Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Ervaringen Shimano custom-fit schoenen??

tomasso
Forum-lid
Berichten: 178
Lid geworden op: 11 feb 2008 22:39

tomasso 10 apr 2008 17:23

Ik ben toe aan nieuwe schoenen en ben benieuwd naar ervaringen met de shimano custom fit schoenen. Iemand mee bekend? Van wat ik ervan begreep moet je de schoenen eerst in je oven (?) verwarmen, vervolgens aantrekken en op de een of andere manier vacuum trekken. Het lijkt mij nogal een gedoe, maar als je daar echt perfect passende schoenen van krijgt wil ik het wel overwegen.

Vraag is dus of het idd als een "tweede huid"aanvoelt. Moet je dit proces van opwarmen, aantrekken en vacuum trekken eigenlijk nog herhalen of blijft de pasvorm hetzelfde nadat je één keer je schoenen hebt verwarmd? (Ik blijf het gek vinden - schoenen in de oven)

Grazie.

jackiejunior
Forum-lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 08 okt 2007 22:19

jackiejunior 10 apr 2008 17:35

ik dacht dat dit inderdaad wel de bedoeling is, hoewel ik zelf niet deze schoenen heb. Wel heb ik een keer een demonstratie er van gezien, en ze gingen toch echt de oven in!! ik kan niet bevestigen of ze als een tweede huid voelen, lijkt me overigens sterk...
CyclistForum Luxembourg

tomasso
Forum-lid
Berichten: 178
Lid geworden op: 11 feb 2008 22:39

tomasso 10 apr 2008 17:48

ik doe toch liever iets anders in de oven - lasagna of taart ofzo. Mede daarom hoop ik dat je het proces niet meerdere keren hoeft te herhalen - dat zal vast niet zo lekker ruiken (gebakken schoen).

Gebruikersavatar
newd
Forum-lid
Berichten: 336
Lid geworden op: 12 nov 2007 10:33

Gebruikersavatar newd 10 apr 2008 17:56

Dit is hetzelfde proces als met veel schaatsschoenen. Daar wordt het al enige jaren toegepast. De schoen gaat de oven in zodat het epoxy van het composiet (dat is bij schaatsschoenen tenminste zo) vervormbaar word. Vervolgens trek je de schoen aan en gaat er een plastic zak om je voet. Uit deze zak wordt de lucht weg gezogen zodat de schoen naar je voet vormt. Even aanhouden, af laten koelen en de schoen is naar je voet gevormd. Op deze manier krijg je een schoen die beter zit dan een onbewerkte fabrieksschoen. Of het bij fietsschoenen net zo belangrijk is als bij schaatsen vraag ik me af, maar daarbij bevalt het mij prima.

tomasso
Forum-lid
Berichten: 178
Lid geworden op: 11 feb 2008 22:39

tomasso 10 apr 2008 18:03

Ok, bedankt voor de info. Toch nog 1 puntje: ik neem aan dat je in die "custom fit" schaatsen geen sokken draagt? Ik kan mij voorstellen dat de dikte van de sok namelijk wel weer verschil kan uitmaken bij het vormen en later dragen van de eenmaal gevormde schoen.

Gebruikersavatar
newd
Forum-lid
Berichten: 336
Lid geworden op: 12 nov 2007 10:33

Gebruikersavatar newd 10 apr 2008 18:11

Klopt. In m'n schaatsen draag ik nooit sokken. Bij schaatsschoenen kunnen sokken van verschillende dikte idd een belemmering zijn. Of shimano daar rekening mee heeft gehouden weet ik niet.

Misschien dat dit filmpje wat extra info geeft.

elbrambo
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 02 feb 2006 17:45

elbrambo 10 apr 2008 19:30

In fietsschoenen zit bijna altijd meer polstering dan bij schaatsen. Bij mij schaatsschoenen zit er tussen mijn voet en de carbon kuip alleen een laagje leer en bij mijn fietsschoenen ziten er ook nog wat foammateriaal tussen. Bij de Shimano's kun je dat ook zien zitten. Dit kan meer indeuken, waardoor je makkelijker met verschillende sokdiktes in je schoen kan.
Als je alles onder controle hebt, ga je niet hard genoeg...

tomasso
Forum-lid
Berichten: 178
Lid geworden op: 11 feb 2008 22:39

tomasso 10 apr 2008 22:40

@newD:

bedankt voor de link naar het filmpje want dat geeft alle antwoorden. Blijkt ook dat het custom maken niet iets is dat je thuis eventjes doet, de FM zou kennelijk een aparte over en andere spullen hiervoor hebben. Ik vraag me af of iedere FM met Shimano in huis weet hoe die het custom maken op de juiste manier moet doen.

anyways, ik ben weer wat verder gekomen. nu nog bedenken of ik voor die custom fit schoenen ga of niet (Sidi's?).

mtbfool
Forum-lid
Berichten: 393
Lid geworden op: 23 mei 2007 20:14
Locatie: Helmond

mtbfool 11 apr 2008 10:04

De custom fit schoenen van shimano gaan de microwave in???!!!
Dat is iets anders dan een oven.
Custom fit is wel erg interessant voor mensen die het er voor over hebben om dat geld uit te geven voor een topschoen.
De ervaringen van veel mensen zijn erg positief te noemen.
En inderdaad als bikeshop krijg je een aparte microwave bij het custom fit programma.en daar hoort een heel erg groot stuk info bij en demonstratie hoe het werkt.

grtz;mtbfool
250 KM vaste mtb route rond Helmond.
jvandijk1962@gmail.com
http://www.offroadbikers.eu

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 11 apr 2008 11:13

Ik sprak van de week een prof die 't verschil niet merkte tussen de schoenen die wel de oven in waren gegaan en diegene die hij gewoon uit de doos had aangetrokken. 't zou toeval kunnen zijn, dat hij net voeten heeft die van zichzelf al perfect passen..
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

snorro
Forum-lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 23 jan 2008 22:16

snorro 28 nov 2008 21:53

Nog mensen met ervaring met het (thuis) opnieuw opwarmen om de vorm wat aan te passen?

Lukt dat gewoon thuis met de oven ? (waarschijnlijk wel)

Alleen het hele vacuum verhaal zal wat lastiger zijn, maar das denk ik alleen ook een hulpmiddel om het zaakje goed om je voet te drukken.

Op shimano site heb ik al wel een handleiding gevonden, dat is goed te volgen, alleen die vacuum reut wordt niet meegeleverd en je lbs moet dat ook maar net hebben staan.

Iemand ervaring hiermee?

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 28 nov 2008 22:15

Ik heb er gewoon custom made inlegzolen ingeduwd. Lijkt mij voldoende.

Diogenes
Velgenfluisteraar

Florezido

Plaats reactie