Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Nieuwe racefiets inrijden?

vernon
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 aug 2008 20:18

vernon 25 aug 2008 23:16

Hai allemaal,

Is het zo dat een racefiets ook beter gaat presteren nadat er de eerste paar honderd kilomter mee zijn gereden? Ik kan me voorstellen dat de lagers, ketting, tandwielen etc. zich allemaal moeten 'zetten' en dat dat een tijdje duurt.

Klopt deze veronderstelling of is een moderne fiets met een goede groep tegenwoordig meteen 'prestatie-klaar'?

Alvast bedankt voor de reacties.

Grt. Rob

tiest
Forum-lid HC
Berichten: 4199
Lid geworden op: 04 jun 2005 19:58

tiest 25 aug 2008 23:27

Inrijden is onzin. Het is wel zo dat de kabels nog wat uitrekken dus die zullen na x-aantal km moeten worden bijgesteld. Verder zou het meteen moeten werken. Dat je aan een nieuwe fiets moet wennen is een ander verhaal.

fizik
Forum-lid
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 feb 2008 21:16
Locatie: Staphorst

fizik 25 aug 2008 23:38

Inderdaad, de kabels moeten worden bijgesteld. Hoe meer kilometers je hebt afgelegd, hoe minder een fiets wordt. Dat lijkt me een feit. Vroeger zal dat niet veel anders zijn geweest, toch?

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 26 aug 2008 00:06

In principe wordt de fiets na gebruik alleen maar minder. Behalve bij onderdelen met industrielagers zoals sommige wielen en trapassen kan het zijn dat die in het begin nog wat strak staan afgesteld en langzamerhand wat soepeler gaan lopen.

jona91
Forum-lid
Berichten: 797
Lid geworden op: 03 sep 2007 22:22

jona91 26 aug 2008 00:17

inrijden is gwn nuttig voor aan te passe que houding...

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 26 aug 2008 00:48

da klopt, maar da was de vroag nie

vernon
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 aug 2008 20:18

vernon 26 aug 2008 01:00

Klopt, ik bedoelde inderdaad of het materiaal van de fiets zich beter ging stellen na de nodige kilometers. Of de ketting daarna beter loopt over de tandwielen, of de lagers 'los' gefietst worden of zo.

Bedankt voor de reacties in ieder geval!

perik
Forum-lid
Berichten: 2998
Lid geworden op: 14 jan 2007 17:40
Locatie: Rotterdam

perik 26 aug 2008 01:01

Mijn ervaring is dat een nieuwe ketting soms net niet helemaal lekker en geruisloos loopt op een nieuwe cassette. Na één training is dit dan weg. Verder is inrijden inderdaad onzin.

nagyru80

nagyru80 26 aug 2008 10:09

Inrijden zoals bij een auto is inderdaad onzin. Wel rekken nieuwe kabels nog wat na, dus remmen en versnellingen zullen wat bijgesteld moeten worden. En verder is het slim om diverse bevestigingspunten te kontroleren of er niets los loopt. Maar dit hoort normaal de FM te doen die de fiets geleverd heeft en valt meestal onder de eerste (gratis) servicebeurt. Meestal na een of twee maanden

lior63
Forum-lid
Berichten: 2065
Lid geworden op: 01 jan 2008 18:01

lior63 26 aug 2008 10:26

Vernon schreef:Hai allemaal,

Is het zo dat een racefiets ook beter gaat presteren nadat er de eerste paar honderd kilomter mee zijn gereden? Ik kan me voorstellen dat de lagers, ketting, tandwielen etc. zich allemaal moeten 'zetten' en dat dat een tijdje duurt.

Klopt deze veronderstelling of is een moderne fiets met een goede groep tegenwoordig meteen 'prestatie-klaar'?

Alvast bedankt voor de reacties.

Grt. Rob


Het is hopelijk zo dat JIJ beter gaat presteren na een paar honderd km, maar voor de fiets maakt dat niks uit.

auke
Forum-lid
Berichten: 1452
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:52

auke 26 aug 2008 10:39

lior63 schreef:
Vernon schreef:Hai allemaal,

Is het zo dat een racefiets ook beter gaat presteren nadat er de eerste paar honderd kilomter mee zijn gereden? Ik kan me voorstellen dat de lagers, ketting, tandwielen etc. zich allemaal moeten 'zetten' en dat dat een tijdje duurt.

Klopt deze veronderstelling of is een moderne fiets met een goede groep tegenwoordig meteen 'prestatie-klaar'?

Alvast bedankt voor de reacties.

Grt. Rob


Het is hopelijk zo dat JIJ beter gaat presteren na een paar honderd km, maar voor de fiets maakt dat niks uit.


Ik wilde het net zeggen, hoe meer je fietst hoe sneller je op den duur zult gaan, daar kan geen fiets tegen op ;)

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 26 aug 2008 11:34

Lagervet wordt na een tijd toch wat minder stroperig. Naven en trapas lopen na een tijdje toch iets soepeler. Inremmen kan geen kwaad, en kabels hebben ook vaak wat kleine aanpassing nodig om op de goede spanning te staan. Een leren zadel moet je inrijden, al de andere zadels worden slapper naarmate er meer op gereden wordt. Bouten van nieuw gemonteerde onderdelen (stuurpennen, zadelpennen) moeten goed in het vet zitten, en het aanhaalmoment moet goed zijn. Banden worden vierkant na een tijd (slijten meer in het midden dan aan de rand), dus die worden er niet beter op.

Nieuw gemonteerde fietsen uit de fabriek kunnen te lange en/of slecht afgestelde kabels hebben, slecht afgestelde derailleurs, te strakke naven, te weinig vet bij stuurpen/zadelpen, nog niet gesmeerde ketting, banden op te lage of hoge druk (eigen voorkeur), zadel niet parallel met grond, stuurhoek niet naar eigen smaak...
Om maar te zeggen dat je zelf nog heel wat naar eigen inzicht kan fine-tunen.

Om te concluderen: een goed gemonteerde fiets is op zijn best in zijn eerste levensmaanden, een slecht gemonteerde moet je zelf bijstellen.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Plaats reactie