Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

De zin van lichtere wielen in zware fiets?

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4224
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 21 feb 2011 19:10

Ik kaap m'n eigen topic maar weer terug :-)

De situatie is in een week tijd behoorlijk veranderd... Ik was gisteravond wat met m'n fiets aan het rommelen na m'n training van die dag, en hoorde "ineens" de achternaaf behoorlijk schaven. Volledig drooggelopen en ingevreten naaf! (shimano 105). Helaas niet het cupje, maar het naafdeel. Moet dus (heel wat) vlotter gaan vervangen dan gepland.... Maar wel fijn dat ik al wat orientatiewerk had gedaan :-)
De eerder genoemde Zonda en Fulcrum 3 zijn me op dit moment (nieuw) te duur, maar ik heb al wel een paar andere opties op mijn shortlist;

Shimano Ultegra 6700 syteemwielen (269 euro, rose)
Mavic open pro met Ultegra naven (268 euro, bike experto)
Mach 1 CFX met Ultegra naven (230 euro, bike experto)
(Overigens heb ik de mavic open pro met Ultegra naaf ook bij Actionsports.de gezien, voor maar 204 euro. Is deze zaak hier bekend?)


Heeft iemand tips/adviezen/beargumenteerde voorkeuren mbt deze wielen?

Nog een aanvullende vraag. Maakt het in gewicht en kwaliteit nog veel uit of je met Ultegra naven of 105 naven laat bouwen?

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 22 feb 2011 02:03

Hoi,
Amclassic-fan schreef:Gaat hier wel goed met 't uitslaan van onzin. Door lichtere en aerodynamischere wielen ga je echt niet langzamer klimmen. Gewoon fysiek volslagen onmogelijk.


Niemand beweert dat.

Alleen zijn, voor zover ik weet, niet alle aero wielen, hoe licht ook, even klimvriendelijk en kan je gewoon niet alles in het zelfde vak duwen omdat het evenveel weegt.

Hetzelfde geldt ook voor frames, enzovoort en zo verder.

Er zijn gewoon een aantal faktoren die interageren die maken dat je voor zus of zulks parkoers of weerstomstandigheid je gewoon zus of zulks verkiest.

Een sport tot naakte cijfertjes reduceren en dan algemeen geldende besluiten trekken alsof het in steen gebeiteld stond kan tot op een bepaalde hoogte.
Eens daar voorbij komen andere zaken om de hoek kijken.
Sommige van die zaken kan je dan ook weer wetenschappelijk gaan relateren naar het subjectieve en het objectieve toe maar alles op een hoop gooien is gewoon wel erg kort door de bocht.

Als ik nu stel dat ik met een 500g zwaarder wiel met dezelfde banden en bandenspanning, zelfde verzet enz. de "indruk" heb dat ik keer op keer daar makkelijker mee een heuvel over ga dan met een 500g lichter enz. wiel dan kan ik ook wel een plausibele uitleg geven waarom ik dat zo aanvoel.
Bij gebrek aan crono metingen houden we het even bij het gevoelsmatige maar niks verbaast me nog.

In dezelfde lijn voel ik en met mij duizenden anderen het verschil in rijgedrag in verschillende frames, bandjes en wielen enz. die nochtans allemaal grosso modo hetzelfde wegen.

Als twee zaken hetzelfde meten maar toch anders uitpakken in praktijk dan meet je gewoon niet wat er had moeten gemeten worden. Was dat wel zo dan had je gemerkt dat wat gelijk lijkt niet per definitie gelijk is.

Het idee om alles wetenschappelijk te willen verklaren is op zich best interessant maar vaak staat de mens zichzelf in de weg.

Interessanter nog zou zijn om te onderzoeken hoe de relatie mens-machine zich verhoudt.


Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8942
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 22 feb 2011 11:18

@Hanz: Indien je je budget wilt oprekken, bij bikepalast zijn Zonda's nu E360. Zo niet, dan zijn de bike-experto wielen een goede keuze (ik zou open-pro+ultegra doen). Heb meerdere setjes van hem gekocht, en allemaal zijn ze heel goed vind ik.

@fdegrove: Die andere eigenschappen die jij noemt zijn ook allemaal meetbaar en in principe dus ook gewoon (bio)mechanische variabelen. Allemaal prima wetenschappelijk te verklaren dus. :-)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 22 feb 2011 21:00

Hoi,
@fdegrove: Die andere eigenschappen die jij noemt zijn ook allemaal meetbaar en in principe dus ook gewoon (bio)mechanische variabelen. Allemaal prima wetenschappelijk te verklaren dus. :-)
Je zal me niet het tegendeel horen beweren. :D

Wat me altijd al geboeid heeft is hoe het mechanische gedrag van een wiel (vertikale compliante b.v.) zich vertaalt naar de rijder toe.

In dezelfde geest vraag ik me af of men er geen goed aandoet om bij sommige combinaties zoals een wiel met zeer grote vertikale stijfheid en een weinig compliant frame (in het vertikale vlak alweer) de bandenspanning te verlagen.
Je zou bv ook in zulke gevallen met een bredere achterband gaan rijden.

In beide gevallen zou dat naar mijn mening de rolweerstand op normaal wegdek zeker te goede komen.

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

materialist
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12

materialist 23 feb 2011 00:04

Bij minder verticale compliance van het frame en de wielen zal de vervorming van de band juist extra toenemen dus meer rolweerstand lijkt mij
Do kin der mar druk mei weze

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 23 feb 2011 02:32

Hoi,

Dat zou ik instinctief ook denken maar is dat wel zo (een normaal wegdek in gedachte houdend) ?

Op eerste gezicht lijkt alles herleidbaar tot eenvoudige newtoniaanse physica en dat is precies waar vaak de verkeerde afleidingen zijn gemaakt in het verleden. Nu ja, verkeerd is relatief. Alles is relatief.
Het is en blijft relatief eenvoudig, alleen zijn de conclusies vaak te rechtlijnig.

Maar goed, we willen meer weten, dus de vraag.

Graag had ik onderzoek gezien naar de "tandwielverhouding" (dat is wat het is in praktijk) tussen band, wegdek en frame.

Wellicht hebben vele wetenschapper daar pasklare antwoorden voor, ik hen zo mijn idee maar da's dan dat...

Gentlemen?

Cheers; )
Snobisme is een dure hobby...

frigo
Forum-lid
Berichten: 802
Lid geworden op: 18 aug 2008 17:08

frigo 23 feb 2011 22:06

Mavic Open Pro met Ultegra-naven lijken mij een perfecte match voor jou; relatief licht, duurzaam (gebuste velgen) en wat looks betreft passend in een stalen frame. Achternaaf met 36-spaken (stijver) en voor 32 of 28 (comfort).

Succes met de keuze!
Bianchi 1885: Bij een Italiaanse racefiets krijg je de moraal er gratis bij!

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4224
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 23 feb 2011 23:47

Frigo schreef:Mavic Open Pro met Ultegra-naven lijken mij een perfecte match voor jou; relatief licht, duurzaam (gebuste velgen) en wat looks betreft passend in een stalen frame. Achternaaf met 36-spaken (stijver) en voor 32 of 28 (comfort).

Succes met de keuze!


Deze optie begint langzamerhand ook mijn voorkeur te krijgen. Zowel kwalitatief als optisch. Met de mooie zilveren velgen! Ik ben hierover inmiddels met de hier op het forum veelgeroemde Zoran van BikeXperto "in gesprek" .

Nb. Overigens heb ik een fietsenmaker gevonden die zegt de naaf van mij oude achterwiel te kunnen fixen. Officieel zou het niet kunnen, maar hij zegt dat je de cup (?) uit de naaf kunt tikken, en er dan een nieuwe in kunt persen... Dan kan ik nog even met deze wielen rijden, en zonder teveel haast m'n keuzes maken! Zou fijn zijn.

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 25 feb 2011 02:56

Hoi,
Nb. Overigens heb ik een fietsenmaker gevonden die zegt de naaf van mij oude achterwiel te kunnen fixen. Officieel zou het niet kunnen, maar hij zegt dat je de cup (?) uit de naaf kunt tikken, en er dan een nieuwe in kunt persen... Dan kan ik nog even met deze wielen rijden, en zonder teveel haast m'n keuzes maken! Zou fijn zijn.
Prijs jezelf gelukkig met zo'n Fm.
Meestal is het liever weggooien dan herstellen.

Punt is, meestal is alles herstelbaar alleen doet de fabricant er alles aan om dat zo weinig makkelijk te maken als maar kan.
Dat is zijn belang.
Ons belang ligt duidelijk elders.

Jammer dat het vaak allemaal zo kortzichtig is, toch?

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

wilcoelskamp
Forum-lid
Berichten: 470
Lid geworden op: 12 apr 2010 21:17
Locatie: Noord-West Veluwe

wilcoelskamp 25 feb 2011 07:18

Zonda's zijn zelfs te vinden voor €319
Cannondale Six (costum rebuild) SRAM RED + Kuiper FCC50 & SRAM S27AL
Cannondale Flash 29'er SRAM X.9/ X.0

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4224
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 25 feb 2011 10:06

wilcoelskamp schreef:Zonda's zijn zelfs te vinden voor €319



linkje?

torro
Forum-lid
Berichten: 167
Lid geworden op: 21 apr 2008 10:54

torro 25 feb 2011 10:25

Nogmaals mijn enige advies in deze :

Koop gewoon de wielen die jij het mooiste vind. Ik zelf vind FF wheels prachtig, en ga ze waarschijnlijk om die reden ook kopen, ga ik beter van fiets nee maar wel een betere moraal !

Er zullen tig renner/sters blijven die sneller zulllen zijn met "ander'" materiaal.

Plaats reactie