Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Multivitamine wel of niet?

Gebruikersavatar
tornadotom
Forum-lid
Berichten: 782
Lid geworden op: 11 nov 2007 16:39

Gebruikersavatar tornadotom 20 mar 2008 20:20

Ik neem elke dag bij het ontbijt een multivitamine tablet. Helpt dit nu, want na 2 jaar gebruik merk ik geen verschil...
Of heeft het bij gezonde voeding totaal geen nut?

Alvast bedankt!
Vertrouwen is goed, controle is beter.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5891
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 20 mar 2008 20:37

tom

multivitamine hebben bij normale voeding TOTAAL geen nut. Het heeft alleen maar nut voor de verkoper van dit spul :-)
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 20 mar 2008 20:58

Heeft geen nut, laatst nog een uitgebreid artikel gestaan in the Lancet.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8942
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 20 mar 2008 21:29

't Hangt er een beetje vanaf wat je met je 'normale' voeding binnenkrijgt he??

@havana: geef de citation 'es
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

thijs1967
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 23 dec 2005 21:31

thijs1967 20 mar 2008 22:05

Volgens mij heb ik er wel baat bij, vanwege nogal ernstige hooikoorts ben ik ook gelijk allergisch voor veel soorten fruit.
Daarom neem ik na het ontbijt meestal 1 X multivitamine en 1 X 1000mg vitamine c.
Zo krijg ik tenminste nog iets van "fruit" binnen.

Ik ben in ieder geval bijna nooit ziek (ik weet niet ofdat het aan die pillen ligt)

graven
Forum-lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 07 mei 2007 12:05

graven 20 mar 2008 22:10

In sommige gevallen kan het een aanvulling zijn:

B.v. mensen met een donkere huidskleur die in NL wonen kunnen vaak wat extra vitamine D gebruiken.
Maar in normale gevallen is het echt onzin.

De farmaceuten claimen dat het een aanvulling is als je nooit verse groente of fruit eet. Maar dit is super moeilijk aan te tonen. Als je nooit verse groente en fruit eet krijg je misschien niet de gewenste advies waarde binnen, maar echt niemand in NL heeft deficienties zoals in ontwikkelingslanden.

Voor topsporters zou het ook een goede aanvulling kunnen zijn, omdat dit het herstel zou bevorderen. Maar dat is nogal kweekbakjes wetenschap.

Zelf ben ik een beetje huiverig om iedere dag zo'n vitamine pil te nemen. Niemand weet namelijk wat de lange termijn effecten zijn. Ik bedoel dan 25 jaar of langer iedere dag een vitamine pil.
Dit wordt wel onderzocht in muizen, maar dan voor max 2 jaar (ouder worden ze namelijk niet). En dan is het nog een muis en geen mens.
Nu is het zo dat de je de meeste vitamines wel uit plast maar er zijn er een paar die je minder snel verwerkt, nl vit. A,D,E en K.
Het zal allemaal wel meevallen hoor, maar ik hou gewoon van een lekker appeltje.

Groet graven.


Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5891
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 20 mar 2008 22:23

[quote="thijs1967"]Volgens mij heb ik er wel baat bij, vanwege nogal ernstige hooikoorts ben ik ook gelijk allergisch voor veel soorten fruit.
Daarom neem ik na het ontbijt meestal 1 X multivitamine en 1 X 1000mg vitamine c.
Zo krijg ik tenminste nog iets van "fruit" binnen.

Ik ben in ieder geval bijna nooit ziek (ik weet niet ofdat het aan die pillen ligt)[/quote]

Voel je je nog wel lekker met deze MEGA overdosis aan vitamine-C? Je hebt ongeveer 60 mg Vitamine C nodig per dag. Je slikt dus 17 keer de aanbevolen waarde voor een dag! Als we dit soort pillen hadden gehad in de tijden van de VOC was er nooit scheurbuik ontstaan aan boord van de schepen.
Live fast; die young. mijn blog

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 20 mar 2008 22:44

Te veel vitamine kan gevaarlijk zijn. Het wordt tegenwoordig gelinkt aan allerlei auto-immuun ziekten......

http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/6399773.stm

Diogenes
Velgenfluisteraar

Florezido

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 20 mar 2008 22:55

Bepaalde vitaminen kunnen soms een positief effect hebben. Daar staan echter ook negatieve effecten tegenover. Sommige vitaminen worden enorm overgedoseerd en kunnen dan wel zeker negatieve effecten hebben (ondanks de algemene notie dat je ze wel uitpist). Het kan wel zin hebben om (na een paar weken informatie inwinnen) een aantal vitaminen te gaan slikken, maar allemaal verpakt in 1 pil is niet echt het beste. Heel vaak is er iets te zien op televisie (vaak BBC docu's), maar de details vergeet ik altijd. Ik denk dat de site van de BBC wel een Health afdeling heeft.

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 20 mar 2008 22:58

Een aantal reacties gaan aan het belangrijkste punt voorbij: het overgrote merendeel van de 'werkzame' stoffen in suplementen worden niet door het lichaam opgenomen gaan via de ontlasting direct weer naar buiten. (Bron: Midas Dekkers - Lichamelijk opvoeding)

rene1
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 12 sep 2005 01:11

rene1 20 mar 2008 23:09

De vitamines die gevaarlijk zijn bij overdosering zijn de vitamines die in vet oplosbaar zijn (A,D,E,K)
Vitamines verlaat het lichaam via de nieren en dus de urine, het zuurt de urine en dat geeft in ieder geval minder kans op blaasontstekingen.
Daarnaast hoor ik steeds vaker (Ook van artsen) dat vitamine C overdosering zou helpen tegen het ontstaan van kanker.
Tja....
Voor mij in de "r" maanden 1000mg vit. C, daarbuiten 50 mg.

rizlaaf
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 04 feb 2008 21:27

rizlaaf 21 mar 2008 09:52

Flauwekul al die pillen , gewoon gevarieerd en gezond (biologisch) eten dan krijg je alles binnen wat je nodig hebt.

Plaats reactie