Hai allemaal,
Is het zo dat een racefiets ook beter gaat presteren nadat er de eerste paar honderd kilomter mee zijn gereden? Ik kan me voorstellen dat de lagers, ketting, tandwielen etc. zich allemaal moeten 'zetten' en dat dat een tijdje duurt.
Klopt deze veronderstelling of is een moderne fiets met een goede groep tegenwoordig meteen 'prestatie-klaar'?
Alvast bedankt voor de reacties.
Grt. Rob
Nieuwe racefiets inrijden?
In principe wordt de fiets na gebruik alleen maar minder. Behalve bij onderdelen met industrielagers zoals sommige wielen en trapassen kan het zijn dat die in het begin nog wat strak staan afgesteld en langzamerhand wat soepeler gaan lopen.
Klopt, ik bedoelde inderdaad of het materiaal van de fiets zich beter ging stellen na de nodige kilometers. Of de ketting daarna beter loopt over de tandwielen, of de lagers 'los' gefietst worden of zo.
Bedankt voor de reacties in ieder geval!
Bedankt voor de reacties in ieder geval!
Inrijden zoals bij een auto is inderdaad onzin. Wel rekken nieuwe kabels nog wat na, dus remmen en versnellingen zullen wat bijgesteld moeten worden. En verder is het slim om diverse bevestigingspunten te kontroleren of er niets los loopt. Maar dit hoort normaal de FM te doen die de fiets geleverd heeft en valt meestal onder de eerste (gratis) servicebeurt. Meestal na een of twee maanden
Vernon schreef:Hai allemaal,
Is het zo dat een racefiets ook beter gaat presteren nadat er de eerste paar honderd kilomter mee zijn gereden? Ik kan me voorstellen dat de lagers, ketting, tandwielen etc. zich allemaal moeten 'zetten' en dat dat een tijdje duurt.
Klopt deze veronderstelling of is een moderne fiets met een goede groep tegenwoordig meteen 'prestatie-klaar'?
Alvast bedankt voor de reacties.
Grt. Rob
Het is hopelijk zo dat JIJ beter gaat presteren na een paar honderd km, maar voor de fiets maakt dat niks uit.
lior63 schreef:Vernon schreef:Hai allemaal,
Is het zo dat een racefiets ook beter gaat presteren nadat er de eerste paar honderd kilomter mee zijn gereden? Ik kan me voorstellen dat de lagers, ketting, tandwielen etc. zich allemaal moeten 'zetten' en dat dat een tijdje duurt.
Klopt deze veronderstelling of is een moderne fiets met een goede groep tegenwoordig meteen 'prestatie-klaar'?
Alvast bedankt voor de reacties.
Grt. Rob
Het is hopelijk zo dat JIJ beter gaat presteren na een paar honderd km, maar voor de fiets maakt dat niks uit.
Ik wilde het net zeggen, hoe meer je fietst hoe sneller je op den duur zult gaan, daar kan geen fiets tegen op
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
Lagervet wordt na een tijd toch wat minder stroperig. Naven en trapas lopen na een tijdje toch iets soepeler. Inremmen kan geen kwaad, en kabels hebben ook vaak wat kleine aanpassing nodig om op de goede spanning te staan. Een leren zadel moet je inrijden, al de andere zadels worden slapper naarmate er meer op gereden wordt. Bouten van nieuw gemonteerde onderdelen (stuurpennen, zadelpennen) moeten goed in het vet zitten, en het aanhaalmoment moet goed zijn. Banden worden vierkant na een tijd (slijten meer in het midden dan aan de rand), dus die worden er niet beter op.
Nieuw gemonteerde fietsen uit de fabriek kunnen te lange en/of slecht afgestelde kabels hebben, slecht afgestelde derailleurs, te strakke naven, te weinig vet bij stuurpen/zadelpen, nog niet gesmeerde ketting, banden op te lage of hoge druk (eigen voorkeur), zadel niet parallel met grond, stuurhoek niet naar eigen smaak...
Om maar te zeggen dat je zelf nog heel wat naar eigen inzicht kan fine-tunen.
Om te concluderen: een goed gemonteerde fiets is op zijn best in zijn eerste levensmaanden, een slecht gemonteerde moet je zelf bijstellen.
Nieuw gemonteerde fietsen uit de fabriek kunnen te lange en/of slecht afgestelde kabels hebben, slecht afgestelde derailleurs, te strakke naven, te weinig vet bij stuurpen/zadelpen, nog niet gesmeerde ketting, banden op te lage of hoge druk (eigen voorkeur), zadel niet parallel met grond, stuurhoek niet naar eigen smaak...
Om maar te zeggen dat je zelf nog heel wat naar eigen inzicht kan fine-tunen.
Om te concluderen: een goed gemonteerde fiets is op zijn best in zijn eerste levensmaanden, een slecht gemonteerde moet je zelf bijstellen.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®