Lichte sterke aerodynamische wielen *EDIT*
Waauw wat ben ik gestart!! Dank voor de vele reacties en fikse discussie.
Oke, ik doe wat aanvullingen, want ik kom er toch moeilijk uit. Ik rij vaak in heuvel / bergen, maar toch ook redelijk veel vlakkere wegen. Verder ben ik niet vies van gooi en smijtwerk, maar tracht natuurlijk zo veel mogelijk oneffenheden te vermijden, dus beslissingcriteria (niet in volgorde van belangrijkheid):
- Licht 1200 - 1400 gram;
- Aerodynamisch;
- Sterk (ik weeg 72 kilo zomergewicht);
- Prijs tot max € 850,=
- Draadbanden;
- Design.
Oke, ik doe wat aanvullingen, want ik kom er toch moeilijk uit. Ik rij vaak in heuvel / bergen, maar toch ook redelijk veel vlakkere wegen. Verder ben ik niet vies van gooi en smijtwerk, maar tracht natuurlijk zo veel mogelijk oneffenheden te vermijden, dus beslissingcriteria (niet in volgorde van belangrijkheid):
- Licht 1200 - 1400 gram;
- Aerodynamisch;
- Sterk (ik weeg 72 kilo zomergewicht);
- Prijs tot max € 850,=
- Draadbanden;
- Design.
Na 20 jaar nog steeds de l\'Alpe d\'Huez binnen het uur.
-
- Forum-lid
- Berichten: 82
- Lid geworden op: 10 mei 2008 02:55
Draadband of tube?
Bij de eerste is licht een relatief begrip, aangezien ze altijd een aantal honderden grammen zwaarder zijn dan vergelijkbare tubewielen.
Bij de eerste is licht een relatief begrip, aangezien ze altijd een aantal honderden grammen zwaarder zijn dan vergelijkbare tubewielen.
Ik zeg AM 420 velgen met CX-rays en DT-Swiss achternaaf.
Heb je hier al eens gekeken:
http://www.rouesartisanales.com/article-22130340.html
Die crostini's helemaal onderaan zijn gaaf
Misschien niet echt aerodynamisch, maar wel licht en strak!
http://www.rouesartisanales.com/article-22130340.html
Die crostini's helemaal onderaan zijn gaaf
Misschien niet echt aerodynamisch, maar wel licht en strak!
raso ssr: http://www.ifrider.com/belgian-ssr/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ti Deluxe: http://www.ifrider.com/laser-etched-ti-deluxe-29er/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ti Deluxe: http://www.ifrider.com/laser-etched-ti-deluxe-29er/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nou, dit is wat er het eerste in me op kwam. De velgen zijn redelijk licht en aero. CX-rays zijn sterk en de achter naaf is betrouwbaar. Ik weet alleen niet of er nog adresjes zijn om een custom setje met deze velgen te bemachtigen. Voor wat indicatie plaatjes moet je volgens mij bij Rezne wezen alleen hij heeft M5 naven. Die zijn lichter maar volgen mij niet zo betrouwbaar en rocksolid als DT-swiss naven.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1604
- Lid geworden op: 10 dec 2004 08:17
Die zefiro hebben amc naven als dus niet zo betrouwbaar. Je kunt als je licht en aero wil het beste tube wielen gaan rijden lijkt me zo en dan carbon. Anders amc420 velgen met tune naven.
Fly like an Eagle!
Old Warriors Never Die
Old Warriors Never Die
Deze shimano 7850 C24 CL voldoen wellicht aan een aantal van je eisen?
Er wordt steeds aangegeven: aerovoordeel op vlakke groter dan klimvoordeel agv lager gewicht maar mijn probleem is dat ik op het vlakke nooit tekort kom of uit de wind kan zitten. Bergop moet ik het 100% hebben van m'n kippepootjes. Daarom ben ik nog steeds iets meer richting klimwielen. In 'n tijdrit wellicht anders maar voor een normale cyclo (peleton etc) wel.
Er wordt steeds aangegeven: aerovoordeel op vlakke groter dan klimvoordeel agv lager gewicht maar mijn probleem is dat ik op het vlakke nooit tekort kom of uit de wind kan zitten. Bergop moet ik het 100% hebben van m'n kippepootjes. Daarom ben ik nog steeds iets meer richting klimwielen. In 'n tijdrit wellicht anders maar voor een normale cyclo (peleton etc) wel.
Mijn trainingen op bikeplanner.com
Amclassic 420 met Tune of DT Swiss naven zijn inderdaad een mooie optie. Een Extralight of M5 achternaaf is ook nog een optie. In een ander topic over die wielen staan diverse opties wel uitgeschreven. Cx-rays of DT Aerolites erop en je hebt een prima setje van iets minder dan 1400 gram.
Ik heb een setje gehad met cx-rays, Dura Ace achternaaf, American Classic voornaaf. Beviel me prima en was gewoon zeer licht (relatief gezien dan). Je moet er niet meer over slecht wegdek rijden maar ze liepen wel erg goed.
Veel echte alternatieven zijn er niet. Ga je naar full-carbon kom je in de knoop met de prijs en in alu zijn er maar weinig semi-hoge velgen die het 1400 gr. criterium halen. Campa Shamal is wellicht nog wel een alternatief.
Ik heb een setje gehad met cx-rays, Dura Ace achternaaf, American Classic voornaaf. Beviel me prima en was gewoon zeer licht (relatief gezien dan). Je moet er niet meer over slecht wegdek rijden maar ze liepen wel erg goed.
Veel echte alternatieven zijn er niet. Ga je naar full-carbon kom je in de knoop met de prijs en in alu zijn er maar weinig semi-hoge velgen die het 1400 gr. criterium halen. Campa Shamal is wellicht nog wel een alternatief.
-
- Moderator
- Berichten: 3068
- Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48
De Shamals zijn toch nauwelijks aerodynamisch te noemen.
Het gewicht zullen ze denk ik ook niet halen.
Het gewicht zullen ze denk ik ook niet halen.
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.
Ik heb eigenlijk een vraagje ivm dit topic:
k heb een wielsetje gezien met AC 420 velgen en met tune naven, is dit een stijve en stevige wielset? Ik vind ze prachtig, maar ik twijfel wat met mn gewicht, ik weeg nu 90kg maar dat moet naar de 80kg en ook daar blijven. Kunnen die wielen 80 kg aan?
k heb een wielsetje gezien met AC 420 velgen en met tune naven, is dit een stijve en stevige wielset? Ik vind ze prachtig, maar ik twijfel wat met mn gewicht, ik weeg nu 90kg maar dat moet naar de 80kg en ook daar blijven. Kunnen die wielen 80 kg aan?