Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

2968 gram

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 08 sep 2008 15:54

Zonder extreme ontwikkelingen en pioniers geen vooruitgang. Wat dat betreft is de mtb en triatlon wereld minder conservatief. Ik weet zeker zodra er een productie rijpe 3 kg fiets op de markt is de massa zal volgen en deze kopen.
What makes the boat go faster?

xytras
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 12 jun 2006 17:26
Locatie: Roeselare, Belgie

xytras 08 sep 2008 16:35

Heeft er iemand een idee van wat dit fietsje kost?. Ik neem aan dat je met 10000 euro niet toekomt?

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 08 sep 2008 16:41

Ik denk dat er geen prijskaartje op te plakken is door het vele handwerk dat er zit in het optimaliseren van de onderdelen. Maar inderdaad, met tienduizend ben je er nog lang niet.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

anaszi2.0
Forum-lid
Berichten: 976
Lid geworden op: 04 mei 2008 14:43

anaszi2.0 08 sep 2008 16:49

Z'n wielen alleen kosten al ruim $15.000,-

-divo-
Forum-lid
Berichten: 764
Lid geworden op: 25 jul 2008 17:35

-divo- 08 sep 2008 17:13

Jongens jongens kom op je kunt merken dat het niet echt fietsweer was dit weekend gezien al die opgefokte reacties . . ..

Günther Mai heeft een hobby en probeert steeds weer met prestige projectjes de fiets zo licht mogelijk te krijgen dat doet hij in samenwerking met wat anderen in de fietswereld. Ik vind het goed op de beurs passen een leuk extraatje om te laten zien wat mogelijk is. Zijn fiets van vorig jaar woog overigens 3,3 kilo als ik het goed heb onthouden. Natuurlijk moest die dit jaar daar onder duiken . . .

Ik vind die fiets persoonlijk drie keer niks en ernstig onbruikbaar daarnaast ook nog eens ontzettend lelijk. Wat moet je ermee? Toch vind ik het geinig om te zien.

Ik denk niet dat de wereld zit te wachten op een fiets van onder de 6 kilo, liever zou ik een zelfde effort willen zien in design en rijeigenschappen ipv de focus op een (ziekelijk) gewicht. Lijkt mij een veel bevredigender hobby.

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 08 sep 2008 17:32

Composite schreef: Kijk, uiteraard is het goed voor de rest van de industrie als er iemand is die de bakens vwb technische haalbaarheid verzet, maar een allemans/alledaagse fiets is dit natuurlijk niet.

En dat is gelukkig ook niet de bedoeling.
Composite schreef: Om maar eens wat te noemen:
- slechts 6/7 kransjes achter (ook nog eens boterzacht alu..)
- fibre-lyte voorblad (lekker stijf hoor in de sprint..)
- " wet noodle" stuurtje
- matig remmende velgen/remmen combi
- geen bidonhouders (o ja, Gunther drinkt niet, dat is lichter..)
- lekker zacht carbon zadeltje....mmmh!!
- geen STI (althans niet voor voorbladen), so 1970's..
- nauwelijks stuurlint, ook comfortabel
Het zijn niet de grootste kransjes, niet iedere toerder sprint om de haverklap, het stuur lijkt me gewoon in orde, de remmen/velgen zijn niet uitermate extreem, de bidonhouder weegt nog geen 20g, het zadel is persoonlijk, STI heeft ie niet, maar ik ook niet op enkele van mijn fietsen, en de foam op het stuur ziet er niet oncomfortabel uit.
Composite schreef: Dus laten we nu eens ophouden met het altijd roepen: " Ja hoor Gunther zelf rijd er heeeel veeel kilometers op, het is echt een fiets die je zo kan gebruiken..."

Gelukkig mag iedereen zijn mening zeggen, en hij rijdt er wel degelijk heel veel kms mee. Dat "het is echt een fiets die je zo kan gebruiken..." heb je zelf gezegd/uitgevonden.
Composite schreef: Ja, hij zal er zelf wel kilometers op maken, maar dan wel incluis alle beperkingen die de fiets met zich mee brengt (ik zou hem de Angliru in beestenweer wel eens willen zien afdalen op topsnelheid met dit ding..)

Niemand daalt de Angliru af in beestenweer, en zeker niet op topsnelheid. En er zouden veel fietsen zijn die te beperkt zijn om dat goed uit te voeren.
Composite schreef: Dat is uiteraard niet zo, ik bedoel vwb stijfheid, comfort, betrouwbaarheid, duurzaamheid, veiligheid en alledaagse bruikbaarheid voldoet deze fiets gewoon niet!!

... aan jouw eisen. Bijna alles wat je noemt is persoonlijke smaak.
Composite schreef: Of je moet alle nadelen en beperkingen van deze fiets op de koop toe nemen, en zelf Gunther Mai heten (en dus zelf ook onder de 3 kilo wegen, nooit je wewrkplaats uitkomen, wereldvreemd zijn en toch bij hoog en laag volhouden dat je fiets eeeerrrug bruikbaar is..).
Je insinueert bepaalde dingen en schept een beeld van Gunther Mai. Hoge bomen vangen veel wind zeker? Heb je een persoonlijke vete tegen die man? Ik vind je persoonsgebonden commentaar op Gunther er over (dit is de voornaamste reden voor mijn vorige post).
Composite schreef: Ik zou het veel knapper vinden wanneer Gunther Mai (of wie dan ook..) er in zou slagen om een fiets te bouwen waar ook mensen van 90 kilo op zouden kunnen rijden (zonder gevaar etc.) en die toch rond de (laten we zeggen) 4,5 kilo zou wegen. Kijk dan ben je bakens aan het verzetten!!

Ik zou het zeer knap vinden als je, ipv een ander zijn grensverleggend concept af te breken, zelf met iets op de proppen komt.
Composite schreef: Aan nep-fietsen die in de Real world (dus niet op planeet Gunther alleen) slechts zeer beperkt bruikbaar zijn heeft niemand iets.

Dat is hetzelfde als zeggen dat prototypes niet bijdragen tot ontwikkeling van nieuwe producten.

edit: het was idd rotweer, gisterenmorgen 2 uur zeiknat in de regen gereden.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

tomz
Forum-lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 08 mei 2008 16:08

tomz 08 sep 2008 17:45

Laten we van de gelegenheid gebruik maken om het nut van stuurlint te bepalen.
Waarom zou je hele stuur omzwachtelen als je het comfort ook in je handschoenen kunt stoppen. Dan heb je comfort waar jet nodig hebt (waar je het stuur beet hebt), en niet waar het niet nodig is (waar je je stuur nooit aanraakt.

Zelfde doen we (ze ) toch met carbon zadels. Je hebt een zeem in je broek, dan kunnen die kussentjes wel van je zadel.
Haar op je been

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 08 sep 2008 17:52

Wat maakt 't nu uit of 't gewicht in de handschoentjes/zeem zit of in je fiets?
Ja voor de specs van de fiets, maar verder...

composite
Forum-lid
Berichten: 1182
Lid geworden op: 22 mei 2005 22:15

composite 08 sep 2008 18:00

@ de zwarten: tja laten we vooral lekker doorzagen over de dingen waarover jij en ik het niet eens zijn.
Jij vindt alu kransjes en geen STI's wel acceptabel , ik niet, allebei een kwestie van smaak lijkt me .
Naar de hedendaagse heersende maatstaf bevat deze fiets een aantal componenten die gewoon niet handig zijn (zoals bij het ontbreken van STI's, bidonhouders of de door mij eerder genoemde zaken, waar jij zo over valt..).
Hierbij gaat het gewicht voor de functionele bruikbaarheid van een component. Oftewel het is een compromis tussen gewicht en bruikbaarheid. Kennelijk heeft Mai daar geen problemen mee, dus dat is mooi voor hem.
Ik heb geen persoonlijke vete met de beste man, ik ken hem niet persoonlijk namelijk.
Wat ik wel denk te hebben is het vermogen om tussen de regels te lezen op verschillende buitenlandse fora. Hierbij valt mij op dat Mai regelmatig neergezet wordt als een sleutelende, technisch begaafde "kluizenaar" die veel in zijn schuurtje zit. Ik heb dit ietwat gechargeerd weergegeven wellicht.

Laten we gewoon weer gaan kijken naar, en praten over de waarmee het topic begonnen is: lichte fietsjes...
Gang is alles!!

tomz
Forum-lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 08 mei 2008 16:08

tomz 08 sep 2008 18:04

Wat het uitmaakt, behalve voor de specs?

Koop een rol stuurlint, knip er vier stukjes af ter breedte van je handpalm, naai ze per twee op elkaar in je handschoenen, en weeg het overgebleven stuk stuurlint. Dit is winst, bruto.
Haar op je been

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5952
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 08 sep 2008 18:12

Het is leuk om te lezen wat er technisch mogenlijk is , maar daar blijft het denk ik ook wel bij. De kosten om een dergelijk fietsje te gaan bouwen lopen erg hoog op en is voor de meeste niet te betalen , en dan hebben we het nog niet eens over de functionaliteit die de meeste mensen verlangen van hun fiets zoals shifters , bidonhouders en 10 speed.

Wat ik wel prachtig vind is dat een purist zo zijn fiets kan tunen om tot dit gewicht te komen , en dat het voor hem nog goed fietsbaar blijft. 1000 Km per week is natuurlijk een behoorlijke hoeveelheid.

Affin , leuk om te lezen , en voor de rest niets. ( Niet voor mij althans - te duur - te speciaal - en onderdelen niet snel te vervangen zonder speciale touren uit te halen.)
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 08 sep 2008 18:12

Dat lijkt leuk, maar dat stuurlint zit ook op je stuur ter beschermging van je stuur zelf en wat het raakt tijdens een crash. En gezien het aantal schavers dat ik op mijn stuurlint heb zitten ben ik blij dat er een stuurlint om zit ter bescherming.

Maar technisch heb je gelijk: als je door het van je fiets te halen (stuurlint, foam zadel) gewicht kan besparen door het 'locaal' in kleding e.d. op te nemen is dat winst. Marginaal, maar winst. (Bij pedalen zoals reeds betoogd gaat die vlieger niet op).

Plaats reactie