Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

iemand al de Garmin edge 705??

andre
Forum-lid
Berichten: 268
Lid geworden op: 12 mei 2004 11:39

andre 29 mei 2009 11:49

Ik had vd week wel iets vreemds, misschien door instellingen oid. Ik wilde navigeren naar Lochem. Maar het ding stuurde me steeds weg van lochem. Lochem lag nog geen 3km voor me. maar hij stuurde me links. en toen ging hij herberekenen, omdat ik gewoon door reed, en toen moest ik rechts volgens de garmin (?)

Iemand een idee wat dit kan zijn? Ik had tot nu toen alleen routes gevolgd, dat gaat prima.
Ik heb een edge 705 overigens.

andre
Forum-lid
Berichten: 268
Lid geworden op: 12 mei 2004 11:39

andre 29 mei 2009 11:52

Trouwens, met een gpx bestand, als ik het ding laat autorouteren. dan stuurt het me meteen terug naar het start punt en met navigeren wil het mij volgens mij alleen maar naar huis sturen. Heb ik een Garmin met heimwee?

henkv
Forum-lid
Berichten: 1384
Lid geworden op: 27 dec 2006 19:15
Locatie: Annecy (FR)
Contact

henkv 29 mei 2009 15:54

[quote="ericpeters"]Lijkt een 2.70 probleem te zijn, lees het volgende eens door: http://forums.motionbased.com/smf/index ... ic=12044.0

Lijkt op dat er corruptie in de \garmin\history\laps directory kan ontstaan waardooor history niet meer correct wordt opgeslagen.[/quote]

ik check effe m'n courses dir en alles blijkt corrupt te zijn....

Als ik die disk formatteer, maakt de 705 dan na restart zelf weer de correcte directories aan?

En ik ga zoeken naar de 2.6 upgrade. 2.7 sucks als ik het goed begrepen heb.

------edit-------

- een verificatie via windows + reparatie blijkt genoeg te zijn
- de 2.6 staat in de link hierboven incl handleiding hoe te installeren
- na downgrade zie ik geen courses menu meer
- het blijkt dat er een courses file is gekomen en geen subdir. ik verwijder de file creer een subdir en reboot de 705
- nog steeds geen courses menu maar nadat ik via trainingcenter een file geupload heb, lijkt alles ok
Mijn trainingen op bikeplanner.com

jeroenr
Forum-lid
Berichten: 582
Lid geworden op: 07 okt 2008 21:17

jeroenr 29 mei 2009 17:40

Een vraagje die volgt uit mijn verhaal in het 'vandaag gefietst' topic...is het mogelijk om de cadance meter verkeerd te monteren? Ik heb vandaag voor het eerst een ritje gemaakt met zo een meter (Edge 705) en ik vind het haast vreemd dat er een rpm van 90 - 100 wordt aangeraden (over het algemeen). 90 rpm vind ik namelijk erg langzaam, dat is voor mijn gevoel eigenlijk al echt op de macht op de pedalen stampen. Om naar mijn gevoel soepel te rijden moet ik al tussen de 100-115 zitten. Hebben meerdere van jullie deze ervaring?

Als ik de tabellen erop na sla met gekozen tandwieltjes + rpm = snelheid dan lijkt de meter wel te kloppen, maar ik had 90 rpm gewoon sneller verwacht...misschien verkeerd verwachtingspatroon.
Cervélo & Cannondale

tomtom
Forum-lid
Berichten: 1138
Lid geworden op: 29 apr 2006 23:13
Locatie: Arnhem

tomtom 29 mei 2009 23:51

Ik probeer een kaart te downloaden op mijn Garmin 705 (erg fijn apparaat maar wat een %^&$#site maakt Garmin echt afschuwelijk). Dat heb ik al meerdere malen gedaan maar ik kon maar 1 keer ook daadwerkelijk de kaart kiezen/zien op de Garmin zelf....WAT doe ik verkeerd, na 1 keer gebruiken vind ik 'm niet meer terug en heb ik ook geen gedetailleerde kaart meer?!!!. De kaart is een Benelux/Frankrijk kaart gekocht via de Garmin-site zelf.....en staat in MyGarmin ook als geïnstalleerd en unlocked.....
Canyon Aeroad
Canyon Grail

spiritwetteren
Forum-lid
Berichten: 628
Lid geworden op: 28 dec 2008 20:56

spiritwetteren 30 mei 2009 00:35

@Andre


Wat je eerste vraag betreft is het afhankelijk van de kaart(en) die je hebt.
Voor de tweede vraag (heimwee) zou ik je aanraden om herberekenen af te zetten

Groetje's

Spirit
We zijn er om elkander te helpen, nietwaar?

moustache
Forum-lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 15 jun 2007 16:39

moustache 30 mei 2009 09:27

[quote="Jeroenr"]Een vraagje die volgt uit mijn verhaal in het 'vandaag gefietst' topic...is het mogelijk om de cadance meter verkeerd te monteren? Ik heb vandaag voor het eerst een ritje gemaakt met zo een meter (Edge 705) en ik vind het haast vreemd dat er een rpm van 90 - 100 wordt aangeraden (over het algemeen). 90 rpm vind ik namelijk erg langzaam, dat is voor mijn gevoel eigenlijk al echt op de macht op de pedalen stampen. Om naar mijn gevoel soepel te rijden moet ik al tussen de 100-115 zitten. Hebben meerdere van jullie deze ervaring?

Als ik de tabellen erop na sla met gekozen tandwieltjes + rpm = snelheid dan lijkt de meter wel te kloppen, maar ik had 90 rpm gewoon sneller verwacht...misschien verkeerd verwachtingspatroon.[/quote]

Je zegt het zelf al. Je had dus blijkbaar verwacht dat de cadans waar je altijd mee fietst boven de 100 zou liggen. Maar helaas, een cadanssensor liegt niet. Die telt alleen maar hoe vaak de sensors elkaar passeren.

andre
Forum-lid
Berichten: 268
Lid geworden op: 12 mei 2004 11:39

andre 30 mei 2009 12:29

[quote="SpiritWetteren"]@Andre


Wat je eerste vraag betreft is het afhankelijk van de kaart(en) die je hebt.
Voor de tweede vraag (heimwee) zou ik je aanraden om herberekenen af te zetten

Groetje's

Spirit[/quote]

Bedankt, ik ga eerst maar eens met 1 kaart rijden, zonder fietsroutes en topo en dan kan ik er 1 voor 1 wat bij aan doen en kijken waar het "mis" gaat. Krijg ik een beetje een beeld voor mezelf welke kaarten te gebruiken bij welke activiteit.

lowermate
Forum-lid
Berichten: 155
Lid geworden op: 16 jun 2006 17:54

lowermate 30 mei 2009 16:30

[quote="Lowermate"][quote="Moustache"]GPSies! Doe ik persoonlijk alles in![/quote]

Als de punten in de track markeerd, is het dan noodzakelijk om bij elke bocht een punt te markeren ? Moet het markeer rondje precies op de weg staan ?[/quote]

Sorry, ik kom er niet uit.
Kan iemand mij helpen ?
Cannondale Synapse Ultegra

yugor
Forum-lid
Berichten: 173
Lid geworden op: 06 mar 2008 00:19

yugor 30 mei 2009 16:49

@andre: misschien dat dit iets verduidelijkt
Bij een track als gpx moet je idd berekenen uitzetten, anders stuurt hij je bij de eerste afwijking van de route rechtstreeks naar het eindpunt.

[quote="Lowermate"][quote="Lowermate"][quote="Moustache"]GPSies! Doe ik persoonlijk alles in![/quote]

Als de punten in de track markeerd, is het dan noodzakelijk om bij elke bocht een punt te markeren ? Moet het markeer rondje precies op de weg staan ?[/quote]

Sorry, ik kom er niet uit.
Kan iemand mij helpen ?

[/quote] Zet al dan niet een vinkje bij "follow road" zodat hij zelf de weg zoekt.
En de punten idd wel op de weg zetten ja. Zoomen met muis wieltje, pannen met middel muisknop.
Je moet er een beetje mee experimenteren en voor jezelf kijken wat handig is :)

lowermate
Forum-lid
Berichten: 155
Lid geworden op: 16 jun 2006 17:54

lowermate 31 mei 2009 18:06

[quote="yugor"]@andre: misschien dat dit iets verduidelijkt
Bij een track als gpx moet je idd berekenen uitzetten, anders stuurt hij je bij de eerste afwijking van de route rechtstreeks naar het eindpunt.

[quote="Lowermate"][quote="Lowermate"][quote="Moustache"]GPSies! Doe ik persoonlijk alles in![/quote]

Als de punten in de track markeerd, is het dan noodzakelijk om bij elke bocht een punt te markeren ? Moet het markeer rondje precies op de weg staan ?[/quote]

Sorry, ik kom er niet uit.
Kan iemand mij helpen ?

[/quote] Zet al dan niet een vinkje bij "follow road" zodat hij zelf de weg zoekt.
En de punten idd wel op de weg zetten ja. Zoomen met muis wieltje, pannen met middel muisknop.
Je moet er een beetje mee experimenteren en voor jezelf kijken wat handig is :)
[/quote]

Na vinkje wegvolgen gebeurt er niks.
Is het noodzakelijk dat je bij elke bocht een markeerpunt zet ?
Cannondale Synapse Ultegra

henkv
Forum-lid
Berichten: 1384
Lid geworden op: 27 dec 2006 19:15
Locatie: Annecy (FR)
Contact

henkv 31 mei 2009 18:21

Ik had nog beloofd om terug te komen op het hoogtekaartje verhaal dat volgens mij niet klopt als je bv de route tekent op gpsies.

En ik blijf erbij en kan nu precies vertellen waar het probleem zit :) Dit ligt niet aan de garmin in / uit koersmodes maar wel aan het volgende (ik kwam er achter toen ik ook op mijn site hoogte controle wilde toevoegen.):

De nasa heeft de hele wereld gescanned op hoogte. Deze gegevens hebben ze ter beschikking gesteld van iedereen. Omdat het een enorme hioeveelheid data is compromeren ze dit en wel als volgt: per vierkantje van 90 bij 90 meter wordt 1 hoogtewaarde opgeslagen. Vervolgens wordt geinterpoleerd om de waarde op een bepaald punt te berekenen. Gpsies gebruikt deze database om de hoogte op te halen. Dat is het beste dat ze doen kunnen want andere info is er niet.

Welnu dit gaat vaak goed. Zit je op een mooie glooiende helling: prima! Resolutie van 90 meter werkt goed. Echter op het moment dat je in een smalle kloof zit of langs een bergwand rijdt, is het hele mechanisme naar de knoppe. Je mist simpelweg de info.

Gisteren reed ik een 420 km tocht en in de Jura was het "preview" hoogtekaartje slechts geschikt om je op te winden. Het was niet bruikbaar. Op andere minder grillige plaatsen ging het wel goed. Maar voordat ik het door had, zwaar bergop rijden terwijl dat ding zegt: je rijd omlaag :( is niet bevorderlijk. In elk geval, we kunnen het nu beredeneren :)

Betekend ook dat als je een route hebt, opgenomen door een ander de kans groot is dat je hoogtekaartje wel beter klopt!
Mijn trainingen op bikeplanner.com

Plaats reactie