Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

iemand al de Garmin edge 705??

toontje68
Forum-lid
Berichten: 447
Lid geworden op: 07 dec 2006 21:55

toontje68 14 feb 2010 19:00

Mooi apparaat, maar ben toch benieuwd of de software die hier voor gebruikt wordt net zo goed is als die van Garmin. Zelf heb ik de 660 voor de motor en mijn broer de Edge 705 voor op de fiets en beide werken super. Wat dat betreft is Garmin toch wel een koploper op dat gebied, waar andere nog helaas nog veel van kunnen leren... Tenminste, dit is mijn ervaring met Garmin.
S-Works Tarmac Sram E-tap Mavic Pro Carbon slc

arnoud
Forum-lid
Berichten: 543
Lid geworden op: 14 nov 2006 12:40
Contact

arnoud 14 feb 2010 21:23

http://www.navigation-professionell.de/ ... xplova-g5/

Voor een mening over de Xplova (staat ook een verhaal over de Garmin op)
http://www.cyclemania-c.com" onclick="window.open(this.href);return false;

lowermate
Forum-lid
Berichten: 155
Lid geworden op: 16 jun 2006 17:54

lowermate 20 feb 2010 15:32

Na het selecteren van de onroute Fietskaart NL 1.55 en het overdragen/verzenden naar de edge 705 zie ik nu geen kaart op de edge ?
Iemand enig idee hoe dit kan ? Zie alleen een soort van klein miniatuur kaartje. Beetje lastig uit te leggen.

Dit probleem is nieuwe voor mij, heb hier nooit eerder problemen mee gehad.
Cannondale Synapse Ultegra

ritchy
Forum-lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 21 jul 2009 19:27

ritchy 20 feb 2010 17:44

Miniatuurkaartje? Heb je al geprobeerd in te zoomen?
Nicht loelen, radfahren!

lowermate
Forum-lid
Berichten: 155
Lid geworden op: 16 jun 2006 17:54

lowermate 20 feb 2010 18:13

[quote="Ritchy"]Miniatuurkaartje? Heb je al geprobeerd in te zoomen?[/quote]

Ja, maar ik zie nu alleen maar wat punten maar bij inzoomen zie ik helemaal geen kaartje.
Hoe kan dit nu ? Heb nu 2 maal (1 keer topo nl) , maar ook dus geprobeerd met de onroute kaart ?.
Bij instellingen geeft ie wel aan dat de onroute kaart geinstalleerd is.
Cannondale Synapse Ultegra

whocares
Forum-lid
Berichten: 2889
Lid geworden op: 25 feb 2005 19:28

whocares 20 feb 2010 19:23

[quote="Lowermate"]Na het selecteren van de onroute Fietskaart NL 1.55 en het overdragen/verzenden naar de edge 705 zie ik nu geen kaart op de edge ?
Iemand enig idee hoe dit kan ? Zie alleen een soort van klein miniatuur kaartje. Beetje lastig uit te leggen.

Dit probleem is nieuwe voor mij, heb hier nooit eerder problemen mee gehad.[/quote]

Wat heb je nou precies gedaan ?? Heb je de onroute fietskaart op een microSD-kaartje gezet ?? Heb je de instellingen onder kaart de basemap ( of welke kaartaanduiding die hijtoon dan took ) niet aangevinkt ??
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

raassie
Forum-lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 01 feb 2008 06:37

raassie 21 feb 2010 11:42

Hallo,

Ik ben nog steeds aan het twijfelen om de edge 705 aan te schaffen. De uitleg op dit forum is aan de ene kant heel goed, maar ik raak doordat ik het apparaat (nog) niet heb en dus niets in de praktijk uit kan proberen soms kwijt. Ik zit nu vooral te twijfelen welke kaart(en) ik nodig heb. Neem ik bijv CN of de BENELUX topo kaarten? Ik wil er voornamelijk gereden ritten thuis na kunnen lezen en ritten in nederland kunnen uitstippelen. Wat te doen?

Grt

raassie
Pijn is fijn, toch?
Mijn Strava: https://www.strava.com/athletes/10778731

rene1
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 12 sep 2005 01:11

rene1 21 feb 2010 12:30

Topo kaarten zijn alleen onmisbaar in het bos (MTB)
Voor de weg; city navigator
De laatste tijd gebruik ik steeds vaker de Onroute motorkaart, maar deze laat je omrijden. (om tot mooie routes te komen)

chorusrijder
Forum-lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 02 mei 2006 14:26

chorusrijder 21 feb 2010 12:31

@Raassie,

Ik heb zelf de EGE 705 nu een jaar. Vind het zelf een prima apparaat, heb er weinig tot geen problemen mee!!.
Wat de kaarten betreft: Topo Benelux is pas op de markt en is een optie.
Zelf heb ik de Onroute fietskaart, het voordeel vind ik dat op deze kaart alle fietsknooppunten vermeldt staan en je kan "mooie routes"maken over fietspaden die groen gekleurd zijn.

steel is real !!!

raassie
Forum-lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 01 feb 2008 06:37

raassie 21 feb 2010 12:41

[quote="rene1"]Topo kaarten zijn alleen onmisbaar in het bos (MTB)
Voor de weg; city navigator
De laatste tijd gebruik ik steeds vaker de Onroute motorkaart, maar deze laat je omrijden. (om tot mooie routes te komen)[/quote]


Dat verduidelijkt het al weer iets. Nog een vraagje, kan ik als ik wel op de atb ben weg geweest de route opslaan en gevens als afstand en hoogteverschil terugvinden, onafhankelijk welke kaart ik gebruik?
Pijn is fijn, toch?
Mijn Strava: https://www.strava.com/athletes/10778731

rene1
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 12 sep 2005 01:11

rene1 21 feb 2010 12:53

Ja de gereden route wordt gelogged aan de hand van gps coordinaten.
Afstandsregistratie werkt dan ook zonder kaart.
De hoogtegegevens komen van de barometrische hoogtemeter.
Hoogtemeters zijn niet supernauwkeurig. Hij zal er geen honderden meters naast zitten maar tientallen op een rit komt wel eens voor.
Dit soort onnauwkeurigheden maakt dat er veel discussie over de Edge is maar ik doe er zo veel mee dat ik er niet over zou twijfelen om direct een nieuwe te kopen als hij kapot zou gaan.

Ik heb overigens ook de fietskaart. In de praktijk gebruik ik die nauwelijks. Ik vind dat die nuttiger is voor de familietochtjes met de "stalen" fiets over schelpenpaadjes en harde zandwegen.

Verder zijn er mensen die gratis kaartmateriaal gebruiken (Open street maps) of Garmin kaarten downloaden en kraken wat natuurlijk minder netjes is.

Edit: Ik heb even gestoeid met de wandelkaart maar daarvoor vind ik de Edge te langzaam.

raassie
Forum-lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 01 feb 2008 06:37

raassie 21 feb 2010 12:59

[quote="rene1"]Ja de gereden route wordt gelogged aan de hand van gps coordinaten.
Afstandsregistratie werkt dan ook zonder kaart.
De hoogtegegevens komen van de barometrische hoogtemeter.
Hoogtemeters zijn niet supernauwkeurig. Hij zal er geen honderden meters naast zitten maar tientallen op een rit komt wel eens voor.
Dit soort onnauwkeurigheden maakt dat er veel discussie over de Edge is maar ik doe er zo veel mee dat ik er niet over zou twijfelen om direct een nieuwe te kopen als hij kapot zou gaan.

Ik heb overigens ook de fietskaart. In de praktijk gebruik ik die nauwelijks. Ik vind dat die nuttiger is voor de familietochtjes met de "stalen" fiets over schelpenpaadjes en harde zandwegen.

Verder zijn er mensen die gratis kaartmateriaal gebruiken (Open street maps) of Garmin kaarten downloaden en kraken wat natuurlijk minder netjes is.

Edit: Ik heb even gestoeid met de wandelkaart maar daarvoor vind ik de Edge te langzaam.[/quote]


Dankjewel voor de reactie. Zou de onnauwkeurigheid in hoogtemeting er mee te maken kunnen hebben dat de barometrische meting afhankelijk is van (veranderende weersomstandigheden?
Als ik het zo lees, denk ik dat er voor moet gaan en dan maar spelen met alle mogelijkheden:D
Pijn is fijn, toch?
Mijn Strava: https://www.strava.com/athletes/10778731

Plaats reactie