Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Stalen fiets besteld!....Hij is er!!

frankvanboven
Forum-lid
Berichten: 466
Lid geworden op: 28 mei 2006 19:22

frankvanboven 27 feb 2008 09:26

We konden het niet laten......voor mijn meissie een nieuwe fiets besteld.

Op dit moment rijdt ze al op een stalen fiets (Reus, gebouwd door Jack Post). Maar ja....hij is nog erg netjes maar na 13 jaar weil je wel weer eens wat.

Zelf rij ik op staal, carbon, Alu en Alu/Carbon. Staal is toch het mooiste en prettigste!

Nog even een vergelijking gemaakt met een Cartonnen frame. Maar...het meissie was zeer subiet: STAAL!

Reus had nog een framepie staan. Maatvoering kwam goed overeen.

De kleur was voor mijn meissie natuurlijk het belangrijkste: gaat Bordeaux Rood worden. Grijze letters erop. Op de schuine buis komt haar naam. Nog geprobeerd....normaal staat je naam subtiel op de bovenbuis...........maar ja, mission impossible! Vrouwen!!

Techniek mocht ik me mee bemoeien. Ook al is ze vrouw: geen waslijnen op de fiets! Daar hadden we dus gelukkig geen discussie over. Moet eerlijk zeggen dat op een dergelijke retro fiets in stijl alleen Campagnolo mag zitten.

De uitstraling welke we willen geven is chique. Traditioneel met moderne accenten. Dat is dus heel wat anders als de Retro benadering van GastheerG (wat ik trouwens ook heel boeiend vindt)

Het wordt Chorus met Record remhoeven. Dit om reden dat deze zwart zijn.

Stuurpen, zadelpen, stuur (traditionele bocht) worden ook zwart (Pro PLT)

De wielen worden absoluut modern: Fulcrum-1 (zwart)

In een slechte omgeving nog even snel wat slechte foto's gemaakt:


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Nu nog een paar weekjes wachten op het resultaat :D

dstentler

dstentler 27 feb 2008 10:01

Wow,
Ik ben benieuwd naar het eindresultaat! Mooi projectje... Hou ons op de hoogte!

lior63
Forum-lid
Berichten: 2065
Lid geworden op: 01 jan 2008 18:01

lior63 27 feb 2008 10:35

Gelukkig, er zijn nog meer liefhebbers van kwalitatief goed staal.

edwinfe
Forum-lid
Berichten: 445
Lid geworden op: 17 okt 2005 00:03
Locatie: Pijnacker

edwinfe 27 feb 2008 13:07

Dat zijn hele mooie lugs!!!

frankvanboven
Forum-lid
Berichten: 466
Lid geworden op: 28 mei 2006 19:22

frankvanboven 27 feb 2008 13:31

Oeps, krijg nu nog van mijn meissie op mn donder. Heb gisteren niet goed opgelet. Het zijn zwarte open letters geworden. Haar naam komt toch op de bovenbuis (oeffff komt het toch nog goed.)

Nog een poging gedaan om er echte pedalen op te krijgen (Elger). (op onderstaande foto van mijn stalen fiets te zien)

Afbeelding



Typisch vrouwenargument om mn oren gekregen: met die plaatjes kan ik niet lopen. Nog een poging terug gedaan: waarom koop je dan een fiets? Om het huwelijk gezond te houden heb ik me maar verder onderdanig gedragen.

Moraal: mannen komen van Mars, vrouwen van Venus


Update 08-03:
We hebben nog nagedacht hoe het frame kleur te geven: lakken of coaten.

Retro gezien heeft het natuurlijk de voorkeur om te lakken. Het lakwerk glimt wat meer en geeft body. Poedercoaten is echter minder kwetsbaar en duurzamer.

Uiteindelijk hebben we toch de praktische kant de voorkeur gegeven. Het wordt dus poedercoaten.

frankvanboven
Forum-lid
Berichten: 466
Lid geworden op: 28 mei 2006 19:22

frankvanboven 24 apr 2008 20:24

Vandaag de fiets opgehaald. Mijn meissie vindt 'm erg mooi geworden (en ik ook!). Zou bijna jaloers kunnen worden.

Alleen de zadelpen is nog tijdelijk. Hier komt met een weekje een carbon zadelpen voor.

Het frame heeft mooie details. Bekijk het zelf maar op de foto's

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Morgen gaat ze voor het eerst er op fietsen. Over de rij-eigenschappen later meer.

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 24 apr 2008 20:31

Mooi hoor!

Wat weegt zo'n modern stalen ros nou?

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37371
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 24 apr 2008 20:36

Het spijt me Frank, maar ik vind het helemaal niks. De details in de lugs zijn erg mooi, maar als totale fiets niet mijn ding. Zou sowiso het lelijke Pro logo van de vork afhalen.
Less is bore

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2063
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 24 apr 2008 20:56

Mij bevalt ie wel aardig. Moderne wielen met lage velgen passen prima in een stalen frame. Een carbon vork is niet ieders ding, mijn iig niet. De kleurstelling dan weer wel. Alleen zou ik voor een stalen frame wat rustiekere belettering hebben gepakt. Maar goed, bij mijn Bioracer zit er ook zoiets moderns op qua belettering en die is toch al 13 jaar oud.
Deze fiets zal in ieder geval veel langer leven dan de moderne carbon, carbon/alu of alu exemplaren.

frankvanboven
Forum-lid
Berichten: 466
Lid geworden op: 28 mei 2006 19:22

frankvanboven 24 apr 2008 21:16

Ieder zijn voorkeur. Ondanks dat ik zelf naast een stalen fiets ook een carbon fiets en Alu/Carbon fiets heb vindt ik zelf de ranke buizen van een stalen fiets het mooist.

De witte stikkers van Pro vindt ik ook niet passen. Eens kijken of ze er af kunnen.

@Foosho. Ik heb hem niet laten wegen. Zal het even bij Reus navragen. We hebben wel het kale frame gewogen en vergeleken met een carbon frame. Dit stalen frame is dan 500gram zwaarder. Mijn carbon fiets met Campagnolo Record weegt 7,5Kg. Deze groep is iets zwaarder, maar de wielen weer iets lichter. Ik vermoed dat hij iets boven de 8Kg uit komt.

@Ultra_Ivo
Wat de vork betreft zit ik er ook wat twijfelachtig in. Eigenlijk hoort er een verchroomde vork in te zitten. Dan moet ook de achtervork gedeeltelijk verchroom zijn. Chromen is tegenwoordig volgens mij niet meer te doen. Op zich vindt ik deze vork nog wel passen. Zeker gezien de rest van de opbouw in zwart.

Nog even een foto van de vork-kroon van mijn eigen fiets. Vindt het zelf een prachtige vork. Heeft trouwens ook zeeeer prettige rij-eigenschappen.

Afbeelding

timper
Forum-lid
Berichten: 1356
Lid geworden op: 30 okt 2006 00:10

timper 24 apr 2008 21:41

Ik vind die bordeaux-rode kleur echt schitterend (zou het zelf ook kiezen bij veel kaders). De wielen vind ik ook niet perfect passen, maar 't zijn wel goeie natuurlijk.
trek x 500 2008
red bull pro sl ultegra 2010
rose trekking multisport 2011
https://picasaweb.google.com/picomadone/" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie