Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

2968 gram

anaszi2.0
Forum-lid
Berichten: 976
Lid geworden op: 04 mei 2008 14:43

anaszi2.0 08 sep 2008 02:18


thijsmerak
Forum-lid
Berichten: 195
Lid geworden op: 27 sep 2007 13:19

thijsmerak 08 sep 2008 03:01

Leuk, maar kan me niet voorstellen dat deze fiets nou lekker rijdt...

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 08 sep 2008 04:04

De fiets is van Günther Mai die er wekelijks meer kilometers op maakt dan de meeste van ons in een maand. Hij zal er toch echt wel lekker op rijden.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

composite
Forum-lid
Berichten: 1182
Lid geworden op: 22 mei 2005 22:15

composite 08 sep 2008 10:38

@Timo: en geloof je nou echt dat wanneer Gunther Mai er zoveel tijd en geld tegenaan gooit dat hij het zal zeggen als hij hem klote vind rijden??
Kijk, uiteraard is het goed voor de rest van de industrie als er iemand is die de bakens vwb technische haalbaarheid verzet, maar een allemans/alledaagse fiets is dit natuurlijk niet.
Om maar eens wat te noemen:
- slechts 6/7 kransjes achter (ook nog eens boterzacht alu..)
- fibre-lyte voorblad (lekker stijf hoor in de sprint..)
- " wet noodle" stuurtje
- matig remmende velgen/remmen combi
- geen bidonhouders (o ja, Gunther drinkt niet, dat is lichter..)
- lekker zacht carbon zadeltje....mmmh!!
- geen STI (althans niet voor voorbladen), so 1970's..
- nauwelijks stuurlint, ook comfortabel

Dus laten we nu eens ophouden met het altijd roepen: " Ja hoor Gunther zelf rijd er heeeel veeel kilometers op, het is echt een fiets die je zo kan gebruiken..."
Ja, hij zal er zelf wel kilometers op maken, maar dan wel incluis alle beperkingen die de fiets met zich mee brengt (ik zou hem de Angliru in beestenweer wel eens willen zien afdalen op topsnelheid met dit ding..)

Dat is uiteraard niet zo, ik bedoel vwb stijfheid, comfort, betrouwbaarheid, duurzaamheid, veiligheid en alledaagse bruikbaarheid voldoet deze fiets gewoon niet!!
Of je moet alle nadelen en beperkingen van deze fiets op de koop toe nemen, en zelf Gunther Mai heten (en dus zelf ook onder de 3 kilo wegen, nooit je wewrkplaats uitkomen, wereldvreemd zijn en toch bij hoog en laag volhouden dat je fiets eeeerrrug bruikbaar is..).
Ik zou het veel knapper vinden wanneer Gunther Mai (of wie dan ook..) er in zou slagen om een fiets te bouwen waar ook mensen van 90 kilo op zouden kunnen rijden (zonder gevaar etc.) en die toch rond de (laten we zeggen) 4,5 kilo zou wegen. Kijk dan ben je bakens aan het verzetten!!
Aan nep-fietsen die in de Real world (dus niet op planeet Gunther alleen) slechts zeer beperkt bruikbaar zijn heeft niemand iets.
Gang is alles!!

em
Forum-lid
Berichten: 1337
Lid geworden op: 12 aug 2008 14:22
Locatie: Den Haag

em 08 sep 2008 11:08

Dit is gewoon een showfiets om te laten zien wat er mogelijk is. Op een zeker moment kan je wel lichter blijven gaan alleen zal dit de rijeigenschappen te veel nadelig beinvloeden. De vraag is: Waar ligt voor jou de grens?

Ik vind het altijd een beetje overdreven dat sommige personen zoveel moeite doen voor een fiets die een paar gram lichter is. De meesten kunnen beter een kilotje afvallen door meer/harder te fietsen. M.i. heeft dit meer effect dan een fiets die een paar gram lichter is (en je portemonnee een stuk lichter!).

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4517
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 08 sep 2008 11:26

Dit soort fietsen hoort thuis op een 'pro-anna' site...

Duidelijke bevestiging dat minder niet altijd mooier is.

perik
Forum-lid
Berichten: 2998
Lid geworden op: 14 jan 2007 17:40
Locatie: Rotterdam

perik 08 sep 2008 11:28

Dit is natuurlijk vóór alles een showfiets. Waarom zou er anders geen stuurschakeling of bidonhouder opzitten? Als hij er daadwerkelijk zoveel op rijd: wat zouden de kosten per kilometer zijn met die alu cassette, carbon kettingbladen en 100grams tubes? Ik stel me zo voor dat je met 1000km/week constant aan het vervangen bent?

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 08 sep 2008 12:21

Zelfs het pedalensysteem is zo gekozen dat ie lichter is. ;) Tja, ik zou hem wel willen 'lenen' voor een klimtijdritje (met een compact er op dan), maar verder? Liever niet idd.

Maar zoals gezegd: dit is een demofiets, bedoelt om de wielerwereld te prikkelen, en gezien de reacties hier is dat gelukt...

(Deze fiets is minder dan een derde van de fiets waarmee ik woon-werk doe :D)

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 08 sep 2008 12:26

Ik vraag me af hoe lekker dit nou nog fietst, je begint wel erg 'topzwaar' te worden toch?

anaszi2.0
Forum-lid
Berichten: 976
Lid geworden op: 04 mei 2008 14:43

anaszi2.0 08 sep 2008 14:07

Denk dat hij nog wel lichter kan eigenlijk..

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 08 sep 2008 14:14

Günther heeft het budget om gewoon weer iets anders te bouwen als het hem niet bevalt maar hij staat er ook om bekend dat hij alles precies zo wil hebben als hij het wil. Hij gaat geen tienduizenden kilometers per jaar (want daar praten we over) fietsen op een fiets die hem niet bevalt. Natuurlijk gaat hij er niet zo de straat mee op, natuurlijk hebben ze er speciaal voor de beurs nog even wat extra lichte spulletjes op gezet en jawel de stuurdoppen en de bidonhouders verwijderd. Maar iedereen die wat verder kijkt dan de Nederlandse fora weet hoe hij is en dat hij daadwerkelijk op deze fietsen zijn kilometers maakt.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Plaats reactie