Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

comfort

jona91
Forum-lid
Berichten: 797
Lid geworden op: 03 sep 2007 22:22

jona91 29 aug 2008 20:46

hej,
ik lees hier altijd hoe belangrijk comfort op de racer is...
heb eig nooit echt begrepen wat hiermee bedoeld word:)
is dit gwn de comfortabele houding, of eerder comfortabel materiaal dat als het ware een beetje veert bij oneffenheden in de weg?
een stijve wielen? dat kan dan toch nooit comfortabel zijn?
jona:)

bikeboss
Forum-lid
Berichten: 578
Lid geworden op: 08 okt 2006 16:21

bikeboss 29 aug 2008 20:59

Om het heel cru te stellen: comfort is belangrijk voor de wielertoerist. Voor de competitierenner speelt de comfortfactor niet mee en staat alles in het teken van minimaal gewicht, maximale stijfheid en optimale aerodynamica.

simic
Forum-lid
Berichten: 1338
Lid geworden op: 22 jan 2008 19:45

simic 29 aug 2008 21:20

Nou, daar ben ik het niet volledig mee eens hoor, comfort is toch ook belangrijk voor een wedstrijd renner? Als ik van mijn zadel een plankharde kont krijg dan vind ik dat ook niet fijn (kijk naar freire). Natuurlijk is dat niet het belangrijkst, maar het speelt toch wel mee.
En jona stijve wielen wilt niet zeggen dat ze hard zijn of wat dan ook.

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 3077
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 29 aug 2008 21:32

bikeboss schreef:Om het heel cru te stellen: comfort is belangrijk voor de wielertoerist. Voor de competitierenner speelt de comfortfactor niet mee en staat alles in het teken van minimaal gewicht, maximale stijfheid en optimale aerodynamica.


Dus;

Elke competitierijder heeft een fiets die 6.8 kg weegt.
Elke competitierijder rijdt uitsluitend Cervélo of Storck.
Elke competitierijder rijdt continu in de beugel.
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

bikeboss
Forum-lid
Berichten: 578
Lid geworden op: 08 okt 2006 16:21

bikeboss 29 aug 2008 22:04

Ik begin mijn antwoord letterlijk met:"Om het heel cru te stellen". Daarmee geef ik duidelijk aan dat het een zwart-wit antwoord is, dat m.a.w. niet letterlijk moet worden geïnterpreteerd en niet meer is dan een ruwe indicatie!

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 29 aug 2008 22:14

Profs kunnen misschien meer hebben. Misschien weegt voor hun een gebrek aan comfort op tegen de voordelen. Maar er zijn altijd grenzen. In Parijs-Roubaix rijden de profs met 6.5 tot 7 Bar in de banden. Op asfalt remt dat echt heel serieus af. Maar op de kasseistroken betekent comfort uiteindelijk snelheid. Bovendien zijn veel fabrikanten tegenwoordig bezig met comfort die snelheid en stijfheid niet beinvloeden. Giant bijvoorbeeld, met hun zadelpennen van speciale materialen, Look doet het al jaren, Specialized. Je ziet nu dat sinds vorig jaar de Duitse bladen er op zijn gaan testen. En dat heeft naar mijn mening heel serieuze gevolgen, wat ook de waarde is van die testen. Van een stijve Storck van 800 gram zeiden zowel Roadbike als TOUR dat de fiets gewoonweg niet te rijden is voor een niet prof. En natuurlijk komt Storck dit jaar dan met een carbon frame die geoptimaliseerd is voor comfort. Het gaat de goede kant op. Men krijgt door dat dat knalharde van een frame helemaal niet hoeft door te werken in zadelpen en stuur.

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 30 aug 2008 06:22

Comfort en prestatie zijn verbonden.

Een prof. zal altijd de balans zoeken om de prestatie te maximaliseren, deze zal oncomfortabeler zijn dan een gemiddelde tourrijder, maar ook niet té oncomfortabel want dan presteer je ook niet.

Plaats reactie