Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Road Tubeless

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 26 aug 2008 20:18

ik snap het niet. Tubeless is ontwikkeld om geen steeklek te krijgen en tegelijk met lage druk te kunnen rijden.
Heeft iemand al geprobeerd een raceband op 7.5 bar lek te krijgen door in een put te rijden? Rijd iemand met lage druk in zijn racebanden?
Goed voor de MTB, geen verbetering voor de racefiets.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

tiest
Forum-lid HC
Berichten: 4199
Lid geworden op: 04 jun 2005 19:58

tiest 26 aug 2008 21:15

@wasbeer2006. Misschien eens wat latex in je bandjes doen? Sinds ik de combi non-tubellesband en latex rijd heb ik geen lek meer gehad. Ale een jaartje of 2 niet meer.

@dezwarten. Dat is dus ook meteen het voordeel. Geen lek meer. En minder rolweerstand, De biba heeft geen wrijving meer met de buba.

vanderbulck
Forum-lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 12 feb 2007 17:25

vanderbulck 26 aug 2008 22:03

@ de zwarten

Ben twee weken gelden in een koers in een put gereden met 8 à 8,5 bar in mijn banden en direct lek! band gewoon doorgeduwd, stond na 50m aan de kant
Ik weeg trouwens maar tussen de 65 en de 70 kg
Moet wel zeggen dat het een kassijkoers was an dat het een grote put was met een zeer scherpe rand...
BMC ProMachine - Sram Force - Zipp

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 27 aug 2008 00:31

de zwarten schreef: Heeft iemand al geprobeerd een raceband op 7.5 bar lek te krijgen door in een put te rijden? Rijd iemand met lage druk in zijn racebanden?
Goed voor de MTB, geen verbetering voor de racefiets.


Idd mij wil het maar niet lukken om stootlek te rijden met de racefiets. Ik heb in de Ronde van Roemenië een Open Pro velg door midden gereden doordat ik een gat te laat zag. Maar de band was niet lek.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12485
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 27 aug 2008 16:30

@tiest: (even een beetje offtopic voor de racefiesters)

Hoi Ik rijd met latex, alleen zondag ging er in houffa toch een band lek noem het maar scheur, terwijl ik toch met zeer lage bandnespanning rijd 2.0 achter en 1.8 voor.

Maarja met MTB kan dat gebeuren in een snellen afdaling een put met in de landing van het achterwiel en soort piramide steen daar doe je niets aan.

Overigens werkt het goed hoor dorentjes en steentjes worden prima gedicht door de latex. Ik rijd niet met tubeless banden hoor gewone met latex scheelt weer 150gr per band -:)

Allen,

De toegevoegde waarde zal hem bij een racefiets zitten in de lagere rolweerstand en lekrijden door stootlekken alhoewel ik met afvraag hoe vaak dat bij een racefiets voorkomt

Ander voordeel is dat en tubeless band rustig leegloopt wel zo fijn in een afdaling, al zal ook dat met 7-10bar anders zijn.

staph
Forum-lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 02 okt 2005 15:24

staph 28 feb 2009 11:00

Heeft iemand al ervaring met tubeless banden (en wielen) in wedstrijd verband op de weg? Lopen de banden licht, hoe zit het met het bochtenwerk, zijn deze banden makkelijk op de wielen aan te brengen?

jolmer
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 25 jul 2007 20:44

jolmer 28 apr 2009 16:34

Weet iemand of er behalve de tubeless racebanden van hutchinson er inmiddels al tubeless banden van andere fabrikanten op de markt zijn?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12485
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 28 apr 2009 17:33

Ben ook benieuwd. Hier schrijven er nog weinig over.

Terwijl het toch een heel groot voordeel heeft! De kans op een klapband is met 95% gedaald (en zo zijn er nog een hoop voordelen). zeker voor in de bergen ideaal.

Terwijl er toch redelijk wat velgen op de bikemotion hingen die tubeless geschikt zijn. Daarnaast is elke velg makkelikk te converteren.

Met tubeless heb je 90% van de voordelen van een tube en je kan onderweg makkelijk plakken als je toch lek rijd.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 28 apr 2009 17:39

Bedoel je met een klapband stootlek? Stootlek op de racefiets is gewoon een kwestie van niet kunnen sturen of met veel te zachten banden rijden. Lek rijden door scherpe steentjes / glas wordt niets minder met een tubeless band.

De voordelen van een tube over een band is vooral dat een lekke tube gewoon op de velg blijft liggen. Een band kan in een bocht direct van de velg komen met alle gevolgen vandien, maar een tubeless band kan dat net zo goed.

Er is volgens mij nog steeds geen fatsoenlijke tubeless band op de markt. Enkel Hutchinson pusht het samen met een aantal wielen fabrikanten.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12485
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 29 apr 2009 17:17

Nou dat ben ik niet helemaal met je eens. Een normale band met biba waar een steentje in komt loopt beduidend sneller leeg dan een tubeless band waar een steentje in komt.

Dat geld eigenlijk het zelfde met een band, een tubeless band zit strakke rom de velg en loopt er ook minder snel vanaf.

Dan heb je daarnaast nog het voordeel dat je met vloeistof kunt gaan rijden.

Ik ben in algemen zin wel eens dat tubeless op de weg veel minder toevoegd dan voor de MTB, omdat daar zaken als (lage) bandenspanning en daardoor een toegenome vrijving van de biba een enorme rol spelen. Deze zullen op de weg bijna te verwaarlozen zijn.

En het kleine plusje aan gewicht zal bij een racefiets ook weinig toevoegen, als dat er al is!

Ik zou het op de racefiets puur doen (met vloeistof) voor het lekrijden in snelle afdalingen

_pino_
Forum-lid
Berichten: 285
Lid geworden op: 26 jan 2009 23:32

_pino_ 15 jul 2009 23:52

wasbeer2006 schreef:
Met tubeless heb je 90% van de voordelen van een tube en je kan onderweg makkelijk plakken als je toch lek rijd.


Even kijken of ik het allemaal goed begrijp

-De tubeless banden monteer je dus zonder binnenband (even rustig inkomen...)
-Ze lopen lichter en de kans op stootlekken en klapbanden (in de bergen) wordt een stuk lager.
-Er kan mag-moet minder druk in en met minder bar toch dezelfde rijeigenschappen als bij de andere systemen met meer druk.
-Indien je onverhoopt toch een keer lek rijdt zijn kleine gaatjes met Fast´Air dichten of je stopt er gewoon een binnenband in om zo thuis komen.

Vooralsnog zie ik eigenlijk alleen maar voordelen, zie ik nadelen over het hoofd en zo ja welke zijn dit?

Plaats reactie