Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

De zin van lichtere wielen in zware fiets?

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4224
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 16 feb 2011 22:47

Toch weer even terug van mijn gewicht naar de wielen...

Hebben er nog mensen ideeen voor wielen die in dit type klassieke race fiets passen?
Dus chroom/zilver kleurig, een gram of 1600/1700 per set?
Ook namen van oudere (tweedehands) types waar ik rustig naar uit kan kijken zijn dus welkom!

(Ik twijfel nog steeds of het echt nut heeft, de meningen zijn wat verdeeld, maar al werkt het dan maar tussen de oren! Of als beloning voor een succesvol afgewerkt trainingsschema :-) )

giantpeloton
Forum-lid
Berichten: 188
Lid geworden op: 12 aug 2010 15:47

giantpeloton 16 feb 2011 22:58

duurdere naven zijn meestal wat lichter, dus daar kun je het zoeken. En je kunt ook een traditionele Mavix 36 spaaks GTA of Gentleman of gelijkwaardig zoeken. Die heb ik in tien jaar niet kapot kunnen fietsen en dan woog ik zo'n dertig kilo meer dan jij nu.
Desnoods train je met de zware mavics en tegen de tijd dat je naar Frankrijk vertrekt zet je de lichte wielen in.

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4224
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 16 feb 2011 23:12

Giant Peloton schreef:Desnoods train je met de zware mavics en tegen de tijd dat je naar Frankrijk vertrekt zet je de lichte wielen in.


Dat lijkt me ook een goed plan. Trainen met de zware wielen, voor het vertrek naar Frankrijk de lichtere wielen monteren, en dan bij het vertrek ineens het verschil in gewicht voelen van lichtere wielen, en zo een extra push krijgen!

dj
Forum-lid
Berichten: 174
Lid geworden op: 14 jan 2008 23:33

dj 17 feb 2011 23:01

het klopt wél dat lichte velgen voordeel hebben bij acceleratie en klimmen - dus een iets lichter setje zou je best kunnen helpen en is zoals hierboven is opgemerkt ook een leuke worst om voor je neus te houden tijdens het trainen en afvallen. Als het niet zo uitmaken waar het gewicht zit zouden profs niet met lage velgen in de bergen rijden lijkt mij zo (ook met hogere velgen kun je wel aan een 6.8 kg fietsje komen).

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 18 feb 2011 00:29

DJ schreef:Als het niet zo uitmaken waar het gewicht zit zouden profs niet met lage velgen in de bergen rijden lijkt mij zo (ook met hogere velgen kun je wel aan een 6.8 kg fietsje komen).


Dat is in een andere discussie aan bod gekomen.

Er zijn andere redenen dan het gewicht waarom er in de bergen voor lage velgen wordt gekozen, bovendien kunnen hoge wielen heel licht zijn, ook in de velg (denk aan Lightweights)
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 18 feb 2011 01:57

Hoi,
Amclassic-fan schreef:Beide bovenstaande posts kloppen niet. Met klimmen maakt 't helemaal niets uit waar je het gewicht bespaard, bij je wielen, frame of je eigen pens. Iedere gram die je bespaard scheelt je precies even veel tijd voor je boven bent, de plaats waar je het gewicht bespaard maakt niets uit.


Puur wetenschappelijk klopt dit als een bus maar klopt het ook ergonomisch gezien?

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4224
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 18 feb 2011 08:57

de zwarten schreef:
DJ schreef:Als het niet zo uitmaken waar het gewicht zit zouden profs niet met lage velgen in de bergen rijden lijkt mij zo (ook met hogere velgen kun je wel aan een 6.8 kg fietsje komen).


Dat is in een andere discussie aan bod gekomen.

Er zijn andere redenen dan het gewicht waarom er in de bergen voor lage velgen wordt gekozen, bovendien kunnen hoge wielen heel licht zijn, ook in de velg (denk aan Lightweights)


Ik kan me voorstellen dat, ivm de soms heftige winden op de Mont Ventoux, lage velgen minder wind vangen.

Hebben mensen nog betaalbare tips. Behalve zelfbouw of Fulcrum r3? (ook 2e hands)
En hebben hier misschien ook mensen ervaring met de zefbouw wielen van ForceWheelz? Erg actief op marktplaats en ook hier op het forum gesignaleerd.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8942
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 18 feb 2011 09:29

fdegrove schreef:Hoi,
Amclassic-fan schreef:Beide bovenstaande posts kloppen niet. Met klimmen maakt 't helemaal niets uit waar je het gewicht bespaard, bij je wielen, frame of je eigen pens. Iedere gram die je bespaard scheelt je precies even veel tijd voor je boven bent, de plaats waar je het gewicht bespaard maakt niets uit.


Puur wetenschappelijk klopt dit als een bus maar klopt het ook ergonomisch gezien?

Ciao, ;)


Huh, hoe bedoel je dat, "ergonomisch gezien"?

@DJ: 4 mogelijkheden:
1) Profs kijken ook niet altijd objectief
2) Veel profs rijden wel op hoge velgen de bergen in (m.a.w., je kijkt niet goed)
3) Er zijn andere redenen om met lage velgen te rijden (zie opm. de zwarten)
4) Newtoniaanse mechanica geldt alleen voor gewone stervelingen, niet voor profs

;-)

@TS: gewicht besparen berg op heeft altijd zin, als je doel tenminste is om zo snel, danwel zo makkelijk mogelijk boven te komen. Waar je dat gewicht bespaard maakt dan weer niets uit. "Gewicht telt dubbel" (moet eigenlijk zijn "Inertia telt dubbel) op de wielen gaat alleen op bij versnellen/vertragen (waarbij het netto verschil in kinetische energie nog steeds nul is overigens). Maar ten eerste is de inertia van wielen zeer-zeer laag in vergelijking met de inertia van de fiets+berijder en ten tweede zijn de versnellingen bergop ook zeer laag.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 18 feb 2011 11:21

Om even op de vraag van de topicstarter te antwoorden (zilveren wielen, 250 euro):
Campagnolo Zonda (die zijn dan wel zwart ;) )
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 18 feb 2011 12:24

Hoi,

@53x11:

Je kan je afvragen wat voor de fietser het makkelijkst (ergonomie, comfortabel enz.) rijdt: een fiets van 6,8 kg mat zware velgen en banden of dezelfde fiets van 6,8 kg met lichte velgen en banden.

M.a.w. lage inertie is toch waarneembaar? Ieder die voor zichzelf de test heeft gedaan merkt toch het verschil.

Zoals het in onderzoek wordt afgeschilderd lijkt het wel of inertie absoluut geen invloed heeft. Ik begrijp uiteraard dat je de totale massa in beweging moet brengen, de vraag is dus hoe gaat dat nu het makkelijkst vanuit een ergonomisch (of noem het gerust biomechanisch) standpunt?

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8942
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 18 feb 2011 14:40

@TS/de zwarten: +1 voor Zonda's. Zijn die niet ook een tijdje in zilver leverbaar geweest. Check de Duitse prijsvechters even.

@fdegrove: Da's toch ook wetenschappelijk? ;-)
Inertie is niets anders dan traagheid, oftewel de 'weerstand' tegen verandering van snelheid. Of het nou om draaiende dan wel om rechtlijnige bewegingen gaan maakt eigenlijk niet zoveel uit. In alle gevallen gaat het om veranderingen van kinetische energie.
(Bio)mechanisch gezien is er geen enkel verschil op constante snelheid. En ja, ik weet dat je als fietser niet altijd met een constante snelheid fietst.
Toch heb ik zeer m'n twijfels of de verschillende in inertie wel zo waarneembaar zijn. Als je wat gaat rekenen kom je toch al snel tot de conclusie dat de verschillen in traagheid in het niet vallen bij de traagheid van het hele systeem fiets+fietser.
Ik voel heel duidelijk het verschil tussen m'n Cosmics en m'n Neutron Ultra's. Maar voel ik het gewicht? De stijfheid? De luchtwrijving? Word ik beinvloed door het geluid? Waarschijnlijk baseer ik mijn oordeel op een integraal van al deze waarnemingen, maar ik zou niet durven stellen dat ik de inertia voel.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4224
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 18 feb 2011 23:47

Eerste tips dus Fulcrum r3 en Zonda's. Nieuw buiten het budget, wat ik zo snel heb gezien, maar moeten 2e hands zeker binnen het budget te vinden zijn in de komende periode!

Plaats reactie