Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

De zin van lichtere wielen in zware fiets?

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 19 feb 2011 01:02

Hoi,

@53X11:

Het punt is, doe je liever tien spurtjes met lichte wielen (all else kept equal) of met zware wielen?

Rekenen is mijn sterkste kant niet maar vaak heb ik het gevoel dat wetenschap net als politiek is. Geen gevoel met de realiteit.

Enfin, je begrijpt beslist wel wat ik bedoel. :D

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 19 feb 2011 09:53

fdegrove schreef:Rekenen is mijn sterkste kant niet maar vaak heb ik het gevoel dat wetenschap net als politiek is. Geen gevoel met de realiteit.

Och, arme...

Alles om maar niet toe te geven dat de processen tussen de oren een grote rol spelen. ;)

gugi100
Forum-lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 28 nov 2008 11:14

gugi100 19 feb 2011 11:36

fdegrove schreef:Hoi,

@53X11:

Het punt is, doe je liever tien spurtjes met lichte wielen (all else kept equal) of met zware wielen?

Rekenen is mijn sterkste kant niet maar vaak heb ik het gevoel dat wetenschap net als politiek is. Geen gevoel met de realiteit.

Enfin, je begrijpt beslist wel wat ik bedoel. :D

Ciao, ;)


Nou ja, hier komt ie dan. Vast al vaker gedaan. En het kan best dat ik er nog ergens naast zit ook. Rekenen is ook niet mijn sterkste punt, ik fiets liever.

Uit Tour 2010/7 wieltest. Voor een verschil in snelheid van 30 kmh wordt de “Beschleunigungsenergie” gegeven.
Het verschil tussen het “beste” wiel en een “slechte” (lightweight Obermayer 3 en Mavic Cosmic Carbone SLR) is 129-81= 48 Joule (voor toename in snelheid van 30 kmh). Het verschil in gewicht van de set is een 731 gram!
Nu ga ik in 10 minuten tien keer een sprintje doen waarbij de snelheid met 30 kmh toeneemt.
Het verschil is dan 480 Joule. Je moet dan wel elke keer in de remmen met een snelheidsafname van 30 kmh om de extra energie in de slechte wielen meteen in warmte om te zetten.
Stel dat je gedurende die 10 minuten een gemiddeld vermogen van 300 Watt levert. (1 Watt was toch 1Joule per seconde?) Dan heb je 300 *60*10 = 180000 joule geleverd. Dan is bij de “foute” wielen van die hoeveelheid energie 0,27 % meer in de wielen gestopt.
Anders gezegd met de “foute” wielen moet je in dit (extreme voorbeeld! Want meteen weer remmen na sprint!) in die 10 minuten gemiddeld 0,8 Watt vermogen meer leveren.
Ik denk dat ik dat verschil niet ga merken. Maar goed, ik kan natuurlijk de “realiteit” (of wereld van magie?) van een andere persoon niet beoordelen.

Begrijp me goed hoor een magisch wereldbeeld is vaak het meest aangenaam hoor. Ik vind die lichte sets ook grappig hoor.

Groet GJ
Redelijk snel fietsen is best grappig.

torro
Forum-lid
Berichten: 167
Lid geworden op: 21 apr 2008 10:54

torro 19 feb 2011 11:47

Waarom koop je ze gewoon niet, is toch leuk om mooi materiaal te hebben

gugi100
Forum-lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 28 nov 2008 11:14

gugi100 19 feb 2011 12:14

torro schreef:Waarom koop je ze gewoon niet, is toch leuk om mooi materiaal te hebben


En inderdaad ,TS, dat is de zin van lichtere wielen en een zwaar frame. Leuk! Niet meer en niet minder. Fietsen doen we toch ook omdat het leuk! is.

Succes met de zoektocht naar een leuk setje!

Gr GJ
Redelijk snel fietsen is best grappig.

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4202
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 19 feb 2011 12:31

gugi100 schreef:
torro schreef:Waarom koop je ze gewoon niet, is toch leuk om mooi materiaal te hebben


En inderdaad ,TS, dat is de zin van lichtere wielen en een zwaar frame. Leuk! Niet meer en niet minder. Fietsen doen we toch ook omdat het leuk! is.

Succes met de zoektocht naar een leuk setje!

Gr GJ


Ik geloof wel dat het tussen m'n oren zo werkt. Ik twijfel, ook op basis van alle info hier, aan het echte nut (mbt klimmen) van zo'n aanschaf, maar mijn mooie stalen fiets weer wat opwaarderen met mooiere wielen zit aardig vast tussen m'n oren.... En ik geloof absoluut dat lichtere wielen "psychisch" makkelijker klimmen :-)

spiritwetteren
Forum-lid
Berichten: 628
Lid geworden op: 28 dec 2008 20:56

spiritwetteren 19 feb 2011 12:46

Ik heb vorige week de Shamals van campa gekocht ter vervanging van de scirocco's. Ik denk nu niet dat ik ga vliegen met de lichtere wielen maar het oog wil ook wat.
We zijn er om elkander te helpen, nietwaar?

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 19 feb 2011 14:12

Hoi,
litespeed schreef:
fdegrove schreef:Rekenen is mijn sterkste kant niet maar vaak heb ik het gevoel dat wetenschap net als politiek is. Geen gevoel met de realiteit.

Och, arme...

Alles om maar niet toe te geven dat de processen tussen de oren een grote rol spelen. ;)


Beter iets tussen de oren dan helemaal niets.

Maar daarmee is de vraag ook nog niet beantwoord. Niet dat iemand een zinvol antwoord verwacht maar toch...

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

misternochain
Forum-lid
Berichten: 226
Lid geworden op: 08 dec 2008 16:33

misternochain 19 feb 2011 23:43

Mijn wielset voor in de winter weegt 2.5kg (met cassette en banden dus), mijn zomerset weegt 1.8kg ... en ik vind toch echt wel dat ik verschil merk. Als je in groep effe tot op het wiel moet geraken, bij het optrekken na een bocht, versnellen bergop, het gewoon vlotter.
Tussen de oren of niet, het is zo :)
Stevens SLC Team Ultegra SL

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 20 feb 2011 00:22

@fdegrove: Nu beledig je mij -wetenschapper- toch wel een beetje hoor! :-)

Uiteindelijk geeft Torro natuurlijk het beste antwoord....
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 20 feb 2011 02:33

Hoi,

Da's niet de bedoeling maar als puntje bij paaltje komt blijft inertie, euh wel, inertie.

Mijn vraag staat dus nog steeds: wat liefst, bij gelijk gewicht, liever zware wielen en een licht kader of lichtere wielen en een zwaarder frame om aan je je 6.8 kg te komen?

M.a.w. wat rijdt prettiger?

M.a.a.w. is het beschouwen van de inertie van roterende delen ( belangrijke roterende delen wel te verstaan) als onbelangrijk in het eindresultaat wel zo verstandig?

We kunnen dit nog verder uitdiepen maar met wetenschap alleen win je geen races...

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 20 feb 2011 02:56

hanz1963 schreef:
gugi100 schreef:
torro schreef:Waarom koop je ze gewoon niet, is toch leuk om mooi materiaal te hebben


En inderdaad ,TS, dat is de zin van lichtere wielen en een zwaar frame. Leuk! Niet meer en niet minder. Fietsen doen we toch ook omdat het leuk! is.

Succes met de zoektocht naar een leuk setje!

Gr GJ


Ik geloof wel dat het tussen m'n oren zo werkt. Ik twijfel, ook op basis van alle info hier, aan het echte nut (mbt klimmen) van zo'n aanschaf, maar mijn mooie stalen fiets weer wat opwaarderen met mooiere wielen zit aardig vast tussen m'n oren.... En ik geloof absoluut dat lichtere wielen "psychisch" makkelijker klimmen :-)


Die laatste zin. Sorry maar dat klopt dus absoluut niet.

Je mag van mij dezelfde klim doen met de Boras die 300g of meer lichter zijn dan bv mijn Neutrons en dan zal je merken dat een lichter wiel niet per definitie makkelijker berg op gaat.

Waarom?

Ciao, ;)

P.S. Opgelet, niet veralgemenen, en da's precies de fout die al te vaak wordt gemaakt. Zwart-wit televisie.
Snobisme is een dure hobby...

Plaats reactie