Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Maximal hartslag ?

roeieber
Forum-lid
Berichten: 916
Lid geworden op: 12 aug 2005 01:51

roeieber 16 mei 2008 04:04

Hartslag schijnt idd erfelijk te zijn.
Mijn max is 204, ik heb een goede conditie, maar mijn rustpols ligt redelijk hoog (53) en is niet lager te krijgen. Als ik ff beweeg zit ik al op 110, maar hij daalt ook net zo snel weer.
I Am SpeCiAliZed

jurgen33
Forum-lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 18 jul 2006 23:50

jurgen33 16 mei 2008 11:18

Ik sluit me aan bij de meerderhied ...

Pieker niet verder en doe een inspanningstest.

Die resultaten liegen namelijk nooit, want als jij ginder stopt aan 165 dan kijken ze na wat je eindverzuring is en die eindverzuring toont aan hoe diep jij bent geweest of kan gaan.
Life\'s short - Race hard! :-)

kaj1500
Forum-lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: 25 apr 2008 14:43

kaj1500 16 mei 2008 11:55

@Eelco123: hoe ben je tot die waarde van 165 gekomen?
Zelf heb ik het op de ergotrainer gemeten en kwam tot 198. Opmerkelijk is dat ik op de weg, in een sprint bergop met wat vrienden, regelmatig over de 200 ga(205).

Verder speelt erfelijkheid idd een rol, net als vermoeidheid, gemoedstoestand, trainigsperiode etc.
Ik gebruik de hartslagmeter als leidraad, zonder echt vast te houden aan trainingzones, en hecht meer waarde aan het gevoel van de dag, en van de benen.
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.

jebele
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 26 sep 2006 21:53

jebele 16 mei 2008 19:54

ik heb niet alle bovenstaande berichten gelezen, maar op het moment dat je hartslag dus op zn maximum zit (165) dan is het dus de bedoeling dat je op dat moment liever ff niet leeft. het moet verdomd veel pijn doen oa. in de ademhaling en je benen. dus, op de hometrainer gaan rijden en gaan tot je er afvalt (letterlijk). jezelf grof gezegt gewoon naar de tering rijden.

ik zeg dit omdat ik het zelf ook wel is merk dat wanneer ik redelijk stuk zit en ik naar mn hartslag kijk, ik aanneem dat dit mn max is. tog kun je meestal nog veel dieper, dus ga er voor zitten en rij je is helemaal leeg.
colnago!!!

jaapie91
Forum-lid
Berichten: 628
Lid geworden op: 13 jun 2007 22:56

jaapie91 16 mei 2008 22:33

je rustpols zegt niet heel veel, het schijnt dat Eric Dekker een rustpols van 66 had en die was toch echt best wel fit...
Disclaimer: deze post is met de grootst mogelijke zorg opgesteld, taal en spelfouten onder voorbehoud.

Gebruikersavatar
r.hilferink
Forum-lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 13 apr 2004 14:54

Gebruikersavatar r.hilferink 18 mei 2008 14:59

Kan het ook te maken hebben met de manier waarop je fietst/traint? Ik heb een rustpols van ongeveer 40, max is 175 en een stevig tempo kan ik aanhouden met een hartslag van ongeveer 160.
Nu train ik nooit serieus op interval, eigenlijk gaat het allemaal "in 1 tempo" (uiteraard behalve de beklimmingen van de Veluwe en de Elterberg).
Als ik nu door de weeks ga trainen op interval en op de zondag een "normaal" rondje fiets, kan dat dan consequenties hebben voor bijvoorbeeld de maximale hartslag?
Red Bull Pro SL 3000
Gazelle Cyclocross

Trainingsblog op http://www.bikeplanner.com" onclick="window.open(this.href);return false;

beukje
Forum-lid
Berichten: 319
Lid geworden op: 15 feb 2005 12:16

beukje 19 mei 2008 00:33

Je hartslag geeft ook niet altijd aan hoe je je werkelijk voelt. Aan het einde van een lange rit kan je hartslag laag zijn omdat je vermoeid bent. Je hartslag zegt dan dat je harder zou moeten kunnen wat dus niet lukt. Ook 's winters als het koud is lukt het mij vaak niet hard te fietsen terwijl mijn hartslag dan aan de lage kant is en ik dus harder zou moeten kunnen.
Beter alleen op de fiets dan eenzaam op de tandem.

michaelvg
Forum-lid
Berichten: 310
Lid geworden op: 30 mei 2007 21:33

michaelvg 19 mei 2008 00:45

hmm de mijne is max laatst in een wedstrijd aangetikt 217 en rust zoals ik meet ( en dan ben ik meestal al best wakker ) 54 ofzo... en ben 17 jaar..
http://michaelvanginneken.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

paulvandeven
Forum-lid
Berichten: 103
Lid geworden op: 20 sep 2004 10:17

paulvandeven 19 mei 2008 15:28

Er wordt veel gediscussieerd in topics maar ook tijdens het sporten over hartslag en hartslagmeting. Is een goede zaak omdat je er wat mee kunt als je het begrijpt. Als je echt iets wil doen met deze metingen zijn er volgens mij drie goede adviezen:

Laat een inspanningstest doen en laat je hierbij voorlichten (is al meerdere malen gezegd in dit topic). Een max van 165 is ongewoon (niet onmogelijk) dus laat het meten.

Lees wat boeken om te weten hoe het één en ander werkt en zorg dat je het begrijpt en niet klakkeloos andere sporters napraat. Eén van de meest gemaakt fouten is dat we halve verhalen van elkaar overnemen en zo ontstaan de meest mooie hartslag fabels.

Vergelijk hartslagwaardes vooral met andere hartslagwaardes van jezelf en niet met een ander. Een hogere rustpols of een lager maximum duiden vaak ergens op. Ook werd ergens genoemd het herstel na 2 of 3 min. Heel belangrijk als je ziet dat hier vooruitgang in zit. Je kunt natuurlijk wel waardes vergelijken van anderen die dezelfde training doen als jij.

Zelf heb ik het hierboven proces doorlopen toen ik ging duursporten en in de gaten kreeg dat de één nog grotere onzin uitkraamt dan de ander. Mijn rustpols is ongeveer 38 en mijn max ongeveer 200, ik ben 45 jaar. Als ik soms tegen mensen vertel dat ik een hartslag haal van 200 zeggen ze dat ik moet oppassen dat ik niet dood neerval! Toen ze dat in het begin zeiden schrok ik enorm, als je je er wat in verdiept is hartslagmeting een ontzettend leuk en nuttig trainingsinstrument.


janw.f.
Forum-lid
Berichten: 1248
Lid geworden op: 27 aug 2006 19:48

janw.f. 19 mei 2008 18:16

Inspanningstest is inderdaad een goed idee, alleen jammer dat niemand hier eigenlijk op het idee komt om dit eerst eens met je huisarts te bespreken. Misschien iets onder de leden waardoor je niet tot het maximale kunt gaan of het gevoel hebt eerder op je maximum te zitten dan in werkelijkheid zo is? of is die (veronderstelde) maximale hartslag altijd zo laag geweest?

svenbasso
Forum-lid
Berichten: 171
Lid geworden op: 16 apr 2007 14:37

svenbasso 19 mei 2008 19:24

Ik heb vanmezelf al een vrij hoge hartslag en tijdens een uurtjes spinnen kan ik mezelf leegrijden. Ik kan dan tot 221 komen. Normaliter een maximum van 205 waarbij ik bij de 189 last van verzuring begin te krijgen. Mijn own-zone zoals polar dat altijd aangeeft ligt altijd ergens tussen de 140-165.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12637
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 22 mei 2008 14:58

Ik heb niet zo'n hoge max vorig jaar met spinnen getest 191 en dat moet ik op mijn fiets niet doen want dan val ik er vanaf. Op de MTB max 188 gezien, lukt alleen als ik hersteld ben en in een gustige klim waarbij ik maximaal kan gaan procentje of 4/5. In rust 's morgens stil op bed zo'n 41 a 42 slagen.

Laatste MTB wedstrijd had ik 157 gem over 3u en 28 minuten dat gaat me goed af. wedstrijd hartslagen van drie tot zes uur liggen resp tussen de 164 - 156.

Plaats reactie