Over de wielersport en zijn beoefenaars.

liever op tacx dan buiten

janom
Forum-lid
Berichten: 212
Lid geworden op: 30 okt 2004 20:53

janom 16 feb 2011 22:14

amateurke schreef:Ik kan me helemaal niets voorstellen bij het verhaal van de topicstarter. Dan moet je toch echt in een heel vervelend stuk van nederland wonen!

Als het enigszins droog is lekker naar buiten. Ook in de sneeuw kun je heerlijke ritjes maken (mtb). Nu woon ik wel in een gebied waar we als fietser weinig te klagen hebben. Zuid-Limburg/Voerstreek/Ardennen/de bossen en heide rondom Zutendaal; allemaal binnen fietsbereik. Als ik op zondag binnen ben verheug ik me alweer op de zondag erna. Of op de dag dat de klok omgaat en we weer lekkere avondritjes kunnen maken!


ten eerste ben je waarschijnlijk een echte fietsliefhebber, iets dat ik al een tijd niet meer zo ben, EN je woont idd in een stuk NL vanwaar ik ook weer heel nieuwe routes zou gaan rijden. Vergeet bij mij tevens niet dat fietsen er naast fitness en hardlopen een beetje bijhangt. De tijd dat bij mij veel om fietsen draaide ligt al jaren achter mij.

Gebruikersavatar
arjan916
Forum-lid
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 mar 2005 17:41

Gebruikersavatar arjan916 16 feb 2011 22:17

+1 voor het commentaar van 'de zwarten' en 'japie carbon'
de enige plausibele verklaring om voor zo'n binnending te kiezen is idd een (oppas)kind die je niet in de creche dumpt, terecht.
en een beetje terecht excuus is ook sneeuw en ijzel.

MAAR een (eenvoudige) Tacx is wel handig met warmrijden voor je tijdritten ;)

Sterkte met de uren die je al zwetend binnen doorbrengt, turend naar een scherm in plaats van asfalt en bergen, jezelf afvragend waarom de reistijd naar de Alpe slechts een minuutje is, de afdaling niets voorstelt, het gemis van omgevingsgeuren en geluiden, jezelf voorliegend over je snelste beklimmingstijden, de ontwenningsverschijnselen die zich openbaren als je eens per jaar weer naar buiten mag en je erachter komt dat je het aansnijden van bochten nu totaal bent verloren, en dat je met die Tacx bandjes wel erg snel lekrijdt en de snelspanner van Tacx toch niet zo sterk blijkt in die ene snelle bocht van die mooi afdaling . . . . gekheid.

Ieder z'n meug, maar mijn voorkeur is het niet, dan maar kou, wind en regen.
Alles voor de foto

http://www.arjan916.nl

janom
Forum-lid
Berichten: 212
Lid geworden op: 30 okt 2004 20:53

janom 16 feb 2011 22:19

Ter aanvulling: voor velen waarschijnlijk weer onbegrijpelijk maar voor mij is juist het feit dat ik naar mijn garage kan lopen om ff te fietsen juist ook aantrekt dat ik er niet speciaal op uit moet!! Ik weet het, klinkt de meesten hier heel vreemd in de oren haha!

Moet er dan wel weer bij zeggen dat ik in t weekend naast fietsen (nu dus nog tacx, bij mooi weer wel buiten) op een dag vaak twee en heel soms drie keer train met hardlopen en fitness. Mijn ritjes op de weg duren meestal een goed uur met intensief interval of juist een uurtje uitrijden. Dus waarschijnlijk al een heel andere invalshoek dan de meesten hier.

eelcoz

eelcoz 16 feb 2011 22:21

Ik had een rollenbank, maar die heb ik na 2x maar weer verkocht. Het is niets voor mij, dat binnen 'fietsen'. Ik rij nog liever een paar uur door de regen, eerlijk gezegd.

Maar goed, ik ken ze ook hoor, collega's die wekelijks 10 uur op de Tacx maken en niet van plan zijn voor eind maart/begin april naar buiten te gaan. Er worden inmiddels wel grappen over gemaakt in de trant van: Jij traint in de zomer buiten om in de winter te kunnen vlammen op de Tacx, of niet?:D

marsman
Forum-lid
Berichten: 2370
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 16 feb 2011 23:17

Ik heb m'n Tacx voor het 2e jaar, en ik begin hem meer en meer te waarderen. Laptopje, filmpje erin en lekker 1,5 uur trappen. Wat ik gemerkt heb is dat je er heel specifiek op kunt trainen, vooral het vasthouden van bepaalde hartslagzones is een eitje in vergelijk met buiten. Ik heb veel op kracht getraind deze winter, en in m'n 1e buitenritjes merk ik dat het gewerkt heeft.

Maar zodra het avondlicht het toelaat en de winterse narigheid definitief is vertrokken naar het Noorden, dan gaat de Tacx de zolder op en deze jongen de buitenlucht in!! En dat kan toch echt niet lang meer duren zou je zeggen...
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

janom
Forum-lid
Berichten: 212
Lid geworden op: 30 okt 2004 20:53

janom 17 feb 2011 08:41

ik rij trouwens ook maar hoogstens één a twee keer per week op de tacx hoor.

Vind het net als Marsman ook een mooie trainingstool waar je gericht op kan trainen.
En dat is ook net wat ik zoek! Relatief kort, zoveel mogelijk doen in beperkte tijd, en (virtuele) parcoursen bij de hand die niet zo eventjes naast de deur liggen.

Ik merk dat ik op de tacx veel makkelijker aan langdurige hoge hartslagen kom dan op de 7-heuvelenweg of op de dijk.

Irritante is wel het vele zweten, en ik mis uiteraard het "weg" gevoel. Vooral als je gaat staan in de fiets.

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 17 feb 2011 09:43

Ik heb bewust een crosser gekocht zodat ik meer heb dan de tacx. Met die sneeuwweken heb ik daardoor lekker gecrossed, al is het behelpen in Noord Holland. Voor de kleine uurtjes tussendoor, je weet we, die uurtjes vroeg in de avond waarin je in de zomer heerlijk naar buiten kan, heb ik de tacx klaarstaan. Ik kijk dan een dvd op de computer, met een koptelefoon op en pak dan toch nog 100 minuten. Ook voor na het schaatsen was het wel lekker dat de tacx klaarstond want dan kon ik even herstellen op de tacx.

Wat ik merk is dat ik er goed aan doe naar buiten te gaan zodra het kan. Ondanks dat de tacx wel wat zwaarder kan enzo krijg ik op het ding toch het idee heel fris en fruitig te zijn. Er is geen rijwind, geen regen, geen kou en ik ga geloven dat ik lekker ga..... totdat ik buiten kom.

Maar ik heb wel de mazzel, met mijn werk, dat ik tussendoor even weg kan en in de avond verder kan werken.

Die weerzin van het vaste rondje, logisch, het is ook helemaal niet zo leuk nu, gooi die fiets in de trein richting een suf dorp en fiets terug :)
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27543
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 17 feb 2011 09:56

In de winter wil ik vooral D1 training doen en dat is op een Tacx (voor mij dan) extreem saai. Intervallen gaat inderdaad prima op een Tacx (ik gebruik overigens een spinner), maar ook dat kan ik buiten prima.

Tussen de regels door lees ik dat verschillende forumleden moeite hebben "in de zone" te blijven bij buiten fietsen. Oplossing voor mij is simpel: ik zet snelheid op mijn fietscomputer altijd uit beeld. Ik focus op hartslag en trapfrequentie.

goodriddance
Forum-lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 09 jul 2010 17:42

goodriddance 17 feb 2011 10:04

+1, fiets in de trein kost maar 6 euro. Lekker met de trein wind tegen en dan met de fiets wind mee terug :-)

nick14
Forum-lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 23 nov 2010 17:11

nick14 18 feb 2011 11:41

liever op een Tacx dan buiten:|?

no way.
dag niet gefietst, dag niet geleefd.

kevke86
Forum-lid
Berichten: 97
Lid geworden op: 15 sep 2010 17:30

kevke86 18 feb 2011 11:47

toch het liefste buiten, wordt je nat dan heb je pech natuurlijk, dat weet met als je hier in belgie/nederland woont dat het wel eens kan regenen.... en de wind is toch ook eens leuk :)

checkerpig
Forum-lid
Berichten: 131
Lid geworden op: 08 mei 2004 22:50

checkerpig 18 feb 2011 16:47

Sinds November al een kleine 60x intervallen gedaan op de Tacx. Netjes gecontroleerd trainen, nooit je fiets moeten schoonmaken, altijd in de buurt voor de gezinsleden, trainingsfilmpje erbij om je te concentreren en motiveren (Spinervals, Sufferfest, CTS, ...). Ik wacht tot het lekker weer is buiten...
CP.

[img=http://farm6.static.flickr.com/5100/541 ... fce80b.jpg]

Plaats reactie