Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Wat vinden jullie van CUBE

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 23 mei 2008 00:18

Kijk, als iemand je zegt dat de 'nieuwe' Duitse merken mindere kwaliteit zouden leveren, dan zit hij of zij uit zijn nek te lullen. Ze zijn hoogstens hier en daar wat voordeliger. Merken als Cube en Stevens hebben prima frames die uitblinken in kwaliteit voor een goede prijs (daar kunnen Bianchi,Koga Myata e.d. niet aan tippen). Je krijgt in ieder geval een fiets waar ze geen Shimano wielsetjes van 120 euro onder monteren (zoals bij Bianchi tot heel ver in de middenklasse).

Overigens: Heel mooie frames, van Bianchi. Cube heeft alleen een betere prijs - kwaliteit (Maar dat argument werkt alleen goed als je ze beide even mooi vindt. Ik zou zelf ook niet zo maar de Cube kiezen.)

bottecchia
Forum-lid
Berichten: 3988
Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38

bottecchia 23 mei 2008 00:25

Ik heb geen ervaring met Cube dus kan ik geen oordeel over die fietsen geven. Maar je leest hier over het algemeen inderdaad positieve verhalen. Met name wat betreft prijs/kwaliteit verhouding zijn Duitse zo te lezen sterk.

Maar in dit geval heeft hij al de Bianchi. Daarom ben ik zo benieuwd waarom hij nu de wissel overweegt.

camu
Forum-lid
Berichten: 199
Lid geworden op: 28 feb 2008 00:34

camu 23 mei 2008 12:38

Ik heb sinds een paar maanden een Cube Agree GTC en heb er nu zo'n 1600 km op gereden. Ik heb in het verleden (heel lang geleden) op een Bianchi gereden, een stalen frame nog. Altijd erg tevreden geweest over dat frame, en celeste wordt wel een beetje "je kleur" als je Bianchi rijdt. Wegens schade en onvoldoende budget destijds overgestapt op een huismerk Cornelo (geel & aluminium, maar het rijdt) en daar tot dit jaar zo'n 7 jaar op gereden. Ook over die fiets erg te spreken.

Cube kende ik eigenlijk nog niet echt, sowieso was ik tot die tijd niet echt "into" Duitse fietsen. Mijn fm levert sinds dit jaar echter ook Cube fietsen dus een paar modellen in het echt bekeken en eigenlijk wel verrast door (subjectief) de uitstraling.

Het carbon frame voelt veel stijver dan mijn oude aluminium frame. Ik weet echter niet hoe dit bij de aluminium Agree is, daar kan ik je niet bij helpen. De kwaliteit van het frame is bij mij iig dik in orde, ik ben niet de lichtste, maar merk helemaal niets als ik flink aanzet, aan het klimmen ben, of het frame op een andere manier test. Ook bij lange ritten (+ 4 uur) merk ik nog weinig. Zoals eerder genoemd is de prijs/kwaliteit verhouding dik in orde. En de uitstraling is voor mij voldoende om elk weekend met een goed gevoel op de fiets te zitten :).

[img=http://www.camielmaas.nl/stuff/fiets/fiets11.jpg]

a.herrebout
Forum-lid
Berichten: 313
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:51

a.herrebout 23 mei 2008 21:13

Het blijft een fantastisch mooi ding! Jouw stuurpen is zowat net zo groot als mijn hele bovenbuis joh...

marijn_
Forum-lid
Berichten: 86
Lid geworden op: 20 dec 2004 22:37

marijn_ 23 mei 2008 21:31

Inderdaad, ben je erg lang CamU? Of heb je een groter frame gekozen om wat minder diep te zitten?
Cube Attempt \'08 .. Bell Sweep R .. Shimano R085

camu
Forum-lid
Berichten: 199
Lid geworden op: 28 feb 2008 00:34

camu 24 mei 2008 00:19

Ik ben 1.89m dus niet extreem lang, maar ik zit graag diep en langerekt op de fiets. Dit is een 60cm frame. Wellicht vervang ik de pen nog wel voor een exemplaar dat een cm kortere is, dit is een 130mm pen. Overigens staat de pen een klein beetje omlaag gericht. Als ik onderin de beugel zit ligt mijn rug idd wel echt horizontaal.

Maar goed, daar schiet de ts natuurlijk weinig mee op :). Ik ben net als anderen wel benieuwd waarom je graag een andere fiets wil Martin. Heb je schade aan je Bianchi (lijkt me niet omdat je bang bent om in te leveren) of is het om een andere reden tijd voor iets nieuws?

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3528
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 24 mei 2008 00:33

Bij deze nog een positief bericht over Cube. Racen doe ik op een prorace maar ATB-en en woonwerk-fietsen wil ik gewoon een goede fiets voor zo min mogelijk geld. In het donker en de modder hoef ik geen mooie fiets. Op zondag bij het racen mag het wel tonen.

Ik cross op een LTD Comp. Weegt nogal wat maar is superdegelijk. Er worden goede onderdelen gebruikt op de plaatsen waar het moet. Merken als Giant willen nog wel eens een goedkoop setje naven steken die binnen de kortste keren aan gort zijn. Cube doet dit erg netjes.

Woon-werk doe ik op een Cube hybride met Nexus 8-speed naaf. Ideaal in de stad en onderhoudvrij. Is gewoon een degelijk ding voor weinig geld.

Persoonlijk vind ik het geen fiets met de uitstraling van de '''grote merken'' (ook Bianchi) maar wel gewoon een hele goede fiets voor weinig. Wat dat betreft zou je verwachten dat Cube meer concurentie uit NL heeft. Wij hollanders houden immers van veel voor weinig.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

kaj1500
Forum-lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: 25 apr 2008 14:43

kaj1500 24 mei 2008 01:25

ik ben voor cube gegaan voor de prijs, en de zeer complete afmontage. In dit geval hecht ik meer waarde aan de onderdelen. Maar met al een Bianchi in de schuur zou ik zelf eerder voor een gerenommeerd merk gaan.
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.

marijn_
Forum-lid
Berichten: 86
Lid geworden op: 20 dec 2004 22:37

marijn_ 24 mei 2008 02:08

Waar komt jouw Cube vandaan Kaj? Ermelo? (gezien je woonplaats)
Cube Attempt \'08 .. Bell Sweep R .. Shimano R085

kaj1500
Forum-lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: 25 apr 2008 14:43

kaj1500 24 mei 2008 12:24

afoort
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.

tomkolkman
Forum-lid
Berichten: 1212
Lid geworden op: 28 feb 2007 12:24

tomkolkman 24 mei 2008 16:16

trappie schreef:
tomkolkman schreef:Doordat de fiets een slooping frame heeft hoef je niet zo ver met je armen naar beneden


Dat heeft volgens mij niets met wel of niet sloping te maken, maar meer met de lengte van de bovenbuis en de balhoofdbuis t.o.v. de zitbuis (igv sloping spreek je hierbij over 'virtuele' afmetingen, als ware het een traditioneel frame).

Zoals gezegd, elk frame heeft zijn eigen verhoudingen. Sommige merken staan erom bekend dat ze bepaalde karakterisieken in hun geometrie hebben (Cannondale bijv. om zijn relatief lange bovenbuis), bij andere merken verschilt het weer per model/serie: de ene is meer gericht op tourders, de andere meer op competitie.

Daarnaast is het natuurlijk zo dat je nog wat bij compenseren/afstellen mbv een langere/kortere stuurpen en een zadelpen met meer/minder setback, maar omdat beide aanpassingen meer consequenties hebben dan alleen maar de lengte van de zit, is het belangrijk om een frame te kiezen dat in beginsel de juiste afmetingen voor jou heeft, waarna je evt. nog kleine aanpassingen kunt doen (stuurpen beinvloedt stuurgedrag, setback beinvloedt positie t.o.v. trapas).


Ik heb bij deze fiets meer het gevoel dat voor mij het zadel ten opzichte van het stuur beter is zodat ik minder diep hoef te zitten. bij mij zit er niet zo heel veel verschil tussen hoogte zadel en hoogte stuur, ik zie soms bij andere fietsen dat dit veel groter is en je dus dieper komt te zitten. ik zit nu wel een stuk comfortabeler.
en als ik aerodynamisch wil gaan zitten ga ik wel diep in de beugels, want dat kan ook altijd nog.
Cannondale SuperSix EVO Hi-Mod
Cervélo R3SL
BMC CX02

tomkolkman
Forum-lid
Berichten: 1212
Lid geworden op: 28 feb 2007 12:24

tomkolkman 24 mei 2008 16:20

@ Marijn!

kijk maar voor een plaatje van mijn fiets op de trek site en zoek de lengte van de bovenbuis maar is op voor mt 58 van trek madone 4.5 en cube agree. (Uit mijn hoofd is de madone 57.2cm). doordat de horizontale buis iets naar boven loopt is hij ook wat langer dan waneer hij helemaal horizontaal zou zijn.
Cannondale SuperSix EVO Hi-Mod
Cervélo R3SL
BMC CX02

Plaats reactie