Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

iemand al de Garmin edge 705??

richyk
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 10 jun 2007 10:25

richyk 09 feb 2010 22:20

Tja daar was ik al achter. Je moet het daarna nog wel aan de praat zien te krijgen:rolleye:
Stevens SCF2 BlackWhiteGold- Ultegra Triple-Ritchey WCS-Mavic Ksyrium Elite SL

Gebruikersavatar
richard-w
Forum-lid
Berichten: 608
Lid geworden op: 16 aug 2007 21:29

Gebruikersavatar richard-w 09 feb 2010 22:39

[quote="richyk"]Tja daar was ik al achter. Je moet het daarna nog wel aan de praat zien te krijgen:rolleye:[/quote]

dan google je nog een avond en dan heb je ze vast wel aan de praat

roeieber
Forum-lid
Berichten: 916
Lid geworden op: 12 aug 2005 01:51

roeieber 11 feb 2010 16:44

[quote="ericpeters"]

De verbeteringen aan het apparaat die mogelijk zijn:
- kleiner en lichter met een net zo groot of groter display.
- langer werken op een akku lading. (Het is weliswaar al lang genoeg maar het kan beter)
- snellere processor [/quote]

Lannger werken op een accu en snellere processor, dat spreekt elkaar een beetje tegen.

[quote="HenkV"]- graag een temperatuur sensor
- verbetering van de schermindeling. We hebben nu 2 schermpjes met in totaal 16 velden. Wil je tijdelijk iets anders zien dan dat daar voorgeprogrammeerd staat dan heb je een probleem. Kun je gaan stoppen! Ik wil net als bij elk ander apparaat de mogelijkheid om even snel een waarde op te roepen met een paar simplele drukjes
- indicatie dat je rit wordt opgenomen, kun je nu alleen zien doordat de secondes voortgaan totdat het 1é uur vol is, dan verwijnen de secondes.
- indicaties bij snelheid / hartslag dat je op 'n moment boven of onder het gemiddelde rijdt
- intervallen kunnen kiezen / stoppen zonder dat de opname stopt
- minder zware bediening. Die knoppen aan de zijkant heb je gewoon je hele hand voor nodig
- als je zonder sensor rijdt bij uitkomst van een tunnel de gemiste tijd verdelen over de laatste opnames ipv opeens een snelheid van 200km/h te loggen
etc.[/quote]

- Zal wel aan mij liggen, maar wat heb je aan een temp. sensor. Moet de temp toch nemen zoals het is.
- Ik heb maar 12 vakjes op de 2 schermen en daarbij een gedeelte dubbel, heb nog nooit gedacht dat ik iets miste (en al helemaal niet gestopt daarvoor)
- Na een uur weet ik wel dat hij nog aan het opnemen is, tevens telt hij dan door in minuten, dus....
- Zou een optie kunnen zijn
- ???
- Bediening moet niet te licht zijn, op de fiets rammelt het en is je coordinatie wat minder, bij te lichte bediening bereik je het tegenovergestelde van wat je wil bereiken.
- Rijd je zonder sensor dan??? (cadans?)

Ben volgens mij best teveden met mijn 705 als ik dit zo lees.
Enige dat ik zou willen is betere software voor op de PC (met licentie voor meerdere PC's) en minder verschillende bestandsformaten.
I Am SpeCiAliZed

henkv
Forum-lid
Berichten: 1384
Lid geworden op: 27 dec 2006 19:15
Locatie: Annecy (FR)
Contact

henkv 11 feb 2010 19:01

Roeiebier, ik ga geen welles nietes spelletje doen maar het is makkelijker voor je als je accepteerd dat anderen ergens over meedenken en met verbeteringen aankomen dan dat je alleen naar jezelf kijkt en kijkt of jij dat interessant vindt.

- als je veel berg op/af rijdt varieert de temperatuur. Zeer prettig om te weten waar die ongeveer zit als je rond het vriespunt rijdt
- Zal ik eens even een paar vakjes volmaken, tel maar mee: 1 tijd van de dag, 2 duur van de rit, 3 hartslag, 4 snelheid, 5 afstand, 6 gem snelheid, 7 stopwatch, 8 hoogte, 9 hoogtemeters, 10 gem hartslag, 11 power, 12 kms tot aankomst, 13 afstand interval, 14 gem snelheid interval, 15 aantal intervallen, 16 max snelheid etc denk aan de navigatie velden als richting. Een Hac heeft 54 datavelden die allemaal individueel te bekijken zijn. Het grote probleem is gewoon dat ik thuis moet kiezen wat ik onderweg wil zien. Je kunt de data niet zoals bij de hac of de polar oproepen met wat simpele knopdrukjes.
- Hoe zie jij dat hij opneemt na 1 uur? Steeds 'n minuut wachten om de minuten te zien verspringen? Er zijn tig-meldingen op het internet te vinden van mensen die denken de stopwatch te starten met start onbewust de opname stoppen. Bij garmin start je de stopwatch niet met start maar met lap. Zou het opname indicatortje uitgaan zie je het direct als je een blik op het display werpt, nu zie je het gewoon niet na het 1é uur. Moet je zelf de afstand en tijd onthouden om te vergelijken.
- ik ging er vervolgens van uit dat de bugs zowieso opgelost worden. Met name de hoogtemeters en de idioote metingen als je dat ding niet eerst 15 minuten buiten legt voor vertrek. Bij temperatuur variatie hoort hoogtemetervariatie maar de garmin heeft z'n temperatuurchip op een dusdanige plaats zitten dat deze veel te traag reageerd. Daarom moet deze verplicht aclimatiseren. Heb ik bij m'n hac en polar NOOIT gehad.
- Niet te vergeten de onwerkbare navigatie. Van punt A naar punt B op de navigatiestand lukt alleen als je er een héél klein ritje van maakt. Anders is ie 10 minuten bezig met een herberekening.

Ik heb dat apparaatje inmiddels 30.000km op m'n stuur gehad dus ik weet echt wel waar ik het over heb.

Het is een leuk apparaat maar hij is simpelweg niet af en bugrijk.
Mijn trainingen op bikeplanner.com

roeieber
Forum-lid
Berichten: 916
Lid geworden op: 12 aug 2005 01:51

roeieber 12 feb 2010 21:36

Wist niet dat je boos werd. Jij zegt wat je mist en waarom, ik zeg waarom ik dat niet mis, met de conclusie dat ik tevreden ben.
Maar is misschien ook makkelijk voor je als jij accepteerd dat niet iedereen je mening deelt en men misschien niet geinteresseerd is in wat voor verbeteringen jij zou willen hebben. Mail ze naar Garmin dan.
-Zo lang ik blijf fietsen voel ik niet of het kouder is en als dat wel zo is, wat doe je dan. Met het joystickje de temp omhoog zetten???
-Ik zou niet willen werken met 54 datavelden, dan scroll je jezelf te pletter, scrollen doe ik wel op het werk. Je noemt leuke dingen op, maar mijn max snelheid zie ik achteraf wel, ga ik echt niet voor stoppen om dat te willen weten. Boeit me gewoon niet als ik op de fiets zit. Ik heb 12 velden, waarvan ik zelfs enkele dubbel gebruik, heb nog nooit gedacht dat ik iets miste.
-Als ik eenmaal een uur aan het fietsen ben weet ik dat dat ding opneemt, dat weet ik zelfs zo snel ik op start duw, daarna denk ik daar niet meer over na, dan ben ik bezig met fietsen. Is nog nooit misgegaan.
-Bugs kom je overal tegen, laat ik maar zwijgen over mijn Polars. Bij de Polar was het blijvend, bij Garmin kunnen ze het nog fixen.
-In de Edge zit helemaal geen temp. sensor, althans niet voor de buitentemp. Er zit alleen een sensor in voor de processor temp. zoals in bijna alle elektronica met een processor.
-Het probleem met de hoogtemeters bij het begin heb ik wel eens gezien, maar grotendeels van de tijd werkt het gewoon meteen. En als het niet wekt, corrigeer ik het naderhand.
-Herberekenen staat bij mij uit, maar ik ben zelden de weg kwijt en als dat gebeurd fiets ik een paar Km om, nou en.

Durf stiekum te zeggen dat jij bezig bent met gegevens vezamelen, ik met fietsen. Maar ik krijg het idee dat je niet tevreden bent, gooi dat ding op eBay en koop een HAC.

Ps. het is Roeieber, Roeiebier is net iets anders.

***Waarschuwing, deze comment is gebaseerd op een persoonlijke mening en dient als dusdanig gelezen te worden.***
I Am SpeCiAliZed

henkv
Forum-lid
Berichten: 1384
Lid geworden op: 27 dec 2006 19:15
Locatie: Annecy (FR)
Contact

henkv 12 feb 2010 21:58

In de edge zit wel degelijk een temperatuurcensor. Deze wordt gebruikt voor de interne temperatuur anders kon hij helemaal geen barometrische hoogtemeting maken. Deze temp sensor is overgens niet geschikt om gebruikt te worden als temperatuursensor in onze zin van het woord.

Het verschil tussen jouw en mijn inzicht is dat ik probeer het apparaat multifunctioneler te krijgen en jij de functionaliteit probeert te beperken.
Mijn trainingen op bikeplanner.com

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 12 feb 2010 22:21

Henk heeft zeker wel een paar puntjes. Die navigatie die net werkt is toch wel een beetje vreemd voor een apparaat dat gemaakt is om mee te navigeren. Ik heb sinds 2 weken weer meer met de Garmin gereden. Het is weer nat geweest, dus ik kon 6 keer een heuvel bij Zeddam oprijden zonder een meter te stijgen (althans volgens de Garmin).

Snellere route berekeningen en een betere accuduur spreken elkaar helemaal niet tegen. Dat is gewoon een kwestie van een nieuwere generatie processor erin zitten. Een laptop van nu kan ook veel meer uitrekenen dan eentje van 10 jaar geleden en toch langer op de accu werken.

Dat geouwehoer met die tunnels snap ik echt niets van, wat TC daarmee doet is mij een raadsel. Lijkt mij dat als er geen GPS data is je gaat middelen, maar Garmin extrapoleert de data wel op een hele vreemde manier.

Aan het aantal datavelden heb ik zelf wel genoeg. Ik gebruik 1 veld met de huidige waardes en het andere veld voor gemiddeldes en maxima. Als ik echter een vermogensmeter zou hebben dan houdt 't niet echt over. Heb ik ook geen cadans (omdat ik 't onzin vind). Nu zijn vooral de maxima niet echt hele interessante getallen en die zou ik ook wel kunnen missen tijdens het fietsen. Het zou wel handig zijn als je zelf kon instellen hoeveel velden dat er moeten zijn, dus 1, 2, 3 of 4 voor de getalletjes junk.

Temperatuur vind ik vooral in de winter wel makkelijk. En ja Roeieber ik weet dat ik er weinig aan kan veranderen, maar dat kan ik ook niet aan de hoogte van een berg en toch wil ik dat ook graag weten. Als ik 't koud krijg en ik zie dat de temperatuur niet daalt weet ik dat ik snel aan 't eten moet. En dat is iets wat ik toch een stuk lastiger inschat met de huidige lage temperaturen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

henkv
Forum-lid
Berichten: 1384
Lid geworden op: 27 dec 2006 19:15
Locatie: Annecy (FR)
Contact

henkv 12 feb 2010 23:31

Ik had gedacht dat het wel duidelijk was waarom een temperatuursensor omdat ik de term 'rond het vriespunt' had gebruikt. Maar ik zal het uitwerken. Waar ik woon is geen meter vlak. Hoogteverschillen zijn temperatuurverschillen. Er zijn kloven waar in october de zon is ondergegaan en waar die pas weer in maart te zien is. Wellicht kun je je voorstellen dat dat enorme temperatuurverschillen met zich meebrengt. Fiets ik met 8°C in 'n lekker zonnetje dan heb ik geen sensor nodig maar als ik opeens -1 zie staan op diezelfde dag alleen een bocht verder, ga ik toch even iets beter opletten met natte plekken enzo. Snappie? Waarom zou je het niet willen? Op de 500 hebben ze het overigens inmiddels ingezien en erbij gezet. Die ga je daar toch nu niet voor boycotten?
Mijn trainingen op bikeplanner.com

roeieber
Forum-lid
Berichten: 916
Lid geworden op: 12 aug 2005 01:51

roeieber 13 feb 2010 10:26

Ik probeer niets te beperken. Ik zeg alleen dat de Egde in z'n huidige vorm voor mij voldoet. Dit is een forum, jij geeft jouw mening, ik geef de mijne. Heb geen zin in een bitchfight.

De navigatie voldoet waar ik het ding voor gebruik, ik maak routes, rijd die na en verwerk de gegevens op mijn PC. Dat de navigatie veel beter zou kunnen ben ik het wel mee eens,(in de auto kan het ook) maar nogmaals, het heeft mij nog nooit gestoord.

Ben niet zo thuis in processoren, maar kan me voorstellen dat een nieuwe generatie processor meer kan op hetzelfde stroomverbruik. Maar dan zou ik een nieuwe Edge moeten kopen, want processor vervangen gaat niet.

Met het temp. verhaal ga ik met je mee, maar ik houd mijn ogen liever op de weg (om te zien waar het nat/glad is) dan dat ik naar de temp aan het staren ben. Waar het 3°C is kan het ook glad zijn.(dan val ik niet over grind en smeltwater...alles weer in orde?) Ik zal geen apparaat boycotten omdat er een temp sensor opzit, maar ik zou voor dat specifieke punt niet meer betalen.

Mijn punt is dat alles voor verbetering vatbaar is, maar het gaat toch niet gebeuren. Hoogstens een firmware update en dat is om bugs te fixen niet voor meer mogelijkheden. Garmin heeft je dat apparaat toch al verkocht, waarom moeite doen, verbeteringen zitten in de volgende versie, kun je die weer kopen.
I Am SpeCiAliZed

henkv
Forum-lid
Berichten: 1384
Lid geworden op: 27 dec 2006 19:15
Locatie: Annecy (FR)
Contact

henkv 13 feb 2010 11:18

Voor mij ook geen fight hoor Roeiebier :). M'n glijpartij was overigens op kurkdroge weg. Alleen veel steentjes in 'n bocht als gevolg van smeltwater dat alweer weer weg was. Heb er nog flink last van.

Het is jammer dat er zo weinig concurentie is bij dit soort apparaten. Polar heeft er een met alleen een gps-log dacht ik. Cyclosport was er mee bezig maar ik zie al jaren niets komen. Dus in het land der blinden is eenoog koning. Maar dat de 705 nog lang niet uitontwikkeld is (in z'n basisfuncties) kunnen we het toch wel over eens zijn.
Mijn trainingen op bikeplanner.com

roeieber
Forum-lid
Berichten: 916
Lid geworden op: 12 aug 2005 01:51

roeieber 13 feb 2010 16:33

Eens! Maar ik denk dat je de opvolger moet kopen om een stap verder te komen, de huidige zal niet meer veel veranderen. Ik zag trouwens in de koopgids een 705-clone staan, maar heb hem ff niet bij de hand.

Vallen is nooit leuk, maar als je valt kun je beter glijden. Ik ging van 36 naar 0 in 2 keer niks (zijkant auto). Rug op 4 plaatsen gebroken, was in juni, kan nu zeggen dat ik er weer redelijk bovenop ben. Kon wel het ongeluk en bijbehorende rit naar het ziekenhuis (fiets in begeleidende auto) naderhand op de Edge uitlezen. Dat waren pas snelheden...
I Am SpeCiAliZed

lvp
Forum-lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 27 jan 2010 22:41

lvp 14 feb 2010 14:51

Ik zie op de site van ciclosport wel de xplova G5 die kennelijk kan navigeren en als fietscomputer werkt. Iemand ervaringen hiermee?

http://www.ciclosport.de/statische/cont ... aboverview

Plaats reactie