bij ons in België dus niet te onderschatten;-)) voelt hij die schokken soms wel een beetje hevig. Dus het is uitsluitend eigenlijk voor de polsen. Van rug of iets dergelijks heeft hij geen last.

jlve
Forum-lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 10 jan 2007 01:12

jlve 25 feb 2008 11:42

Lottemie schreef:@gast
Olivier heeft reuma en hierdoor soms wat last van de polsen. Vooral op de slechte wegen (hier bij ons in België dus niet te onderschatten;-)) voelt hij die schokken soms wel een beetje hevig. Dus het is uitsluitend eigenlijk voor de polsen. Van rug of iets dergelijks heeft hij geen last.


Misschien beter om een extra liner onder zijn stuurlint te doen en/of een extra dempend stuurlint te nemen. En ook zijn er natuurlijk extra dempende handschoentjes.

trifox
Forum-lid
Berichten: 455
Lid geworden op: 27 dec 2005 10:46

trifox 25 feb 2008 12:33

Rockshok heeft ooit een verende voorvork op de markt gebracht voor racegebruik. Misschien dat een of andere FM er nog eentje liggen heeft en hem voor een prijsje van de hand wil doen. Zoeken zal de boodschap zijn. Je kunt eventueel ook eens zien of er een verende vork te krijgen is die kan gemonteerd worden of het wegframe. (Wat eigenlijk weinig waarschijnlijk is.)

Tenslotte had/heeft? Cannondale zeker een model (gehad?) dat gebruik maakte van het headshok principe. Dit zowel voor een wegfiets (type paris/roubaix) als crossfiets. Eens navragen bij een dealer of zo'n type nog verkrijgbaar is of nog op de kop te tikken is.

Veel succes met de zoektocht.

seger
Forum-lid
Berichten: 887
Lid geworden op: 08 apr 2007 21:03

seger 25 feb 2008 12:52

Is anders een hybride geen optie? Dan heb je legio keus aan vering en je kan toch een echte racebak maken.
Pijn is zwakte die het lichaam verlaat...

optico
Forum-lid
Berichten: 509
Lid geworden op: 08 okt 2007 05:20

optico 25 feb 2008 14:41

Ander voordeel van de Roubaix is dat de geometry ervoor zorgt dat wat rechter op kan zitten, dit verlaagd ook de druk op je polsen. Misschien kun je een Cannondale Synapse overwegen of een Trek Pilot, maar weet niet zeker of die laatste nog geleverd worden. Klein heeft ook racefieten met "vering".
In iedergeval specialized heeft een soort silicone tape voor onder het stuurtape om schokken op te vangen. Tevens zijn er stuurpennen die iets van vering geven en zoals eerder genoemd, een vernede zadelpen met een goed gel zadel. Ik zou ook 25mm banden proberen. Op deze manier kun je iedere fiets opbouwen op comfort.
Als je wilt touren met de fiets zou je ook een hybride frame kunnen overwegen en die opbouwen met racefiets onderdelen. IS de fiets ietsje zwaarder maar heb je wel erg veel comfort.

Succes,
Loeki Pro

gast
Forum-lid
Berichten: 386
Lid geworden op: 23 mei 2006 11:15

gast 25 feb 2008 21:34

Optico schreef:Ander voordeel van de Roubaix is dat de geometry ervoor zorgt dat wat rechter op kan zitten, dit verlaagd ook de druk op je polsen.


Als het puur om de polsen gaat zou ik ook zeggen dat rechterop zitten veel meer effect heeft dan vering. Maar ja, het is voor mij lastig voor te stellen wat reuma betekent voor je lijf tijdens het fietsen.

Plaats reactie