Er had in 't artikel MOETEN staan dat je vrij makkelijk een groter binnenblad kunt monteren en je zo vrij gemakkelijk een double kunt maken voor op het vlakke, ik vind 't artikel nu onvolledig.
't Meest gemakkelijke blijft natuurlijk wel een triple, je hebt altijd al je verzetten bij je, in een bergentocht heb je ook wel es een 39 nodig als het even wat vlakker is bijv. Van 't omschroeven van bladen zal ook niet iedereen gecharmeerd zijn...
Ik heb een compact btw en ik heb net een 39 besteld
Reden voor mij voor een compact is dat ik toch meestal in NL zal fietsen, in 1e instantie wilde ik zelfs gewoon een double kopen. Nu kan ik van m'n compact mooi een double maken m.b.v. een 39, maar als ik in bergachtig gebied ga rijden kan ik gewoon de 34 er op zetten!
Fiets april
[quote="Amclassic-fan"]Rationeel gezien is er knap weinig tegen een triple in te brengen. Alleen heb je wel een imago probleem als je een triple op je fiets gaat zitten in de meeste gezelschappen. [/quote]
Hier valt natuurlijk weinig tegenin te brengen natuurlijk. Een triple geeft nu eenmaal een groter scala aan verzetten, zonder dat er grote gaten zitten tussen die verzetten. Er is tov aan dubbel of een compact wel een nadeel te noemen. Een compact en een dubbel schakelen preciezer. De achterderailleur met korte kooi en een voorderailleur die maar met twee bladen hoeft te schakelen, werkt nu eenmaal beter.
Hier valt natuurlijk weinig tegenin te brengen natuurlijk. Een triple geeft nu eenmaal een groter scala aan verzetten, zonder dat er grote gaten zitten tussen die verzetten. Er is tov aan dubbel of een compact wel een nadeel te noemen. Een compact en een dubbel schakelen preciezer. De achterderailleur met korte kooi en een voorderailleur die maar met twee bladen hoeft te schakelen, werkt nu eenmaal beter.
Live fast; die young. mijn blog
Amclassic-fan wrote:
Rationeel gezien is er knap weinig tegen een triple in te brengen. Alleen heb je wel een imago probleem als je een triple op je fiets gaat zitten in de meeste gezelschappen.
Als ik met mijn triple lachend boven aan een berg sta en de mannen met hun dubbel en compact nog aan het harken zijn om boven te komen; wie heeft er dan een imagoprobleem???????????
Kan me best voorstellen dat iemand een double/compact er beter vindt uitzien maar mijn God; een IMAGOPROBLEEM als je op een triple rijdt. Ik denk dat diegene die dat vinden echt een probleem hebben.
Rationeel gezien is er knap weinig tegen een triple in te brengen. Alleen heb je wel een imago probleem als je een triple op je fiets gaat zitten in de meeste gezelschappen.
Als ik met mijn triple lachend boven aan een berg sta en de mannen met hun dubbel en compact nog aan het harken zijn om boven te komen; wie heeft er dan een imagoprobleem???????????
Kan me best voorstellen dat iemand een double/compact er beter vindt uitzien maar mijn God; een IMAGOPROBLEEM als je op een triple rijdt. Ik denk dat diegene die dat vinden echt een probleem hebben.
http://www.passion4bike-guido.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tja ik zie dat imago probleem ook niet! Heb zelf al jaren een triple niet voor het Nederlandse werk. Maar o wat lach ik iedere keer weer in de Dolomieten of Alpen als die mannen met een double dus zonder imago probleem door mij worden weggefietst! Ja met een triple......
Wie het laatst lacht is traag van begrip.......
[quote="Colnago/G"]Tja ik zie dat imago probleem ook niet! Heb zelf al jaren een triple niet voor het Nederlandse werk. Maar o wat lach ik iedere keer weer in de Dolomieten of Alpen als die mannen met een double dus zonder imago probleem door mij worden weggefietst! Ja met een triple......[/quote]
Hoi,
Vergeet niet de mannen te noemen die met een dubbel (al dan niet compact) jou met je trippeltje voorbij scheuren !:D
Maar daar hoef je niet rood van te worden hoor.
Ciao,
Morel.
Hoi,
Vergeet niet de mannen te noemen die met een dubbel (al dan niet compact) jou met je trippeltje voorbij scheuren !:D
Maar daar hoef je niet rood van te worden hoor.
Ciao,
Morel.
Ach ja, verschil van smaak zal er altijd blijven. Zo vond Michael Boogerd een 39T-voorblad er niet uitzien, en reed altijd met een 41T in de rondte.
Ook al regelmatig gehoord dat een 34T-compactvoorblad nogal klein en lullig oogt. Plus dan nog dat er achteraan vaak een mega-pizza-met-gatenkaas gemonteerd is. Waarop veelal gereageerd wordt met: "Dat spul moet je eten -- daar ga je toch niet mee rijden?!" )
Ook al regelmatig gehoord dat een 34T-compactvoorblad nogal klein en lullig oogt. Plus dan nog dat er achteraan vaak een mega-pizza-met-gatenkaas gemonteerd is. Waarop veelal gereageerd wordt met: "Dat spul moet je eten -- daar ga je toch niet mee rijden?!" )
[quote="Colnago/G"]Tuurlijk zijn die er ook. Maar moet jij eens kijken hoeveel van die gasten met twee bladen de pedalen haast niet rond kunnen krijgen. Maar ja het imago he! [/quote]
Precies, het argument dat er snellere jongens met dubbels/compacts zijn snijdt geen hout. Als je als triplerijder wordt ingehaald door zo iemand staat niemand voor schut, beiden lijken immers het verzet gekozen te hebben dat bij hun niveau past.
Precies, het argument dat er snellere jongens met dubbels/compacts zijn snijdt geen hout. Als je als triplerijder wordt ingehaald door zo iemand staat niemand voor schut, beiden lijken immers het verzet gekozen te hebben dat bij hun niveau past.
Ik reed vroeger (midden jaren 80) met een triple van Stronglight. Die hadden voor ALLE bladen dezelfde steekmaat, dus van 30 tot 54 dezelfde steek.
Ik reed toen in Nederland met 52-46-40 en als ik in de heuvels kwam haalde ik de 46 er tussenuit, en plaatste een 30 zodat ik 52-40-30 had. Was 5 minuten werk en functioneerde geweldig.
Ik reed toen in Nederland met 52-46-40 en als ik in de heuvels kwam haalde ik de 46 er tussenuit, en plaatste een 30 zodat ik 52-40-30 had. Was 5 minuten werk en functioneerde geweldig.
Misschien is campa gestopt met het maaken van triples in de topgropen. Ik zag in het grote boek van shimano dat de in alle groepen een dubbe. triple en een compact maken. Dit betekend dus imo dat er fabrikanten zijn die er brood in zien.
Vorige week heb ik de Dura-Ace triple live gezien en je moet praktisch recht aachter iemand fietsen om te zien dat er een triple op zit. Mijns inziens zeker geen lelijke oplossing.
Ik deel trouwnes de mening dat het nog altijd beter is om fatsoenlijk fietsend boven te komen met een triple dan harkend met een dubbel.
Misschien hadden jullie het al in de gaten, ik rij dus zelf ook rond met een triple en ik schaam me hier ook absoluut niet voor.
Vorige week heb ik de Dura-Ace triple live gezien en je moet praktisch recht aachter iemand fietsen om te zien dat er een triple op zit. Mijns inziens zeker geen lelijke oplossing.
Ik deel trouwnes de mening dat het nog altijd beter is om fatsoenlijk fietsend boven te komen met een triple dan harkend met een dubbel.
Misschien hadden jullie het al in de gaten, ik rij dus zelf ook rond met een triple en ik schaam me hier ook absoluut niet voor.
Pinarello FP Paris, Ultegra SL Compact, Mavic Cosmic Carbone SLR, Conti GP 4000S
Wilier Triestina Cyclocross
http://deelnemers.alpe-dhuzes.nl/acties ... -den-hoorn" onclick="window.open(this.href);return false;
Wilier Triestina Cyclocross
http://deelnemers.alpe-dhuzes.nl/acties ... -den-hoorn" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik vind trippel ook echt geen probleem! Je gaat toch voor het fietsen, of zie ik dat nou verkeerd? En waarom moeten sommige mensen zo moeilijk doen met een dubbel, als ze sneller (want daar gaat het om bij wielrennen he!) en makkelijker boven komen met een trippel. Puur uit principe blijven ze dan lekker met die dubbel rondharken. Gezwets over kettinglijn bij een trippel is echt onzin. Je kunt jezelf wel bedenken dat 30x12 neerkomt op 42x17, en dat je dus gewoon beter op je middelste blad kunt blijven.
Toen we in de AGR de Keutenberg op reden, zagen we een deel naar boven lopen, het grootste deel met de dubbel naar boven zwalken, en nog wat beter getrainde mannen die ogenschijnlijk moeiteloos omhoog fietsen. Mijn fietsmaat en ik waren voor zover ik zag de enigen met een trippel. Mijn fietsmaat deed toen, lekker omhoog malend langs de kolonne lopers en zwalkers, de uitspraak: "ja ja, trippel is heilig".
Moraal van het verhaal: Trek je niks aan van de mensen die je een pussy vinden omdat je trippel rijdt, uiteindelijk trek jij aan het langste eind. Uitzonderingen (lees: sterke mannen met dubbels) daar gelaten .
Toen we in de AGR de Keutenberg op reden, zagen we een deel naar boven lopen, het grootste deel met de dubbel naar boven zwalken, en nog wat beter getrainde mannen die ogenschijnlijk moeiteloos omhoog fietsen. Mijn fietsmaat en ik waren voor zover ik zag de enigen met een trippel. Mijn fietsmaat deed toen, lekker omhoog malend langs de kolonne lopers en zwalkers, de uitspraak: "ja ja, trippel is heilig".
Moraal van het verhaal: Trek je niks aan van de mensen die je een pussy vinden omdat je trippel rijdt, uiteindelijk trek jij aan het langste eind. Uitzonderingen (lees: sterke mannen met dubbels) daar gelaten .
KTM Toryn 2011 teamfiets // Trek 1400
Weys KTM Racing Team
Weys KTM Racing Team