Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Staan jouw schoenplaatjes exact hetzelfde?

trappie
Forum-lid
Berichten: 143
Lid geworden op: 09 mei 2007 13:29

trappie 20 aug 2008 15:44

Hoi,

ik heb onlangs nieuwe schoenen gekocht en mijn SPD-SL plaatjes eronder geschroefd. Na wat experimenteren (naar voren/achteren en roteren) heb ik nu - voor mijn gevoel - de prettigste afstelling gevonden, maar bij mijn ene voet staat het plaatje duidelijk verder naar voren (dus meer kracht op de tenen) dan bij de andere. Voor zover ik weet heb ik geen beenlengte verschil of iets dergelijks, en de schoenen zouden ook identiek moeten zijn (ja haha, natuurlijk een rechter en een linker, maar verder zelfde maat en model).

Hoe is dat bij jou, is de afstelling precies gelijk of verschilt het?


Opmerking voor de mods: ik heb geprobeerd hier een poll van te maken, maar krijg telkens een VBScript runtime error :rolleye:

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 20 aug 2008 15:47

Nee, bij mij staan ze ook niet exact gelijk (scheelt niet heel veel hoor), ik heb 't even gehad, maar dat zat toch niet optimaal. Bijna iedereen heeft ongelijke voeten/benen, dus dat is ook niet zo vreemd op zich.

paulusr3
Forum-lid
Berichten: 1491
Lid geworden op: 05 jul 2007 11:54

paulusr3 20 aug 2008 15:49

Ik heb er ook last van! Links een halve centimeter meer naar achteren dan rechts. Dat heeft ook te maken met een beenlengte verschil...
raso ssr: http://www.ifrider.com/belgian-ssr/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ti Deluxe: http://www.ifrider.com/laser-etched-ti-deluxe-29er/" onclick="window.open(this.href);return false;

trappie
Forum-lid
Berichten: 143
Lid geworden op: 09 mei 2007 13:29

trappie 20 aug 2008 15:54

paulusR3 schreef:Ik heb er ook last van! Links een halve centimeter meer naar achteren dan rechts. Dat heeft ook te maken met een beenlengte verschil...


bij mij is het een kwestie van een paar mm's (nog minder dan de halve cm die jij noemt), dus het is niet schrikbarend of zo, maar ik twijfelde toch even of er bij mij niet iets heel geks aan de hand is wat ik niet weet.

Maar nu ik zie dat ik niet de enige ben, maak ik me geen zorgen meer hoor! :D

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 20 aug 2008 15:57

Bij mij gaat 't ook om een paar mm idd..

Maar kan me ook prima voorstellen dat je wat meer nodig zou hebben, lijkt me niks om je zorgen over te maken iig.

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 20 aug 2008 16:25

Bij mij staan ze ook niet gelijk. Links kan ik bijna elke enigszins normale stand wel verdragen, rechts komt het heel precies.

reason
Forum-lid
Berichten: 310
Lid geworden op: 24 apr 2007 17:42

reason 25 aug 2008 14:39

Voetlengte kan ook verschillend zijn. Daarnaast voetdruk (ga maar eens op 2 weegschalen staan) waardoor ook vaak meer slijtage aan 1 schoen.

masterb
Forum-lid
Berichten: 1892
Lid geworden op: 25 aug 2006 16:34

masterb 25 aug 2008 18:26

Ik heb ze vandaag wat aangepast. Mijn linkerschoen schaafde langs mijn crank met als gevolg een kaal stuk in mijn campa logo's op mijn crank. Dus ik mijn plaatjes verder naar binnen gezet...Even een 40 km gefiets en meteen last van mijn knie. Gelijk weer gelijk gezet. Ik wist niet dat dit zoveel invloed had zeg...dan maar een schaafplek.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27546
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 25 aug 2008 18:38

Bij mij staan ze ook iets anders. Beiden staan maximaal naar binnen, omdat ik anders last krijg van een te kleine q-factor. De linker staat bovendien iets anders gedraaid, zodat ik iets andere bewegingsvrijheid heb. Doe ik dit niet voel ik een lichte spanning op de aanhechting, die leidt tot irritatie.

pepino
Forum-lid
Berichten: 168
Lid geworden op: 13 sep 2007 12:07

pepino 25 aug 2008 19:17

Bij mij staan ze ook niet gelijk. Probeerde dit vroeger wel maar voelde aan dat dit niet klopte. Positie voor-achter scheelt een tweetal mm. Zijdelings staat mijn rechtervoet dichter bij de crank dan de linkervoet. Eigenlijk is dit maar normaal denk ik. Geen één voet is dezelfde. Bal van de voet is ook niet gelijk bij linker- en rechtervoet.
Zoals LVGH ook schrijft: links komt het bij mij ook niet op een mm, rechts daarentegen moet het precies zijn. Zou dat te maken hebben met 'dominant' been waarmee je dat tikkeltje meer duwt? Zoals iemand links- of rechtshandig is? Misschien gaat dit ook wel op voor onze fietsbeentjes...

sjoerdv
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 11 aug 2008 16:57

sjoerdv 26 aug 2008 20:09

Ook bij mij staan ze niet gelijk: rechts wat rechter dan de linker, die iets meer naar binnen gedraaid staat.
Liever op de fiets dan op een forum

mikebiker
Forum-lid
Berichten: 545
Lid geworden op: 01 sep 2006 23:27

mikebiker 28 aug 2008 14:44

Bij mij helemaal niet gelijk. Beenlengteverschl en voetlengteverschil, waar het laatste het meest belangrijk is. Plaatje rechts staat verder naar achteren door kortere voet (idd, jahaaaa: links staat verder naar voren door langere voet) Optimale afstelling (met name draaiing) heb ik nog steeds niet gevonden.
Groet,
Mike

Plaats reactie