Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

welk zadel?

delynx
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 08 mar 2008 18:09

delynx 27 jul 2008 23:44

Selle italia ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik heb nu een fizik arione op mijn allez gezet. (t was en aanbieding)

Wat jullie??
paar honderd kilometer per week maar elke keer als ik fiets denk ik "ik moet meer gaan fietsen\'\'

brambk
Forum-lid
Berichten: 105
Lid geworden op: 06 aug 2005 17:23

brambk 28 jul 2008 01:30

Gewoon een aantal zadels van de fietsenwinkel uitproberen, dan kom je er vanzelf achter. Werkte bij mij ook goed; na vier zadels vond ik er een waar ik lekker op zit

daj
Forum-lid
Berichten: 712
Lid geworden op: 20 jul 2007 18:50

daj 28 jul 2008 21:02

Hier zijn al zoooo veel topics over geweest (zoek maar eens op "zadel").
Maar over het algemeen geldt: iedereen heeft een ander achterste dus iedereen zit op een ander zadel het lekkerste. Natuurlijk zijn er zadels waar heel veel mensen lekker op zitten (en mensen die op alle zadels lekker zitten), maar dan zijn er altijd mensen die dat zadel juist weer verschrikkelijk vinden.

bikks
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 mei 2008 01:36

bikks 29 jul 2008 01:10

Ik heb ondertussen al een paar zadels gehad, Specialized Alias, Specialized toupé, Fizik Arione en als laatste de Prologo Scratch, en dit is het zadel wat voor mij het beste is. Comfortabel zadel waar je makkelijk lange ritten mee kan doen. Enige nadeel: de prijs ....
find your limits... then ignore them

xytras
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 12 jun 2006 17:26
Locatie: Roeselare, Belgie

xytras 30 jul 2008 01:30

Een slr! ook altijd gedacht dat ik voor mijn dik gat een zacht zadel nodig had of ene met een gat erin tot ik op een slr ging zitten, onzacht maar o zo comfortabel!

edvr
Forum-lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 25 mei 2006 13:26

edvr 30 jul 2008 13:11

Het hangt er een beetje vanaf hoe ervaren je als fietser bent en hoe gevoelig voor verschillen in zadel.Ik zit zelf op de meeste zadels wel goed dus zoek vaak op dit overzicht een zadel uit dat ik mooi vindt en hier op fiets ook positieve reacties heeft.

Maar als je wat minder ervaren bent en gevoeliger voor de vorm van een zadel kun je beter langs je fietsenmaker gaan en daar een paar zadels uitproberen. Ben je wel iets duurder uit maar kun je wel goed aanvoelen of de vorm goed is.

sirbas
Forum-lid
Berichten: 452
Lid geworden op: 11 jun 2007 15:21

sirbas 10 aug 2008 01:18

@Jan87: Als je perineum zo snel "dood" aan voelt is het wellicht de moeite eens een zadel met sleuf of gat te proberen.

sirbas
Forum-lid
Berichten: 452
Lid geworden op: 11 jun 2007 15:21

sirbas 10 aug 2008 13:50

Ach vroeger reden ze niet op die smalle steuntjes die we tegenwoordig zadel noemen.
Een klassieke race Brooks is toch echt wel flinker dan een gangbaar modern modelleke...

alidoekoe
Forum-lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 11 apr 2007 00:22

alidoekoe 10 aug 2008 20:39

gewoon de selle dan marco concor zit geweldig maarja mijn mening !
robertoo

-divo-
Forum-lid
Berichten: 764
Lid geworden op: 25 jul 2008 17:35

-divo- 10 aug 2008 21:45

Alleen als iedereen hier een kontafdruk van zichzelf maakt kunnen we het zadel wat we gebruiken adviseren aan een ander.

Je zit op je zitbotten. Daarnaast is je zitpositie/rijstijl ook bepalend welk zadel er meer of minder geschikt is voor je.

Je hebt vlakke zadels en zadels met een welving. Brede en minder brede. Ronde en meer platte zadels. Daarnaast als laatste heb je nog verschillende bekleding al dan niet met gel etc. Die bekleding is het minst belangrijke want je kunt wel een gelzadel nemen maar ook die hoeft niet bij je kont te passen. De juiste pasvorm is veel belangrijker.

Eigenlijk best wonderlijk dat na zoveel jaren er nog steeds geen simpele wegen zijn om zonder veel 'trial and error' tot het juiste zadel te komen.

tomz
Forum-lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 08 mei 2008 16:08

tomz 10 aug 2008 21:50

Mijn idee: ga een paar minuten in een proefopstelling op een zadel zitten. Neem vervolgens een foto van de bovenzijde van het zadel met warmtegevoelige camera. Als de pijnpunten niet overeenkomen met de door de fabrikant bedachte contactoppervlakken, is het zadel niet geschikt. Des te roder de foto, des te minder prettig zit het zadel.
Haar op je been

daj
Forum-lid
Berichten: 712
Lid geworden op: 20 jul 2007 18:50

daj 10 aug 2008 23:26

TomZ schreef:Mijn idee: ga een paar minuten in een proefopstelling op een zadel zitten. Neem vervolgens een foto van de bovenzijde van het zadel met warmtegevoelige camera. Als de pijnpunten niet overeenkomen met de door de fabrikant bedachte contactoppervlakken, is het zadel niet geschikt. Des te roder de foto, des te minder prettig zit het zadel.


Want iedereen heeft natuurlijk een warmtegevoelige camera thuis liggen...

Plaats reactie