Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Maximal hartslag ?

Gebruikersavatar
geertjan5
Forum-lid
Berichten: 1093
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:41
Locatie: Friesland, nabij Sneek

Gebruikersavatar geertjan5 22 nov 2008 00:31

Ik ben zelf 15. Mijn maximale hartslag is 208 (in een SMA) en in rust 64.
Tijdens een tijdrit had ik een gemiddelde hartslag van 194!
Ik heb ook wel eens gehoord dat er voor atleten een andere gemiddelde formule is. Dat was volgens mij 240 min de helft van je leeftijd ben je 20 dan is het dus: 240-10=230
De maximale hartslag van valverde in de TDF was 215 had ik ergens gelezen.
Wie vecht kan verliezen, wie niet vecht heeft al verloren.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 22 nov 2008 00:34

Dan ben ik wel een talentloos gevalletje met een max hartslag van 191, terwijl ik 20 ben. Die formules slaan nergens op, de afwijkingen zijn veel te groot om er wat aan te hebben.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 22 nov 2008 01:25

Geert Jan schreef: Ik heb ook wel eens gehoord dat er voor atleten een andere gemiddelde formule is. Dat was volgens mij 240 min de helft van je leeftijd ben je 20 dan is het dus: 240-10=230


Ik heb wel eens een andere dan 220-leeftijd gehoord maar 240-(0,5 x leeftijd) lijkt me nogal onwaarschijnlijk.

Hoe zou je voor die formule 'atleten' definiëren trouwens? Door training gaat je HFmax iig niet omhoog, dus dan zouden het geboren atleten moeten zijn. :p
Maar dan zou die ook moeten gelden voor mensen die geboren zijn als atleet maar toch niet sporten :p
Er komt natuurlijk veel meer bij kijken. Ik heb wel eens een documentaire gezien waarin gesteld werd dat bijna altijd de geest de beperkende factor is. En daar zit denk ik wel wat in. Want je kunt misschien best nog wel een keer reageren op een demarrage als je weet dat er iets heel belangrijks van af zou hangen.
Een mens kan idd meer dan je denkt (of beter gezegd, onder normale omstandigheden houd je altijd iets reserve over, en dat is maar goed ook), maar als je lichaam geen VO2max van 75+ heeft kan je geest nog zo sterk zijn maar zul je de Tour toch echt niet winnen hoor.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2318
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 22 nov 2008 02:07

[quote="Amclassic-fan"]Dan ben ik wel een talentloos gevalletje met een max hartslag van 191, terwijl ik 20 ben. Die formules slaan nergens op, de afwijkingen zijn veel te groot om er wat aan te hebben.[/quote]
Dergelijke formules zijn idd superruwe vuistregels... waar je niks aan hebt. Maar los daarvan zeggen je HF-max, HF-rust, of HF-omslagpunt toch totaal niets over de hoeveelheid talent die je van huis uit hebt meegekregen. Des te hoger je hartslag, des te harder je kan fietsen? Dacht het niet!

Zoals Scepticus al aangaf, geeft je VO2-max een veel betere indicatie.

Gebruikersavatar
Arjan
Forum-lid
Berichten: 770
Lid geworden op: 09 apr 2004 19:55

Gebruikersavatar Arjan 22 nov 2008 14:30

Zelf heb ik het idee dat je hartslag per dag kan verschillen bij voor het gevoel gelijke inspanning.
Als ik bijvoorbeeld nachtdiensten heb gehad krijg ik mijn hartslag bijna niet omhoog, ondanks dat ik bij wijze van spreken het gevoel heb met mijn tong op het asfalt te fietsen.
Andere dagen gaat het met niets en hou je het makkelijk uren vol op hoge hartslagen.
Soms wil de hartslag niet omhoog en blijkt er een paar dagen later een verkoudheidje te wringen.
Op grote hoogte staan de hartslag waarden ook vaak hoger dan mijn gevoel zegt.
En soms heb ik er helemaal geen verklaring voor.
Dit heb ik bij alle hartslagmeters die ik gehad heb. Altijd van Polar. De volgende keer wil ik eens een ander merk. De borstbanden van Polars gaan bij mij maximaal maar 1 jaar mee.

jona91
Forum-lid
Berichten: 797
Lid geworden op: 03 sep 2007 22:22

jona91 22 nov 2008 14:49

ik denk dat luc van lierde een max had van +- 150, maar adt wil niet zeggen dat ie neit diep kan gaan ofzo

bij het lopen geraak ik gemakkelijk aan 215, maar bij het fietsen denk ik maar tot 190 te kunnen gaan...
ik ben 16

tommeke14
Forum-lid
Berichten: 1987
Lid geworden op: 24 okt 2008 22:57

tommeke14 24 nov 2008 22:48

Ik zat net met 2 vriendinnen Greys Anatomy te kijken en daar was iemand met een hartslag van 160. Volgens hun was dat niet normaal hoog. Ik zei dat ik dat met fietsen makkelijk haal en dat m'n max rond de 198 ligt. Ze wilden het maar niet geloven en zeiden dat m'n conditie dan vet slecht moest zijn. Ze doen allebei 2 maanden verpleegkunde en menen er een hoop verstand van te hebben :P
Maar het is toch zo dat je max hartslag gewoon je aanleg is en dat met een max van 198 zo rond de 165 zitten is toch helemaal niet raar?

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 24 nov 2008 22:58

[quote="Tommeke14"]Ik zat net met 2 vriendinnen Greys Anatomy te kijken en daar was iemand met een hartslag van 160. Volgens hun was dat niet normaal hoog. [/quote]
Tijdens het sporten is dat vrij normaal, maar als je liggend op een brancard (geen idee, heb t programma niet gezien ofzo) 160 hebt is dat wel hoog ja.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

tommeke14
Forum-lid
Berichten: 1987
Lid geworden op: 24 okt 2008 22:57

tommeke14 25 nov 2008 01:36

[quote="Scepticus"][quote="Tommeke14"]Ik zat net met 2 vriendinnen Greys Anatomy te kijken en daar was iemand met een hartslag van 160. Volgens hun was dat niet normaal hoog. [/quote]
Tijdens het sporten is dat vrij normaal, maar als je liggend op een brancard (geen idee, heb t programma niet gezien ofzo) 160 hebt is dat wel hoog ja.

[/quote]

Ja, inderdaad!
Die twee mutsen beweerden dat 160 tijdens het sporten echt niet normaal hoog was. En dat ik een eigenwijze lullo was omdat ik hun niet geloofde. Want zij doen verpleegkunde. Mijn antwoord dat ik genoeg sportliteratuur en genoeg ervaring met hartslagmeters heb vonden ze maar onzin. Een huisgenoot van me (ALO student) vond het ook wel flauwekul. Ik wist het wel, maar heb nu ff bevestiging ;)

simic
Forum-lid
Berichten: 1338
Lid geworden op: 22 jan 2008 19:45

simic 25 nov 2008 14:29

[quote="Amclassic-fan"]Dan ben ik wel een talentloos gevalletje met een max hartslag van 191, terwijl ik 20 ben. Die formules slaan nergens op, de afwijkingen zijn veel te groot om er wat aan te hebben.[/quote]

Idd, daar heb je helemaal gelijk in. Dat zijn vuistregels die algemeen gelden. Naar conditie moet eerder worden gekeken naar het herstelvermogen. Als je bijv. binnen 1 min van 160 naar 70, zul je een goede conditie hebben. Er zullen natuurlijk uitzonderingen zijn, maar over het algemeen kun je zo kijken of iemand een goede conditie heeft.

Gebruikersavatar
arepol
Forum-lid
Berichten: 1467
Lid geworden op: 17 jun 2008 14:07
Locatie: Eindhoven
Contact

Gebruikersavatar arepol 01 dec 2008 01:40

Mijn max hartslag ligt op 202, omslagpunt 179-183, rust 45-50

Nu heb ik de laatste tijd al een verhoogde hartslag in rust (10-20 slagen hoger), maar tijdens een schaatswedstrijd afgelopen zaterdag ging het niet helemaal goed en steeg mijn hartslag naar een max van tussen de 220 en 230. Zag ook even zwart voor de ogen. (en dat was al na 3,5 van de 7,5 ronden) Na een tijdje zakte de hartslag wel weer (zei het langzaam)
Heeft iemand ooit zoiets dergelijks meegemaakt, of een idee van wat het zou kunnen zijn?

rene1
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 12 sep 2005 01:11

rene1 01 dec 2008 01:58

Ik zou maar eens een inspanningstest laten doen.

Plaats reactie