Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

lak problemen cervelo soloist carbon + zadelpen probleem

gtrx
Forum-lid
Berichten: 120
Lid geworden op: 01 jul 2006 01:06

gtrx 14 mei 2008 00:51

Hallo

Ik heb nu zo'n 1.5 jaar een soloist carbon.Nu is me vorige week boven op de buis waar de remkabel naar binnen gaat wat lak afgekomen.
http://home.versatel.nl/rvgt-r/cervelo.JPG

Nu is op de foto het slecht te zien maar rondom blaart het op.
Ben al bij me FM (duits) geweest.Deze heeft contact opgenomen met tridynamic
Nu word er een lakstiftje opgesturd.

Maar mag dit nou bij zo'n duur frame met "levenslange" garantie voor de eerste koper ?

Gr
Ronald

masterb
Forum-lid
Berichten: 1892
Lid geworden op: 25 aug 2006 16:34

masterb 14 mei 2008 00:54

Daar hoort als het goed is een zwart plasticje in dat gaatje te zitten die de boel afdekt...

henkv
Forum-lid
Berichten: 1384
Lid geworden op: 27 dec 2006 19:15
Locatie: Annecy (FR)
Contact

henkv 14 mei 2008 00:58

ik heb hetzelfde en ook geen zwart kapje. Wel bij de uitgang. Ik heb er momenteel wat rode tape opgeplakt. Dus dat lakstiftje krijg je via de FM? Dan moet ik die van mij ook maar eens mailen :)
Mijn trainingen op bikeplanner.com

maus_1990
Forum-lid
Berichten: 1216
Lid geworden op: 26 aug 2006 16:23

maus_1990 14 mei 2008 01:02

Master B schreef:Daar hoort als het goed is een zwart plasticje in dat gaatje te zitten die de boel afdekt...


Daar hoort geen zwart kapje te zitten. Iets dieper in het frame zit een kaberstopper. Aan de andere kant zit een zwart kapje omdat je anders je kabels er niet uit krijg.

(in tegenstelling tot Look bijvoorbeeld, loopt hier dus alleen de binnenkabel door het frame en niet nog is eens de buitenkabel dmv een kabelgeleider.)
Afbeelding

dream-plus
Forum-lid
Berichten: 610
Lid geworden op: 20 okt 2004 23:51

dream-plus 14 mei 2008 01:09

gtrx schreef:Hallo

Ik heb nu zo'n 1.5 jaar een soloist carbon.Nu is me vorige week boven op de buis waar de remkabel naar binnen gaat wat lak afgekomen.
http://home.versatel.nl/rvgt-r/cervelo.JPG

Nu is op de foto het slecht te zien maar rondom blaart het op.
Ben al bij me FM (duits) geweest.Deze heeft contact opgenomen met tridynamic
Nu word er een lakstiftje opgesturd.

Maar mag dit nou bij zo'n duur frame met "levenslange" garantie voor de eerste koper ?

Gr
Ronald



Ik zag laatst een nieuw frame bij een FM die precies hetzelfde had, alleen in iets kleiner stukje wat er was afgesprongen. Deze fiets was alleen afgemonteerd.

morel
Forum-lid
Berichten: 801
Lid geworden op: 21 jan 2007 00:23

morel 14 mei 2008 01:29

Hoi,

In zulke gevallen is het raadzaam om de buiten kabel te voorzien van een plastic kabelstopper en niet van metaal zoals op de foto te zien is.
Verder is het erg belangrijk in deze situatie hoe lang de kabel is welke van het stuur in het frame loopt.
Ik stel me voor dat als de buiten kabel iets te kort is, deze bij de uiterste rechtse stand van het stuur wat wringt in de aansluiting van het frame.
Met vervelende beschadigingen tot gevolg.
Maar de grootste boosdoener is toch de metalen kabelstopper denk ik.
Voortaan éérst de kabelstopper plaatsen met doorzichtige neutrale (niet zuur ruikende) siliconen kit , en dan pas de buitenkabel erin steken.
Een kleine hoeveelheid doet wonderen maar wel eerst een nacht laten drogen !
Dan zit het geheel vast en is rondom blijvend elastisch en schokvrij en beschermt zodoende je lak.

Ciao,

Morel ;)

gtrx
Forum-lid
Berichten: 120
Lid geworden op: 01 jul 2006 01:06

gtrx 14 mei 2008 01:41

@Morel
Mischien dat dat zo zou kunnen zijn.Bij me FM staan 3 soloisten (carbon) .1 had er ook een stukje verf af en blaarde op.De andere 2 blaarde de lak ook al van op (erger dan bij mij)
Deze fietsen zijn dus alleen afgemonteerd dus 0 km.
Zo'n frame koop je toch niet voor zoveel geld als de lak er al af is ????

Gr
Ronald

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 14 mei 2008 10:39

Imho doet het strikt gezien niets aan de kwaliteiten van het frame af en tot op heden ben ik geen enkel carbonframe tegengekomen dat niet op één of meerdere punten wat lakproblemen heeft (vroeger veel auto's gespoten en ik zie meer tekortkomingen als de gemiddelde leek).
Voor zo'n duur frame zou het niet mogen maar het gebeurd en het is relatief eenvoudig op te lossen.
Vergeet overigens niet om eerst even goed te ontvetten en te gronden alvorens de lakstift te gebruiken anders heb je in no time weer dezelfde klacht.

gtrx
Forum-lid
Berichten: 120
Lid geworden op: 01 jul 2006 01:06

gtrx 15 mei 2008 01:17

Dus ik moet er maar mee leren leven.Baal er ontzettend van.Een fiets die je alleen met mooi weer gebruikt,waar je giga zuinig op bent en dan gebeurd er zoiets.

Naja is nog niet alles.Vandaag aan het fietsen en hoorde steeds wat kraken bij het zadel.
Afgestapt en kijken of ik wat kon zien........

http://home.versatel.nl/rvgt-r/zadelpen.JPG

Het zit me wel mee.Lijkt er op dat zo'n fiets maar twee jaar te leven heeft.
Ben benieuwd of ze nu een potje lijm sturen :-)

Ronald

caad
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 01 jun 2005 00:30

caad 15 mei 2008 01:38

Bij een dergelijk duur frame mag dit natuurlijk NOOIT voorkomen (overigens ook niet bij minder dure frames). Dus gewoon terug naar de dealer.

Mocht de oorzaak liggen in het type kabelstopper, dan kun je diegene aanspreken die het franme heeft afgemonteerd (FM?) of anders zou ik de vraag stellen of de verkoper van het frame heeft aangegeven geen metalen kabelstopper te gebuiken?

@Sharman: dat het niet afdoet aan de kwaliteiten van het frame, klopt. Een nieuwe auto met roestplekken heeft idd ook dezelfde rijeigenschappen, maar voor mij toch ook niet acceptabel.

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 15 mei 2008 10:24

Ach je raakt inmiddels gewend aan het feit dat de duurzaamheid van de afwerking van dure produkten wat aan het teruglopen is.
Met de meest mileuonvriendelijke lakken kun je een perfect resultaat afleveren maar volgens mij zijn we het er met zijn allen over eens dat de lakker ook nog ouder mag worden dan een jaar of 30 (en met water kun je nog steeds niet duurzaam beschermen).
Ik poets/polijst regelmatig peperdure auto's en als je ziet hoe auto's van meer dan een ton er na een jaar of twee uitzien dan kun je eigenlijk niet meer klagen over een stukje loslatende lak (hoe jammer het ook is).

Wat betreft die zadelpen, dat zou weleens veroorzaakt kunnen worden door een gietfout (zo te zien is het gesmeed aluminium) en met die scheur zou ik geen meter meer fietsen.

ilfalco2004
Forum-lid
Berichten: 1604
Lid geworden op: 10 dec 2004 08:17

ilfalco2004 15 mei 2008 10:40

Als je zag hoe slecht de lak van mijn inmiddels ex-mercedes na 3 jaar uitzag ondanks goed onderhoud huilen met de pet op, je hoefde er maar naar te kijken zat er een kras op.
Je mag zeker verwachten dat bij een frame van pak weg 2600 euro een goede kwaliteit lak op zit maar helaas hoor je steeds meer dat er lak problemen zijn met diverse merken.
Fly like an Eagle!
Old Warriors Never Die

Plaats reactie