Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

De zin van lichtere wielen in zware fiets?

ludo
Forum-lid
Berichten: 199
Lid geworden op: 08 nov 2005 20:20

ludo 20 feb 2011 09:45

Jongens, sport is geen exacte wetenschap vertrek steeds vanuit dit standpunt .
Persoonlijk heb ik drie relatief lichte wielsets en 2 zware ( lees 3 onder de 1400 gr en 2 boven 1850gr) Mijn bevindingen hierover zijn dat je met een lichter wielset veel energie spaart in rit waar het er echt om gaat , bv een trainings rondje van 85km tegen 37à38 per uur waar je echt je best moet doen om bij te blijven. En dat komt je dan goed uit in de finale.

Basta

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12640
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 20 feb 2011 10:09

Lichte wielen rijden fijn. Maar het verschil merk ik eerlijk gezegd meer op de MTB dan op de racer. Maar dat zal ook met wendbaarheid te maken hebben en een ander soort wiel, handgespaakt/machinaal.

Ach vorig seizoen reed ik met een groep mee. Ik was op de mtb en kon het prima bijhouden,zegt er een. ja dat scheelt natuurlijk wel die 26" inch wieltjes daar accelereer je veel sneller mee............

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8942
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 21 feb 2011 01:07

@fdegrove: Bij gelijk totaalgewicht EN geen enkele veranderingen van bijv. stijfheid van onderdelen: Lichtere wielen uiteraard, vanwege het minieme voordeel bij accelereren. Mijn punt is dat inertie van wielen zwaar wordt overschat.
Dan kan je wetenschap misschien niet leuk vinden, maar dat is nog geen reden om de feiten naast je neer te leggen (deze laatste opmerking is vooral gericht aan ludo)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 21 feb 2011 03:57

Hoi,

Goed, we begrijpen mekaar en da's mooi.

Even full circle, en da's lichtjes sarcastisch:

Voor 2012: stalen frames zoals van her, platte velgjes en tubes....

Alles ingepakt en niet meer dan die 6.8 kg die onze UCI toelaat en we hebben een winner.

Deja vu?

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

napoleon
Forum-lid
Berichten: 135
Lid geworden op: 17 mar 2006 11:26

napoleon 21 feb 2011 08:53

@f de grove: dat testje heb ik eens min of meer gedaan. Ik heb een aantal jaar geleden de fietschallenge gereden met met bora's en een jaar ervoor met een laag alu wiel wat iets zwaarder was. In beide jaren was de concitie gelijk. Het jaar met de bora's kon ik de besten niet volgen op de klimmetjes(reed ik op het vlak weer terug), terwijl ik het andere jaar juist daar het verschil kon maken.

ludo
Forum-lid
Berichten: 199
Lid geworden op: 08 nov 2005 20:20

ludo 21 feb 2011 09:21

Napoleon schreef:@f de grove: dat testje heb ik eens min of meer gedaan. Ik heb een aantal jaar geleden de fietschallenge gereden met met bora's en een jaar ervoor met een laag alu wiel wat iets zwaarder was. In beide jaren was de concitie gelijk. Het jaar met de bora's kon ik de besten niet volgen op de klimmetjes(reed ik op het vlak weer terug), terwijl ik het andere jaar juist daar het verschil kon maken.


Conditie in beide jaren gelijk? geef 20 jaar training in zwemwereld nog nooit meegmaakt.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 21 feb 2011 13:58

Gaat hier wel goed met 't uitslaan van onzin. Door lichtere en aerodynamischere wielen ga je echt niet langzamer klimmen. Gewoon fysiek volslagen onmogelijk.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

charite
Forum-lid
Berichten: 520
Lid geworden op: 15 mei 2006 16:02

charite 21 feb 2011 14:09

Maar...... wie heeft er nou de wijsheid in pacht ?

cheers,

Peter

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8942
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 21 feb 2011 14:12

charite schreef:Maar...... wie heeft er nou de wijsheid in pacht ?

cheers,

Peter


torro! (gewoon de wielen kopen die je mooi vindt)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

charite
Forum-lid
Berichten: 520
Lid geworden op: 15 mei 2006 16:02

charite 21 feb 2011 14:22

53x11 schreef:
charite schreef:Maar...... wie heeft er nou de wijsheid in pacht ?

cheers,

Peter


torro! (gewoon de wielen kopen die je mooi vindt)


Dat durf ik bijna niet meer, Zipp 202 ;)

eelcoz

eelcoz 21 feb 2011 14:27

Napoleon schreef:@f de grove: dat testje heb ik eens min of meer gedaan. Ik heb een aantal jaar geleden de fietschallenge gereden met met bora's en een jaar ervoor met een laag alu wiel wat iets zwaarder was. In beide jaren was de concitie gelijk. Het jaar met de bora's kon ik de besten niet volgen op de klimmetjes(reed ik op het vlak weer terug), terwijl ik het andere jaar juist daar het verschil kon maken.


Hoe weet je dat je conditie gelijk was? Was de conditie van de 'besten' gelijk aan het voorgaande jaar? Hoe waren de omstandigheden in beide jaren?

Met andere woorden, op basis hiervan kun je niet de conclusies trekken die jij trekt.

fietspraat
Forum-lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 22 nov 2010 16:46
Contact

fietspraat 21 feb 2011 14:27

Met veel plezier de verschillende reacties gelezen in dit artikel. Dan denk ik terug aan de beelden die ik jaarlijks zie bij de cyclo die mijn wielerclub organiseert. Daar zie je dan van die mensen die met eigen overgewicht met een superlichte fiets komen. En vervolgens aan de voet van de laatste beklimming beginnen met 2 volle bidonnen. Volgens mij is dat ook een kilo gewicht. Als je na die beklimming nog maar 5 km hoeft wist ik het toch wel hoor.
De rest van het jaar zullen ze wel analyseren welk materiaal ze komend jaar nodig hebben om weer met het snelste materiaal aan de start te staan. Jongens, vergeten jullie de bidonhouders niet ?
fiets,fiets,fiets en verder niets.

Plaats reactie