Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

De zin van lichtere wielen in zware fiets?

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4202
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 16 feb 2011 19:28

Dag,
Ik rijd op een (semi-) klassieker. Namelijk een stalen Gazelle Exception uit 1996. Deze is Shimano 105 afgemonteerd. Wielen zijn Mavic CXP 30 velgen met Shimano 105 naven.
De complete fiets weegt 9,8 Kg, zonder pedalen. De kale wielen wegen als set 2150 gram.
Ik zie eigenlijk als enige mogelijkheid voor redelijk eenvoudige gewichtswinst het vervangen van deze wielen.
Heeft dat echter zin?

Mijn gebruiksdoel: ik train en tour gewoon in het vlakke nederlandse landschap. Hiervoor heeft het denk ik weinig zin. Maar.... in september ga ik naar de Mont Ventoux.

Dus de uiteindelijke vraag: Heeft het voor mij als niet klimmer zin om een pond winst te boeken op de wielen bij een als geheel toch wel zware fiets? Of kan ik beter gewoon wat extra afvallen, en vooral goed trainen?

pwaverijn
Forum-lid
Berichten: 691
Lid geworden op: 16 jan 2009 13:59
Locatie: Amstelveen

pwaverijn 16 feb 2011 20:19

ik weet niet wat je zelf weegt, maar een paar kilo te veel vet mee slepen hakt er harder in (dat is 100% ballast)
dan kun je beter investeren in trainingstijd dan in een wielset die een paar gram lichter is.
accepteren kun je leren!

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 16 feb 2011 20:22

Gewicht van wielen heeft twee dimensies. 1. het dode gewicht, hetgeen hetzelfde effect heeft als het gewicht van andere, niet draaiende, onderdelen, zoals het frame en jezelf. 2. het gewicht dat draaiend versneld moet worden, dit kost kinetische energie. Daarom wordt wel eens gezegd: gewichtsbesparing bij de wielen telt dubbel.

swijland
Forum-lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 05 okt 2004 20:44

swijland 16 feb 2011 20:26

Gewichtsbesparing van wielen is de belangrijkste besparing die je kunt doen, zeker als je wilt gaan klimmen. Het gewicht van de wielen moet je continu op gang krijgen en des te lichter je wiel (of beter gezegd je velg), des te makkelijker zal dat gaan.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 16 feb 2011 20:35

Beide bovenstaande posts kloppen niet. Met klimmen maakt 't helemaal niets uit waar je het gewicht bespaard, bij je wielen, frame of je eigen pens. Iedere gram die je bespaard scheelt je precies even veel tijd voor je boven bent, de plaats waar je het gewicht bespaard maakt niets uit.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 16 feb 2011 20:39

Waarom kiezen?? doe er lichtere wielen in en val af, 2 vliegen in 1 klap.

Als je moet kiezen waar het gewicht (van de fiets) af gaat, kan je toch het beste de wielen kiezen.

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4202
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 16 feb 2011 20:41

Ik weeg nu zelf 88 Kg (kom vanaf 94 in begin januari), en verwacht in september 80 á 82 Kg te wegen. Dus daar komt nog wat gewichtsverlies.
Wat betreft de wielen, nog een pondje eraf zou dus best eens kunnen schelen begrijp ik.

Hebben hier mensen goede tips voor passende wielen in mijn fiets, zilver-chroom kleurig, geschikt voor mijn gewicht, 1600 á 1700 gram, nieuw of occasion, 200 á 250 euro?
Ik heb geen haast, wil mijn spullen voor de Ventoux in de loop van juli op orde hebben.

perrush
Forum-lid
Berichten: 404
Lid geworden op: 21 nov 2007 21:22

perrush 16 feb 2011 20:50

met dat gewicht zou ik niet voor lichte wielen kiezen. Kies gewoon voor een setje handgespaakte 32 gaats wieltjes.

Of als je ze dan toch in de winkel wilt kopen doe je imho geen miskoop aan fulcrum 3's
http://www.wielertoerist.be/perrush3/" onclick="window.open(this.href);return false;

fly
Forum-lid
Berichten: 79
Lid geworden op: 07 mar 2010 18:59

fly 16 feb 2011 21:41

Ik zou met name eerst kijken naar je ideale gewicht. Je BMI index is n handige maat. Zeker als je nog even de tijd hebt is dit de beste, meest effectieve en goedkoopste oplossing. Doe dit wel op een evenwichtige verantwoorde manier. Als je dit gewicht bereikt hebt vlieg je sowieso al twee keer zo hard over het asfalt. Als kadootje voor jezelf kun je dan gaan zoeken naar n leuk wielset. Vlieg je nog harder!

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4202
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 16 feb 2011 21:53

Qua BMI zou ik 75-78 Kg mogen wegen. Dat gewicht voelt echter net niet lekker voor me. Daarom mik ik op een gewicht net boven de 80 Kg. Dat past me beter.
Overigens adviseerde de Sportarts bij m'n recente keuring om de komende periode maar heel geleidelijk af te vallen, dit ivm de (voor mij) forse trainingsbelasting. Zij adviseerde me maximaal nog 5 kg af te vallen tot september.
Nb. op dat moment woog ik nog 90 Kg....

gugi100
Forum-lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 28 nov 2008 11:14

gugi100 16 feb 2011 22:02

Volgens mij kan je je het beste gewoon op veel fietsen en met lol fietsen storten. Dat gewicht van zowel je zelf als de wielen zou ik me niet zo om bekommeren. Er gaat niets boven lekker trainen.

Als nieuwe wielen je plezier verhogen, gewoon doen.

Gr GJ
Redelijk snel fietsen is best grappig.

fly
Forum-lid
Berichten: 79
Lid geworden op: 07 mar 2010 18:59

fly 16 feb 2011 22:22

hanz1963 schreef:Qua BMI zou ik 75-78 Kg mogen wegen. Dat gewicht voelt echter net niet lekker voor me. Daarom mik ik op een gewicht net boven de 80 Kg. Dat past me beter.
Overigens adviseerde de Sportarts bij m'n recente keuring om de komende periode maar heel geleidelijk af te vallen, dit ivm de (voor mij) forse trainingsbelasting. Zij adviseerde me maximaal nog 5 kg af te vallen tot september.
Nb. op dat moment woog ik nog 90 Kg....


Prima toch! Succes!

Plaats reactie