Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

help je of help je niet?

degelovige
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 feb 2011 19:22

degelovige 15 feb 2011 19:32

afgelopen zondag tijdens een tocht, twijfelde ik geen moment toen ik samen met een vriend al fietsend een wandelende fietser passeerde met een lekke band.
mijn enige bandje stond ik af en verwisselde zijn band, pompte de band op en verspilde daarbij ook nog een co2 patroon(niet handig van me).
tot mijn lichtelijke ontsteltenis vroeg de wandelaar niet eens naar mijn nummer om de band te vergoeden en ook niet naar evt kosten.
Nou begrijp ik wel, het is en blijft mijn keuze om te helpen, maar ik zal een volgende keer wel wat meer gereserveerd reageren, wat vinden jullie?
kijk, registreer, accepteer en reageer

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 15 feb 2011 19:37

Ik heb deze week een zatte fietser enkele keren helpen vallen.

Het ging alsvolgt: ik rij van werk naar huis een wandelende fietser voorbij in het donker, en knijp in de remmen (het was zeker nog 2km tot hetvolgende dorp). Ik vraag of ik kan helpen, vraag of hij lek staat, en dat ik indien nodig kan depanneren.

Plots ruik ik een walm van alcohol. Hij is echt stomdronken, en terwijl ik eerst dacht dat hij slecht te been is, blijkt dat zijn fiets het enige is dat hem rechthoudt. Zijn ketting licht er echter af, dus ik probeer die er weer op te leggen. Helaas lukt dat niet (ketting veel te lang). Mijn handschoenen intussen zwart van de smeer (ketting smeren kon hij als de beste).

Ik stel vervolgens voor hem te duwen, waarbij hij dan op zijn fiets gaat zitten zonder trappen. Na twee keer 10 meter gereden te hebben, komt hij telkens onzacht ten val bovenop zijn fiets na enige zwalpbewegingen. Daarop hebben zowel ikzelf en het slachtoffer besloten dat mijn hulp averrechts werkt, en ben ik toch maar doorgereden.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

jaapieo
Forum-lid
Berichten: 3173
Lid geworden op: 19 feb 2007 19:53

jaapieo 15 feb 2011 19:42

Een tijdje terug een paar straten van mijn huis een fietsende dame met een lekke band mee naar huis genomen, nieuwe binnenband erin gedrukt waarbij ze met een glas fris kon toekijken, een week later stond ze aan de deur met een doos "Merci"

altijd leuk :D
mijn Flickr

Gebruikersavatar
frank1
Forum-lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 19 mei 2006 12:02

Gebruikersavatar frank1 15 feb 2011 19:45

jaapieo schreef:Een tijdje terug een paar straten van mijn huis een fietsende dame met een lekke band mee naar huis genomen, nieuwe binnenband erin gedrukt waarbij ze met een glas fris kon toekijken, een week later stond ze aan de deur met een doos "Merci"

altijd leuk :D


Ja, ja, en als het nou een fietsende heer was geweest? :D

On topic: Niet netjes, ik zou zeker alles willen vergoeden en evt een flesje wijn oid

trudie
Forum-lid
Berichten: 1473
Lid geworden op: 07 aug 2004 14:35

trudie 15 feb 2011 19:51

Als ik jaapieo goed inschat zou hij dat voor een heer ook gedaan hebben.;)

w0uter
Forum-lid
Berichten: 1583
Lid geworden op: 10 apr 2005 17:26

w0uter 15 feb 2011 20:08

Bekend probleem dit. Een tijdje geleden hielp ik een wielrenner op een oude peugeot. Hij was net begonnen en stond al lek. IK heb hem mijn adres gegeven, hij maakte de belofte om een bandje door de bus te gooien. Nooit meer wat van gehoord.
Vanaf nu is het : betalen of je krijgt geen bandje van me. Laatst heb ik inderdaad een bandje 'verpatst' aan een renner die lek stond en al vijf km had gelopen. Hij blij, ik blij.

Een paar jaar geleden had mijn vriendin hetzelfde: een renner die lek stond vlak bij haar huis. Ze heeft hem mee naar huis genomen omdat hij geen pomp had, en hem ook nog een bandje gegeven. Een dag later stond hij met een ENORME bos bloemen op de stoep. Zo hoort het! (en nee die bos bloemen was niet om haar te versieren ;) )

joseph
Forum-lid
Berichten: 269
Lid geworden op: 18 mei 2009 22:33

joseph 15 feb 2011 20:10

Het lijkt een beetje op de vraag of je in de bus op staat voor een bejaard persoon.
Lijkt mij meer dan logisch.
Evenzo zal ik altijd een medefietser proberen te helpen in het geval dat hij/zij gestrand is.
Maar evenzo verwacht je daar wel enige waardering voor terug.
Dus in dit geval concludeer ik dat het om een asociaal persoon ging en kan ik niet anders doen de de TS complimenteren dat hij geholpen heeft.
Cervelo S3 2014 - Campagnolo Super Record | Ridley X-Night cyclocross - Sram Force/Red

jaapieo
Forum-lid
Berichten: 3173
Lid geworden op: 19 feb 2007 19:53

jaapieo 15 feb 2011 20:21

Frank1 schreef:
jaapieo schreef:Een tijdje terug een paar straten van mijn huis een fietsende dame met een lekke band mee naar huis genomen, nieuwe binnenband erin gedrukt waarbij ze met een glas fris kon toekijken, een week later stond ze aan de deur met een doos "Merci"

altijd leuk :D


Ja, ja, en als het nou een fietsende heer was geweest? :D

On topic: Niet netjes, ik zou zeker alles willen vergoeden en evt een flesje wijn oid

Trudie schreef:Als ik jaapieo goed inschat zou hij dat voor een heer ook gedaan hebben.;)



Voel me gevleid! :)
Uiteraard zou ik ook een gestrande heer helpen, maar die zou hem wel zelf op mogen pompen :D
mijn Flickr

jeroennl
Forum-lid
Berichten: 344
Lid geworden op: 16 mei 2009 19:02

jeroennl 15 feb 2011 20:37

Dit weekeinde na mijn 2e lekke band en verloren schuurpapier een bandje voor 5 euro gekocht van een passerende fietsende dame. Aangeboden extra bij te betalen, maar was niet nodig. Mijn dank was groot.

Overigens zelf wel voor iemand met een normale fiets een band geplakt, niets voor gevraagd en niets voor gekregen. Is ook niet nodig volgens mij.

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 15 feb 2011 20:38

Ik moet eerlijk zeggen dat ik er nooit geld voor zou willen hebben, en kan het me daarom ook wel voorstellen dat ik er geen erg in zou hebben om het te vragen. Maar het is eigenlijk idd wel zo netjes om t in iedergeval te vragen, dus ik zal t onthouden ;)

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 15 feb 2011 20:47

Je hebt helemaal gelijk. Ik heb een keer iemand geholpen die niets bij zich had. Hij had een tak in zijn ketting gekregen, de AD was kapot geslagen en hij kon niet verder rijden. Ik had een kleine kettingpons bij mij en ben gestopt. Ik heb gezorgd dat hij weer naar huis terug kon en het enige dat hij bleef herhalen, was dat hij schade had. Hij verdween zonder een bedankje en zonder te vragen hoeveel hij mij schuldig was voor de (kleine) onderdelen die ik gebruikt had en ik heb toen besloten om zoiets nooit meer te doen. Ik weet niet of ik het toch niet weer zal doen als ik zoiets nog een keer op mijn weg krijg, maar veel zin heb ik er niet meer in.
Velgenfluisteraar

Florezido

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 15 feb 2011 20:52

Ik zou t toch doen. Als je het zelf zou zijn zou je er ook blij mee zijn, toch?
En om door 1 zo een eikel iedereen te laten staan is ook zo wat.

Plaats reactie