Alles over vakanties op én met de fiets

Standplaats: Gran Canaria (Spanje)

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2328
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 17 sep 2015 13:34

Fraaie, scherpe plaatjes, Frank! Lekker leesvoer ook. (Het leest sowieso altijd lekker door, als het woordje ‘ik’ nauwelijks voorkomt. Althans, dat vind ik. ;))

tuinder
Forum-lid
Berichten: 121
Lid geworden op: 08 apr 2010 22:13
Locatie: Westland

tuinder 20 sep 2015 20:43

frankdewildt schreef:Gisteren teruggekomen van 8 dagen Gran Canaria. 841,7km en 16.486 hoogtemeters afgelegd. Schitterend om te fietsen en erg mooie beklimmingen. Iemand interesse in wat foto's?
Ik ben vanmorgen vroeg terug gekomen van Gran Canaria. En aan je fiets te zien ben ik je wel een keer tegen gekomen (jij omlaag en ik omhoog of andersom). Weet alleen niet meer precies waar.
Sometimes i feel like giving up...then i remember i have a lot of motherf*ckers to prove wrong

Gebruikersavatar
Soap
Forum-lid
Berichten: 2351
Lid geworden op: 28 aug 2013 16:01
Locatie: Pijnacker

Gebruikersavatar Soap 21 sep 2015 11:34

Krijg er ook al weer zin in, eens zien of ik in maart of april weer richting GC of TR kan. Leuk verslag hoor ;)
Afbeelding
Canyon Ultimate CF SL team (2015)
Pinnacle Arkose 2 (2015)

tuinder
Forum-lid
Berichten: 121
Lid geworden op: 08 apr 2010 22:13
Locatie: Westland

tuinder 21 sep 2015 16:37

Hierbij dan ook mijn verslag van onze ritjes op Gran Canaria. Helaas had ik in de weken vooraf een knie blessure dus hebben we niet te gek gedaan.
Woensdag 9 september was het eindelijk zover en vlogen we naar naar GC. We kwamen pas laat in de avond aan dus de volgende dag liepen we in een heerlijk zonnetje naar Free Motion. Daar werden we prima geholpen en konden we al snel terug naar ons huisje op Parque Cristobal.

De 1e rit: Zoals vele een beetje inkomen en we rijden het rondje Monte Leon. Tegen de klok in, zoals gelezen hier en ervaren de mooiste kant. Al rijdend in het heerlijke warme zonnetje was het wel te merken dat de trainingsarbeid wat heeft geleden onder de knieblessure. Op de terugweg nog een klein beetje verdwaald terug naar het park, maar dat mocht de pret niet drukken. Het is hier heerlijk fietsen en er komen nog wat meer dagen!

Afbeelding

Rit 2: Vandaag de keuze gemaakt om richting Soria te gaan fietsen. Na een goed ontbijt pakken vullen we onze bidons, gezien het weer hier gaan we die 750ml bidons echt wel goed gebruiken. We verlaten onze bungalow en we rijden richting de GC500 om over de mooie glooiende kustweg richting Arguinguin te gaan. De klimmetjes langs de kustweg zijn heerlijk om er weer even in te komen. Voor Arguinguin gaan we via de rotonde rechts af richting de klim naar Soria.
Redelijk snel rijden we langs een bananenplantage en komen we in het dal. Het is hier erg mooi fietsen zo met de bergen aan beide kanten. Het is die dag erg warm en bij El Horno, een kleine 3 km voordat de echte klim begint, eten we een lekker waterijsje en vullen we de bidons bij. Na die kleine 3 km begint de echte klim. Een mooie klim met af en toe best steile stukken. We komen een paar andere fietser tegen, 2 Duitsers en een Ier rijden we net voor de top voorbij. Eenmaal boven rijden we naar het restaurant en drinken we wat. Daarna kijken we even de dam, maar het water staat erg laag. Daarna dalen we weer af, de eerste kilometers zijn best wel lastig (voor mij de eerste keer). Door de vele bochten en tegemoetkomend verkeer kan je niet echt snelheid maken, maar toch gaat het aardig. Eenmaal in het dal geven we even gas kop over kop tot we weer bij de GC500 langs de kust aankomen. En vandaar rijden we terug naar ons huisje.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Rit 3: Vandaag maken we het onszelf makkelijk, we rijden weg bij het huisje en binnen 5 minuten rijden we al op de GC 60. Dat betekent dus direct klimmen. We rijden tot het uitkijkpunt bij Degollada de La Yegua. Daar maken we wat foto's en moet ik even op adem komen. Het is weer erg warm en direct de klim op vond de hartslag niet zo prettig. We dalen erna af, leuke bochten en erg steil. Dat wordt leuk op de terugweg! De klim Fataga is minder mooi dan naar Soria, maar dat is mijn mening. Het is onderweg erg druk, voor motorrijders een paradijs bleek uit de hoeveelheid die we tegen kwamen. Bij Fataga dronken we een verdiende cola. Na deze verfrissing rijden we weer verder. We komen op een schitterende klim terecht en rijden door tot het uitkijkpunt vlak voor de splitsing San Bartolome en Santa Lucia. Wat foto's en dan weer als een speer de afdalingen in. Terug tot Playa is zoals de meeste van jullie die dit soort verslagen lezen wel bekend. Bijna alleen maar afdalen. Nog een kort klimmetje met op het einde wat steile bochten en daarna de afdaling tot aan de boulevard.

Afbeelding

Rustdag:
Afbeelding

Rit 4: Een kort ritje, de knie speelt een beetje op. We rijden Monte Leon op vanaf de oostkant en dalen ook af vanaf die kant. Daarna terug naar de GC60 en tot aan de 1e afdaling. Daar draaide we om en daalde weer af naar de boulevard.

Rit 5: Dit zou de koninginnenrit worden, naar de Pico. Helaas gooide de knie roet in het eten en kwamen we niet verder dan tot Ayacata. Het eerste stuk van de GC60 zijn we inmiddels wel bekend. Pas na San Bartolome werd het nieuw,hier kregen we een aardig stuk met slecht asfalt. Eindelijk de eerste keer dat het langer slecht werd. Het weer is inmiddels wel wat veranderd, meer wolken en ook wat frisser. We klommen dan ook met de wolken op dezelfde hoogte. Helaas ook de 2 lekken banden die we hadden deze vakantie, en dan wil je uit frustratie je fiets in het ravijn gooien hahaha. De pijnlijke knie werd helaas zo erg dat we weer terug gegaan zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Toen werd het alweer vrijdag en was onze laatste dag aangebroken. De 6e en laatste rit werd een rit in heerlijk Nederlands weer, behalve de temperatuur. We kozen ervoor om nog een keer naar Soria te gaan. Dus we gingen weer de GC500 langs de kust. Daarna draaide we de GC505 op en begonnen we aan het stuk door het dal. Omdat we besloten hadden dat we er een rustig ritje van gingen maken stopte we wederom bij El Horno voor een ijsje. We zaten lekker op het terras toen we het nogal donker zagen worden. De eerste druppels kwamen al naar beneden. Volgens een local zou dit max 5/10 min duren. Na 20 minuten en nog steeds regen besloten we toch maar door omhoog te rijden. De regen bleef gestaag vallen en na enkele honderden meters op de echte klim naar Soria besloten we te stoppen en om te draaien. De weg was inmiddels zeiknat en door de olie op de weg begon het een soort van te schuimen. Aangezien we heelhuids thuis wilde komen met de huurfiets een verstandige beslissing om om te draaien. Tot vlak voor de kustweg reden we in de regen, zodra we de kustweg opdraaide kwam de zon terug.Toch nog even opdrogen dachten we, maar helaas halverwege kwam ook daar de regen en de rest van de dag bleef het nat. Fietsen ingeleverd en dat was het dan...

Afbeelding

Conclusie: We hebben een super vakantie gehad, ondanks dat we niet alles konden fietsen wat de bedoeling was. Onder ander het rondje via Mogan werd te ver, dus we hebben nog wat om terug te komen! We zijn toch tot een kleine 400km en 10.620hm gekomen. Daar ben ik toch wel tevreden over. En zoals boven al geschreven werd, wat een verademing is het overige verkeer ten opzichte van ons fietsers!
Dit smaakte naar meer, dus maar eens kijken wat het volgend jaar wordt!
Sometimes i feel like giving up...then i remember i have a lot of motherf*ckers to prove wrong

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27561
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 21 sep 2015 17:07

Mooi verslag. Ik twijfel wel aan de juistheid van die hoogtemeters. Heb je die zelf gemeten of zijn die berekend door het onvolprezen Strava?

Mont Leon is 500 hm. Rit 2 en 3 ongeveer 1300 hm. Rit 4 reed ik toevallig 2 jaar geleden is ongeveer 1000 hm. Rit tot Ayacata zal ongeveer 2000 hm zijn. Laatste rit moeilijk in te schatten maar zal 500 hm zijn schat ik in. Kom ik op een totaal 5.300.
Laatst gewijzigd door havana op 21 sep 2015 18:32, 1 keer totaal gewijzigd.

tuinder
Forum-lid
Berichten: 121
Lid geworden op: 08 apr 2010 22:13
Locatie: Westland

tuinder 21 sep 2015 17:57

Het onvolprezen Strava idd, ik twijfelde zelf ook al namelijk. Klonk al zo veel voor het aantal ritjes dat we gereden hadden.
Bedankt voor de aanpassing. Maakt gelukkig voor mijn voldane gevoel niks uit :lol:
Sometimes i feel like giving up...then i remember i have a lot of motherf*ckers to prove wrong

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1754
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 23 sep 2015 08:31

Tuinder : Herkenbaar de stukjes die je gefietst hebt.

Mbt Stra en hm's op Gran Canaria: Daar had ik 2013 een mailtje aan gewaagd omdat de waarden (vanuit mijn Iphone) wel erg optimistisch waren. Ik had ook Polar bij me met wat "normalere" waarders.

Dit was het antwoord:

Hello Fred,
If the lookup has already taken place, the ? will not be available or the link for a correction since it will return the same value. The elevation information is pulled from a 3rd party database for devices that do not have a supported biometric altimeter. In some regions we are stuck with the elevation data they have reported in their database which, in some cases internationally is not that great. I'm sorry about that. You are using an iphone so you are having a lookup flagged for each upload from the database. It cannot be modified or overridden. But, everyone else in your region is tied to the same database unless they have a Garmin with the hardware (biometric sensor) included which we will accept the elevation data from because it is very accurate. GPS only elevation is not accurate.
Here is some additional information about elevation in Strava.
https://strava.zendesk.com/entries/2096 ... r-activity
Cheers,
Carl
Strava Support Team
________________________________________


Sommige landen zitten er dus soms meer naast dan anderen (In Oostenrijk verschil tussen Polar en Iphone veel minder).

Maar als je maar lekker gefietst hebt :)
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 23 sep 2015 09:34

Om te voorkomen dat een database met hoogte informatie onhandelbaar groot wordt kiezen ze voor een bepaalde raster grote. Sla je in plaats van de hoogte van iedere vierkante meter op, de hoogte van een stuk van 10 bij 10 meter op dan is je database 100x zo klein.

Waar zit 'm de catch? Als de weg naast een klif loopt dan wordt de hoogte een gemiddelde waarde die ergens tussen de hoogte van de klif en de weg in zit. Het ene blokje omvat echter meer weg dan klif en het volgende weer andersom. Dit zie je terug in het hoogte profiel, met een barometrische sensor is de hoogte een stabiel oplopende lijn zonder grote veranderingen, terwijl je op basis van de database vaak allemaal kleine piekjes krijgt in het hoogte profiel. Op GPSies gebeurd bijv precies hetzelfde. Al die kleine piekjes worden gewoon meegeteld voor de hoogtemeters en uiteindelijk kom je dan veel te hoog uit.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27561
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 23 sep 2015 09:37

Maar bij Gpsies kloppen de berekende hoogtemeters vaak veel beter dan bij Strava.

DarklyDreaming
Forum-lid
Berichten: 245
Lid geworden op: 26 aug 2012 10:01

DarklyDreaming 23 sep 2015 17:28

Net geboekt voor 5 - 14 Maart 2016, nu al zin in! Na 1x Playa en 2 x Meloneras nu in Puerto Rico.
Ben benieuwd, iemand goede ervaringen met restaurants in de buurt?
Vorige 3 jaren fiets gehuurd bij FreeMotion, volgend jaar neem ik voor het eerst mijn eigen fiets mee.
Iemand ervaring met de fietskoffers van http://www.wiel-rent.nl ? Anders misschien tips voor huur bij andere partij.

lochtejans
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 13 nov 2014 12:59

lochtejans 30 okt 2015 12:12

Vorige week ook geboekt voor de periode van 20 t/m 27 januari 2016. Het wordt mijn eerste keer Gran Canaria, standplaats playa del beton. Heb ook gelijk bij Free Motion voor 4 dagen een fiets gehuurd (vanaf de 21ste). Echter moet ik nu keuzes gaan maken welke routes ik ga fietsen in die 4 dagen, een luxe probleem. Ik heb in dit topic al diverse mooie routes voorbij zien komen. Ook op de site van Free Motion staan mooie routes inclusief gpx-bestanden. Nu heb ik de onderstaande routes op mijn voorlopige lijstje staan:
    * Monte Leon 46km (tegen de klok in): Playa del Ingles - Ayagaures - Pedro Gonzales - Montana la Data - Salobre - Sonnenland;
      * Mogan - Tauropass 92km: Playa del Ingles - Arguineguin - Puerto de Mogan - Tauropass - Soria - Las Filipinas;
        * Pico de Las Nieves 113km: Playa del Ingles - El mirador de Fataga - San Bartolome de Tirajana - Pico de Las Nieves - Cruz Grande - Santa Lucia - El Cardon - El Doctoral;
          * Presa de las Ninas 87km: Playa del Ingles - Arguineguin - Cercados de Espinos - Barranquilo Andrés - Presa de las Ninas - Ayacata - San Bartolome de Tirajana - Mirador de Fataga;
            * Soria 70km (zit al in Presa de Las Ninas rit): Playa del Ingles - Arguineguin - Las Filipinas - Soria - zelfde weg weer terug;
              * Temisas - Fataga 85km: Playa del Ingles - El Doctoral - El Cardon - Aguimes - Temisas - Santa Lucia de Tirajana - San Bartolome de Tirajana - El Mirador de Fataga.

              Monte Leon (eerste dag ff wennen en los fietsen) en de Tauropass (omdat het een mooie route is) wil ik eigenlijk zeker gaan fietsen. Pico de las Nieves (makkelijke lange kant) wil ik in principe ook niet laten schieten, ondanks de lange afstand van 113km. Dan blijven er voor de laatste rit nog 3 mogelijkheden open. Welke zouden jullie kiezen en waarom?

              In 2009 heb ik de Mont Ventoux gefietst en verder alleen klimervaring in Zuid-Limburg, Ardennen en de Eifel. Wel op de Tacx enkele Cols gefietst en de Oude Holleweg kan ik inmiddels ook dromen. Ik ben daarom wel benieuwd hoe ik er eind januari voor sta. Momenteel zit ik doordeweeks op de Tacx voor specifieke interval-, kracht- en klimtraining. Daarnaast probeer ik, zolang het weer het nog toelaat, om buiten nog de nodige km's te pakken.

              Gebruikersavatar
              havana
              Forum-lid HC
              Berichten: 27561
              Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

              Gebruikersavatar havana 30 okt 2015 12:37

              Als je Soria doet dan zou ik dezelfde weg terugpakken. Waarom: omdat je het deel naar Ayacata al gedaan hebt in de rit over de Passo Tauro en omdat het wegdek behoorlijk slecht is (2e deel althans).

              De rit naar Temisas is ook prachtig, heerlijk rustig. Enige nadeel is de 12/13 km kustweg die je moet overbruggen (in die richting een stuk vervelender dan de andere kant op).

              Eigenlijk kun je de verkeerde keuze niet maken... ;) je kunt nu eenmaal niet alles zien en je hebt nog eens wat om voor terug te komen....

              Plaats reactie